شناسهٔ خبر: 55662588 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خشم شولتس از عباس بابت استفاده از "آپارتاید"و "هولوکاست" در توصیف جنایات اسرائیل

مریم مینایی

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و صدر اعظم آلمان در جریان دیدار با یکدیگر در برلین، به بررسی تحولات مسأله فلسطین پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی "وفا"، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه شنبه با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان در برلین دیدار کرد.

محمود عباس، صدر اعظم آلمان را در جریان تجاوزات بی‌وقفه رژیم اشغالگر در حق ملت فلسطین، غارت املاک و دارایی‌ها و توهین به مقدسات اسلامی و مسیحی آنها و همچنین روند شهرک‌سازی و تسلط بر اراضی فلسطینیان قرار داد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان این نشست تحولات سیاسی منطقه و تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق صلح و همچنین روابط دوجانبه میان فلسطین و آلمان را مورد بررسی قرار داد.

محمود عباس عصر دوشنبه در سفری رسمی وارد آلمان شد و مدت زمان این سفر مشخص نشده است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان کنفرانس مطبوعاتی با صدراعظم آلمان گفت، اسرائیل از سال ۱۹۴۷ تا به امروز ۵۰ قتل عام را در ۵۰ مکان فلسطینی مرتکب شده است. ۵۰کشتار ۵۰ هولوکاست.

صدر اعظم آلمان در پی این اظهارات صراحتا مخالفت خود را با اظهارات محمود عباس علیه اسرائیل و متهم کردن رژیم صهیونیستی به ارتکاب هولوکاست در حق فلسطینیان و آپارتاید اعلام کرد.

عباس نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در پنجاهمین سالگرد حمله به کاروان ورزشی رژیم صهیونیستی در المپیک مونیخ آیا عذرخواهی می‌کند یا خیر گفت: اسرائیل روزانه مرتکب قتل مردم فلسطین می‌شود.

صدر اعظم آلمان این اظهارات محمود عباس را با نارضایتی دنبال کرد و سخنگوی شولتس پس از پاسخ محمود عباس، به نشست خبری پایان داد و پس از آن اعلام کرد که صدر اعظم آلمان از اظهارات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین "خشمگین" شده است.

شولتس گفت: البته، در مورد سیاست اسرائیل، ما ارزیابی متفاوتی داریم. من می‌خواهم به صراحت بگویم که من از کلمه "آپارتاید" استفاده نمی‌کنم و فکر نمی‌کنم استفاده از این اصطلاح برای توصیف وضعیت درست باشد. اگرچه آلمان در گذشته حمایت خود را از تشکیل کشور فلسطین تحت آنچه راه حل دو کشوری نامیده می‌شود، اعلام کرده است، اما اکنون زمان تغییر وضعیت نیست، یعنی برلین رسماً فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

شولتس قبل از این هم از اظهارات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که رژیم صهیونیستی را رژیم "آپارتاید" خواند، انتقاده کرده و گفته بود: به صراحت بگویم که واژه "آپارتاید" را قبول ندارم و فکر نمی‌کنم که این کلمه در توصیف شرایط درست باشد.

شولتس بعداً در بیانیه‌ای به روزنامه آلمانی "بیلد"، در انتقاد از محمود عباس گفت که هرگونه کم‌اهمیت جلوه دادن فاجعه هولوکاست امری "غیرقابل قبول" است.

وی گفت: «به ویژه برای ما آلمانی‌ها، هرگونه نسبی سازی هولوکاست غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول است. مقایسه وضعیت اسرائیل با رفتار آلمان با یهودیان در جریان هولوکاست، نسبی‌سازی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما