شناسهٔ خبر: 55661417 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ماجرای بادمجان‌های روی دست کشاورزان پلدختری چه بود؟

هفته گذشته کلیپی از یک کشاورز در فضای مجازی منتشر شد که چند کیسه محصول بادمجان خود را در اعتراض به نبود بازار فروش در رودخانه رها کرده بود.

صاحب‌خبر -

 پس از انتشار یک کلیپ درمورد بادمجان های رها شده  در فضای مجازی، مصاحبه‌ای با کشاورزان پلدختر از طرف یکی از رسانه‌های استان منتشر شد که در این گزارش بدون اخذ اظهار نظر مسئولان مربوطه در خصوص صحت و یا چرایی این ادعا، کشاورزان بار دیگر از مشکلات خود در کشت و فروش بادمجان گفتند و اظهار داشتند محصول آن‌ها به قیمت هر کیلوگرم یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود.

خرید و فروش‌های گروهی دلالان، تعیین قیمت‌های پایین، ارزانی محصول و نبود سردخانه و صنایع تبدیلی از جمله مسائلی بود که توسط این کشاورزان مطرح شد که اعلام کردند به دلیل نبود صرفه اقتصادی و بازار فروش، محصول خود را دور انداخته اند.

بدون شک ایجاد صنایع تبدیلی، بازاریابی بلند مدت و صرفه اقتصادی کشاورزان به ویژه در استان محرومی مانند لرستان بسیار مهم و اساسی است، اما اینکه فردی در اعتراض به یک شرایط محصول خود را اینگونه هدر دهد نه چندان پسندیده نیست بلکه می‌توانست به عنوان مثال با توزیع رایگان محصول، علاوه بر نشان دادن اعتراض خود، به نوعی از اسراف و ضایع کردن محصول و دسترنج خود پرهیز می‌کرد.

از طرفی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم در خصوص ضررکرد بادمجان کاران گفت: از مجموع ۲۱۰ هکتار سطح زیر کشت بادمجان در استان، ۱۶۵ هکتار در پلدختر و مجموع تولید کل استان پنج هزار و ۲۵۰ تن است.

مجتبی میر ادامه داد: این درحالیست که تولید بادمجان در کشور سالانه ۶۶۷ هزار تن می‌باشد و متوسط تولید برای هر نفر در استان و کشور طی یک سال به ترتیب ۲.۹ کیلوگرم و هشت کیلوگرم است که این آمار نشان می‌دهد سطح زیر کشت و تولید این محصول در استان نسبت به متوسط کشوری بسیار ناچیز است.

او با اشاره به اینکه برداشت بادمجان در لرستان از تیر تا مهر است تصریح کرد: انتشار این کلیپ مربوط به روز شنبه ۱۵ مرداد است که قبل از آن تعطیل و ۲ روز بعد از آن نیز تاسوعا و عاشورا بود که با توجه به اینکه محصول بادمجان این منطقه به بازار تره بار تهران ارسال می‌شود و این بازار چند روز متوالی تعطیل بود، بنابراین خریداران همیشگی در این ایام فعال نبودند و برخی دلالان خواستار خرید محصول کشاورزان به قیمت‌های کمتر شدند.

میر با بیان اینکه هزینه تولید هر کیلوگرم بادمجان در استان ۸۰۰ تا یک هزار تومان است اضافه کرد: این اتفاق، مربوط به بادمجان‌های برداشت شده در بازه زمانی ذکر شده می‌باشد و پس از آن روال عادی برقرار شده است.

او در خصوص ایجاد سردخانه و صنایع جانبی مربوط به این محصول نیز توضیح داد: سطح زیر کشت و تولید بادمجان در استان نسبت به سرانه جمعیتی و متوسط کشور بسیار اندک است و در سال‌های گذشته نیز مشکل این چنینی در این خصوص وجود نداشته بنابراین ایجاد این صنایع در اولویت نبوده است.

منبع: ایرنا

 

نظر شما