شناسهٔ خبر: 55662135 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قاسم‌پور در گفتگو با مهر:

ضعف جدی در زمینه آمار داریم/ ضرورت احصا اطلاعات و پیمایش کلان ملی

زينب رجائی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی‌ها و جلساتی که تاکنون با مسئولان مختلف کشور داشتیم، حاکی از ضعف‌ها و خلأهای جدی در زمینه آمار است.

صاحب‌خبر -

فاطمه قاسم‌پور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت تهیه و دسترسی آمارهای دقیق اجتماعی گفت: یکی از مقدمات مهم در برنامه‌ریزی اجتماعی و همچنین تعریف مداخلات مختلف در زمینه آسیب‌های اجتماعی، دستیابی به آمارهای اجتماعی است. این آمارها در کنار تحلیل‌های کارشناسی، می‌تواند تصویری از وضعیت موجود به ما ارائه دهد تا براساس این تصویر، اقدام به برنامه‌ریزی کنیم.

وی عنوان کرد: بررسی‌ها و جلساتی که تاکنون با مسئولان مختلف کشور داشتیم، حاکی از ضعف‌ها و خلأهای جدی در زمینه آمار است. هرچند که اقداماتی نیز صورت گرفته یا در دست انجام است، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله قابل توجهی داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مراکز رصد مسائل و آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: سازمان اجتماعی کشور به عنوان متولی رسیدگی به مسائل اجتماعی و هماهنگ‌سازی میان دستگاه‌ها و فعالیت‌ها، بخشی تحت عنوان رصد اجتماعی کشور را ذیل خود تعریف کرده که این بخش باید به صورت آنلاین و به‌روز آمار را احصاء و تجمیع کند و از سوی دیگر با تعریف و انجام پیمایش‌های کلان و ملی، سعی داشته باشد تصویری دقیق از وضعیت اجتماعی کشور به دست دهد. اما این بخش هنوز نتوانسته در مسیر خود حرکت کند.

قاسم‌پور افزود: هفته گذشته بازدید سرزده‌ای از این بخش در وزارت کشور داشتم و موانع و چالش‌های موجود را با متولیان در دستگاه، مورد بررسی قرار دادیم. در حال حاضر این بخش در وزارت کشور در حال تلاش برای اصلاح و ترمیم و ارتقا وضعیت است اما کمبود زیرساخت‌ها و البته عدم همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر و با سازمان اجتماعی کشور و از همه مهم‌تر عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه، موانعی است که بایستی مرتفع گردد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی داشبورد آنلاین ذیل مرکز رصد وزارت کشور و هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف، می‌تواند گام مهمی در مسیر دستیابی به وضع موجود و سپس برنامه‌ریزی مؤثر اجتماعی باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به طور کل به لحاظ آماری و توصیفی به ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی کشور، نیازمند تحولات جدی هستیم. بخشی از این تحول، به تغییر رویکرد مجموعه‌ها برمی‌گردد. باید در پرداختن به مسائل و آسیب‌های اجتماعی با جدیت ورود کرد و با اجماع کارشناسی به برنامه صحیح دست یافت.

نظر شما