شناسهٔ خبر: 55662566 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رهبر اپوزیسیون کنیا نتایج انتخابات را "باطل" دانست

اکرم ترابی

رهبر اپوزیسیون کنیا، نتایج انتخابات ریاست جمهوری را که شکست او در آن اعلام شده، "باطل و بی‌اثر" دانست و متعهد شد تا این نتیجه را "با تمام گزینه‌های قانون اساسی و حقوقی" به چالش بکشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، «رایلا اودینگا» رهبر اپوزیسیون کنیا در اولین اظهاراتش از زمان اعلام پیروزی «ویلیام روتو» معاون رئیس‌جمهوری کنونی این کشور در انتخابات با کسب بیش از ۵۰ درصد رای، گفت او از طریق "مقامات مناسب" شکایت‌های خودش را پیش می‌برد.   

روز دوشنبه «وافولا چبوکاتی» رئیس کمیسیون انتخابات کنیا اعلام کرد که ویلیام روتو با کسب ۵۰.۴۹ درصد رای پیروز انتخابات ریاست جمهوری است. در واکنش به این خبر اودینگا گفت: ما نتایج انتخابات ریاست جمهوری را که از سوی رئیس کمیسیون انتخابات اعلام شده، کاملا و بی‌تردید رد می‌کنیم.

اظهارات او اندکی پس از آن منتشر شد که چهار کمیسیونر انتخاباتی گفتند که روی تصمیم خود مبنی بر نپذیرفتن نتیجه انتخابات ایستاده‌اند و گفتند که چبوکاتی نتایج را بدون مشارکت همه کمیسرها اعلام کرده است.  

«جولیانا چررا» معاون این هیات انتخاباتی در بیانیه‌ای گفت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری که در نهم اوت ۲۰۲۲ برگزار شد و در ۱۵ اوت ۲۰۲۲ از سوی آقای وافولا چبوکاتی اعلام و اطلاع‌رسانی شد، متعلق به شخص ایشان است و بیانگر موضع این کمیسیون نیست.

این کمیسیونرها همچنین گفتند که چبوکاتی پیش از اعلام فرد پیروز در انتخابات به شکایت‌های احزاب سیاسی رسیدگی نکرده است.

اودینگا "شجاعت" این چهار کمیسیونر را برای محکوم کردن نتایج انتخابات ستود و گفت: مطمئن هستیم که عدالت پیروز خواهد شد. او همچنین بعد از بروز خشونت‌هایی در برخی از پایگاه‌هایش در روز دوشنبه و پس از اعلام نتایج، از حامیانش خواست تا خویشتنداری کنند.

انتظار می‌رود اودینگا طی هفته‌های آتی پرونده شکایت انتخاباتی خود را به دادگاه بکشاند. با این حال وکلا می‌گویند که ممکن است اودینگا استدلال‌های حقوقی چندان قوی در دست نداشته باشد.

یک وکیل و تحلیلگر سیاسی می‌گوید: اودینگا در مورد هیچ موضوع حقوقی یا واقعیت، در توضیح اینکه چرا این نتایج را به چالش می‌کشد، صحبت نکرده است. او گفت که چبوکاتی این اطلاع‌رسانی را بدون مشارکت چهار کمیسیون دیگر که از اعلام نتایج کنار گذاشته شدند، انجام داد. اما این کمیسیون نیست که درباره نتایج انتخابات تصمیم‌گیری می‌کند، بلکه صرفا نتایج را اعلام می‌کند. نتایج رای‌گیری، حرف آخر را می‌زند.

شماری از گروه‌های دولتی و جامعه مدنی هم آمارهایی را منتشر کرده‌اند که از آمار این هیات انتخاباتی پشتیبانی می‌کند.

تحولات دراماتیک روز دوشنبه، نگرانی‌ها درباره بروز خشونت‌هایی نظیر آنچه بعد از انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۷ رخ داد، افزایش داد. در آن سال بیش از ۱۰۰ تن بعد از آنکه دیوان عالی کنیا انتخابات را باطل اعلام کرد، کشته شدند. یک دهه پیش از آن هم بیش از ۱۲۰۰ تن در جریان خشونت‌های گسترده به دنبال انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۷ کشته شدند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما