شناسهٔ خبر: 55661457 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

میراث فرهنگی به دنبال ثبت ملی دوباره خانه تاریخی منصوری ملایر

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایرگفت: هم اکنون ثبت مجدد بنا به یک مشکل کوچک برخورده است که به‌دنبال مرتفع کردن آن و ثبت ملی مجدد بنا هستیم

صاحب‌خبر -

ابراهیم جلیلی گفت: با اشاره به تملک خانه منصوری از سوی شهرداری در سال گذشته، گفت: در حال حاضر ثبت مجدد بنا به یک مشکل کوچک برخورده است که به‌دنبال مرتفع کردن آن و ثبت ملی مجدد بنا هستیم.

او گفت:عمارت منصوری با ۲۸۵۰ مترمربع مساحت متعلق به مرحوم عبدالصمد منصوری است که طبقه نخست آن با طاق‌های ضربی و خشتی در اواخر دوران قاجار و طبقه دوم در عصر پهلوی ساخته شده است.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر می‌گوید: عمارت منصوری یازدهم دی‌ماه سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۶۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اما در سال ۱۳۹۰، با پیگیری وراث و حکم دیوان عدالت اداری این اثر از فهرست آثار ملی خارج شد.

در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ با اعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیون تومان، این بنا مرمت و بازسازی شد.
به گفته او؛ مکاتبات زیادی برای تملک ملک صورت گرفت که به دلایل مختلف از جمله عدم تأمین اعتبار، عدم توافق و تعدد وارثان انجام نشد.

جلیلی می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده برای تملک خانه منصوری، این ملک سال گذشته از سوی شهرداری تملک و تعیین تکلیف شد.

او گفت: ثبت مجدد و مرمت این بنا پس از تملک، اولویت مهمی است که در حال پیگیری آن هستیم.

جلیلی گفت: طبق کارشناسی‌های انجام شده حمام مظاهری نیز واجد ارزش برای ثبت ملی است و مقدمات ثبت ملی حمام مظاهری تهیه و به وزارت خانه ارسال شده و پس از ثبت ملی، مرمت آن با مشارکت بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

او درباره مرمت حمام بلور ایمانی که مربوط به دوره قاجار بوده و در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسیده است نیز گفت: بخش عمده‌ای از این حمام از سوی حسن زند بگله خریداری شده که با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان و دیگر مالکان اختلافاتی دارند.

به گفته رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر؛ این حمام در سه مرحله به‌صورت مشارکتی مرمت شده ودلیل اصلی تکمیل نشدن مرمت حمام، مشارکت نکردن مالکان و اختلافات موجود است.

جلیلی به مرمت حمام خزینه‌ای روستای علمدار و زورخانه بابک در امسال اشاره و گفت: هر بنایی که مالک آن برای مرمت و بازسازی ملک مشارکت بیشتری داشته باشد، در اولویت تخصیص اعتبار است.

نظر شما