شناسهٔ خبر: 55657343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

جزئیات طرح تسریع ورود زائران ایرانی اربعین

رئیس کمیته زیارت اربعین در وزارت کشور عراق گفت که تسریع در روند ورود زائران ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین، در دستور کار عراق قرار دارد و مهم، نظم و گروه‌گروه وارد شدن زائران به گذرگاه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «مهدی الفکیکی» مشاور وزارت کشور عراق خبر داد که طرحی برای تسریع در روند ورود زائران ایرانی به این کشور در ایام زیارت اربعین امام حسین -علیه السلام- آماده شده است.

الفکیکی با تأکید بر لزوم همکاری ایران و عراق در خصوص نظم و گروه‌بندی زائران، گفت: در جریان سفر وزیر کشور عراق به تهران و امضای یادداشت تفاهم بین طرفین به جنبه‌های مختلفی پرداخته شد، از جمله آموزش و همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر، گمرک، گذرنامه و مهمترین آن، سفر میلیونی اربعین و نحوه برگزاری آن. لذا کمیته عالی برای نظارت بر زیارت اربعین و تأمین امنیت آن، تشکیل شد.

این مقام عراقی ادامه داد: ما تمام توصیه‌ها را به مقامات ذیصلاح کردیم تا مقدمات این برگزاری این زیارت فراهم شود. لذا چند نشست با طرف ایرانی داشتیم، به ‌ویژه در سفر [علی اصغر] احمدی معاون وزیر کشور و هیأت همراهش به بغداد. نشست‌های دو جانبه‌ای هم بین استان‌های مرزی برگزار شد و به همه مراکز اداری دستور داده شد که امور زائران را تسهیل کنند و با همکاری با طرف ایرانی، خدمات ارائه کنند.

الفکیکی با اشاره به اینکه بر سر گذرگاههایی که به روی زائران باز خواهد شد و تعیین گذرگاه ورود کامیون‌های موکبها توافق صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: برای اینکه ورود زائران ایرانی برای زیارت آسان شود، امیدواریم که ورود این افراد به صورت گروهی باشد؛ یعنی به صورت گروه گروه در [مرز] ایران سازماندهی [سپس وارد گذرگاه مرزی عراق] شوند تا ورود و عبور آنان هم به آسانی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه گذرگاه‌ها از تاریخ ۲۰ محرم تا روز اربعین به روی زائران باز خواهد بود، گفت: برای هر گذرگاه، تعداد تعیین کرده‌ایم؛ برای شلمچه ۷۰ هزار زائر طی ۲۴ ساعت؛ گذرگاه الشیب-چذابه روزانه ۳۰ هزار زائر، زرباطیه-مهران ۱۰۰ هزار نفر در روز و گذرگاه خسروی-المنذریه ۱۲ هزار زائر در روز. به خاطر اینکه مسیر این گذرگاه همیشه هموار نیست و به منظور حفظ جان زائران، این گذرگاه از ساعت پنج صبح تا پنج بعد از ظهر باز خواهد بود، نه به صورت ۲۴ ساعته.

این مسئول عراقی در پایان تأکید کرد: با همه طرف‌ها توافق شد تا به خودروهای ایرانی که زائران را به خاک عراق منتقل می‌کنند، اجازه داده شود تا وارد خاک عراق شوند. مقصدها و محل پارک خودروها را نیز معین کرده‌ایم و این خودروها نباید وارد مراکز استان‌ها شوند.

در همین ارتباط، نصیف جاسم الخطابی استاندار کربلا و هیات همراه وی امروز با علیرضا زاکانی شهردار تهران دیدار و درباره مسائل مختلف از جمله زیارت اربعین گفت و گو کردند.

زاکانی گفت: آنچه که احساس قلبی ماست این است که زمانی که به عتبات سفر می کنیم با تمام وجود احساس می کنیم در خانه خود هستیم و پیوند قلبی ملت ایران و عراق پیوندی ناگسستنی است اما نباید فراموش کنیم که خیلی ها دوست ندارند این پیوند و ارتباط بین دو ملت برقرار باشد.

نظر شما