شناسهٔ خبر: 55657047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

وعده بهادری جهرمی درباره افزایش حقوق کارمندان/ روایت خزعلی از حضور ناشناس در ورزشگاه آزادی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۹۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۱۱۳ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۹۳ نفر رسید.

در حال حاضر ۷۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۱۶ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۸۸۵ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۵۷۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۷۶ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۷ هزار و ۵۶۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

وعده بهادری جهرمی درباره افزایش حقوق کارمندان

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان اظهار کرد: سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیش از این پیشنهادی را به منظور افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان صندوق‌های لشکری و کشوری ارائه داده بود. این پیشنهاد با سازمان برنامه و بودجه هم جلسات مشترکی را در پی داشت و این بسته پیشنهادی مشترک این دو مجموعه برای افزایش حقوق کارمندان دولت (با تمرکز بر عزیزانی که دریافتی کمتری دارند) نهایی شده است تا جبران حقوقی را برای کارمندان داشته باشد. باید این پیشنهاد مراحل نهایی شدن را طی کند تا امکان اجرایی شدن را پیدا کند و پیش بینی می‌کنم که طی ماه‌ آتی شاهد نهایی شدن آن در فرآیندهای قانونی خواهیم بود.

ایلنا درباره افزایش حقوق کرامندان دولت نوشت: «این طرح تابستانی دولت را بگذاریم کنار اینکه دولت ماه‌هاست سر صد هزار تومان حق مسکن کارگران مشمول قانون کار که اکثراً حداقل‌بگیر هستند و نصف خط فقر درآمد دارند، نشست می‌گذارد و برخی مدیران در دولت نمی‌خواهند قبول کنند که حق مسکنِ لازم‌الاجرا و  مصوب شورایعالی کار  ۶۵۰ هزار تومان است نه ۵۵۰ هزار تومان. این خاصه خرجی میانه‌ی سال را بگذاریم کنار مخالفت پنج ماهه با افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح که حداقلی‌ترین برداشت از اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی‌ست و دهه‌هاست که حقوق بازنشستگان به همین شیوه زیاد شده است.

در این شرایط، اگر دولت و به طور مشخص سازمان امور استخدامی، طرح و برنامه می‌ریخت برای افزایش حقوق کف‌بگیران صندوق‌های لشگری و کشوری، هیچ مشکلی نداشت؛ در این صندوق‌ها هم داریم بازماندگان و مستمری‌بگیرانی که زیر شش میلیون تومان حقوق ماهانه دارند؛ اما اینکه دولت تصمیم گرفته متناسب‌سازی را برای همه کارمندان شاغل و بازنشسته جزو حقوق بیاورد در حالیکه هنوز ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ بازنشستگان کارگری اجرایی نشده و در این فضای پرچالشِ افزایش مستمری، هیچ خبری از اجرای متناسب‌سازی ۱۴۰۱  نیست و همچنین حق اولاد و عائله مندی را برای همه کارمندان حتی قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها زیاد کند، جای انتقاد دارد. آیا در این شرایط که ادعا می‌شود پولی در بساط نیست و حتی تا امروز حاضر به افزایش حقوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی از اندوخته‌ی خودشان نشده، قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیاز به حق عائله‌مندی دارند؟!»

***

توضیح سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده سقوط هوایمای اوکراینی

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی واجرای حکم این پرونده گفت: تکلیف اجرای حکم وی بر عهده دادستانی و واحد اجرای احکام دادسرای تهران است. تاکنون نسبت به شناسایی اموال بابک زنجانی در داخل کشور و ارزیابی اموال و انتقال و استرداد اموال خارج از کشور این فرد اقدام جدی و گسترده صورت گرفته است و  تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده است. کل رد مال این فرد ۱ میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است و در مورد الباقی طلب وزارت نفت با همکاری ضابطین و نظارت دادسرای تهران اقدامات خوبی انجام شده است. سرنخ‌های بسیار خوبی از اموال وی به دست آمده است و اکنون هم بابک زنجانی در زندان است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره  آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه رفت. دادگاه ویژه‌ای در سازمان قضائی نیروهای مسلح مسئول رسیدگی به این پرونده بود.  این پرونده با اعتقاد به نقص تحقیقات به دادسرا ارسال شد که این موضوع هم به خاطر اعتراض به نظریه کارشناسی بود.  دادسرا در راستای رفع نقص اقداماتی انجام داد و  ظرف روزهای آینده به دادگاه ارسال می‌شود. کارشناسی غنی در این پرونده صورت گرفته اما پرونده طبق حق شکات مورد اعتراض قرار گرفت.  کار ابلاغ در حال انجام است و ظرف روزهای آینده این پرونده به دادگاه اعاده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

***

علل و عوامل تخریب متروپل اعلام شد
 
به گزارش ایسنا، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضعف سازه ای در پروژه، بار ثقلی بسیار زیاد که با حذف یک تیر یا ستون امکان باز پخش مجدد را ندارد، فقدان محاسبات مربوط به انهدام پیشرونده، نامناسب بودن اتصالات تیرها و ستون ها، ضعیف بودن ستون ها، فقدان شکل پذیری لازم در اتصالات، ضعف جوشکاری، ضعف بتن به نحوی که میلگردها بدون هیچگونه پیوستگی و چسبندگی از بتن خارج شده و بتن در موارد متعدد خرد شده است را از مهم ترین علل فنی فروریزش ساختمان متروپل برشمرد.

احمد وحیدی، وزیر کشو بعد از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره فروریزش ساختمان متروپل آبادان گفت:‌ بحث متروپل از چند جهت قابل ارزیابی است. حادثه تلخی بود که دلایل آن در گزارش کمیسیون عمران اشاره شد و جزء موضوعاتی است که به طور جدی تحت پیگرد قرار می گیرد.

وی افزود: ما بلافاصله بعد از حادثه متروپل دستورالعمل خاصی صادر کردیم که سازه‌های ناپایدار شناسایی شود که این وظیفه شهرداری‌ها است که گزارشات را بدهند تا کار اصلاح شود و در غیر این صورت تخلفات به قوه قضاییه برای برخورد ارجاع شود. در این چارچوب موضوع در حال بررسی است. امیدواریم سامانه ای که تشکیل دادیم، پاسخگوی رفع این مشکل باشد.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس و بعد از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره علت حادثه فروریزش ساختمان متروپل در آبادان و همچنین صحبت‌های وزیر کشور گفت: مجددا به جانباختگان و عزاداران ریزش ساختمان متروپل و مردم آبادان تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد:‌ من حداقل ۱۲ سال کار مستقیم در این حوزه داشتم. یکی از مشکلات اساسی در ساخت و ساز در شهرها بحث مربوط به درآمدهای پایدار شهرداری‌ها است. این موضوع روی زمین مانده است. از طرف دیگر سازمان نظام مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها جنبه های صوری پیدا کرده که باید درباره آن چاره‌اندیشی جدی کرد. اگر حل و فصل نشود بار آن توأمان بر دوش مجلس و دولت خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در حال حاضر قانون نظام مهندسی اشکالات جدی دارد و باید حتما در کمیسیون عمران دنبال شده و اصلاح شود. موضوع دیگر نظارت‌های دقیق است که باید با ریشه‌یابی آن را حل و فصل کرد.

***

روایت خزعلی از حضور ناشناس در ورزشگاه آزادی

انسیه خزعلی، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت وگو با برنا، از حضور غیررسمی خود در وزرشگاه و در جریان بازی ایران و عراق خبر داد و اظهار کرد: در خصوص مسأله ورزشگاه صحبت هایی را شنیده بودم اما باید خودم می رفتم و از نزدیک حواشی را بررسی می کردم و می دیدم که آیا حرف های زشتی زده می شود؟ مواد مخدر یا روابط ناسالم وجود دارد؟ بدون شک هرکسی این موضوعات را بشنود می گوید ورزشگاه جای بدی است.

خزعلی با بیان اینکه این شنیدن ها باید به دیدن ختم می شد، گفت: بازدید نباید رسمی باشد چون آن وقت هر چیزی را که لازم بود به شما نشان می دهند، به همین جهت من در بازی ایران و عراق به صورت ناشناس وارد ورزشگاه شدم و از بخش های مختلف دیدن کردم، در واقع تمام زمان بازی من حواسم به جزئیات و ایرادات مطرح شده بود.

وی ادامه داد: من با مردم حرف زدم، از سرویس های بهداشتی بازدید و درهای ورودی و خروجی را چک کردم، خوشبختانه زیرساخت های خوبی فراهم شده بود، درب خانم ها با آقایان حدود 5 کیلومتر فاصله داشت

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه فضای ورزشگاه محیط امنی برای خانم ها بود، گفت: هیچ موقعیتی که احساس کنم برای خانم ها نامناسب است ندیدم و در کل همگی یک حس ملی و همگرایی داشتند.

وی افزود: البته خیلی از خانم ها موافق حضور زنان در ورزشگاه نیستند، در همین راستا ما جلسه ای را با حضور افراد موافق و مخالف در معاونت زنان داشتیم، افراد مخالف معتقد بودند که محیط مناسب خانم ها نیست، من بازی های لیگ را نمی گویم اما در بازی ملی ایران و عراق زیرساخت ها آماده بود و قطعاً افرادی که مخالف هستند، اگر محیط را از نزدیک می دیدند مخالفتی نمی کردند.

وی در پاسخ به این سوال که شما خودتان موافق حضور زنان در ورزشگاه هستید یا نه؟ گفت: اگر زیرساخت ها فراهم باشد موافقم، مثلاً  در بازی ایران و عراق یک جو ملی حاکم بود و آسیبی به ارزش ها وارد نشد اما در برخی شهرها مثل مشهد ظاهراً این زیرساخت ها وجود ندارد.

***

 آخرین جمع بندی ایران درباره مسایل باقی مانده تحویل بورل شد

یک منبع مطلع در گفت وگو با خبرنگار ایسنا ارسال پاسخ ایران به جوزپ بورل هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای را تایید کرد.

حسین امیرعبداللهیان در سخنان روز دوشنبه خود گفت که طرف آمریکایی اخیرا در دو موضوع انعطاف شفاهی نشان داد اما این باید مکتوب شود. مهم این است که موضوع  تضمین ها هم با واقع بینی آمریکا مواجه شود.

به گفته امیرعبداللهیان اگر این نظرات تامین شود ایران آمادگی دارد وارد مرحله جمع بندی شود و توافق را با حضور وزیران خارجه اعلام کند.
وی گفت که حداکثر تا ساعت ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خود را به صورت مکتوب در مورد مسائل باقی‌مانده به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد و اگر واکنش آمریکا همراه با واقع‌بینی و انعطاف باشد. توافق رخ می‌دهد و اگر انعطافی نشان ندهند باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.

این منبع مطلع همچنین اظهار کرد که انتظار است تا دو روزآینده به طور متقابل پاسخ طرف مقابل را دریافت کنیم.

روایت رسانه دبیرخانه شورای امنیت ملی از پیشرفت در مذاکرات

نورنیوز نوشت: «در طول هفته جاری مجموعه اخباری که از منابع داخلی و خارجی در قالب گزارش‌های رسمی یا تحلیل‌های سیاسی و رسانه‌ای منتشر شده حاکی از پیشرفت نسبی در مذاکرات است اگرچه تا زمان مشخص شدن دیدگاه‌های ایران که به طور قطع با ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی تطبیق صددرصد ندارد نمی‌توان در مورد فرجام گفتگوها اظهارنظر قطعی کرد لیکن خارج شدن مذاکرات از رکود قبلی حتما باید به‌عنوان رویکردی سازنده مورد توجه قرار بگیرد.

 گزارش‌های رسیده حاکی است که در ایده‌های طرح شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان به برخی دغدغه‌های ایران که ذیل سه محور اصلی در مذاکرات دنبال شده‌، پاسخ شفافی داده نشده و نظرات اعلام شده به اتحادیه اروپایی از سوی ایران نیز ناظر بر ضرورت تامین مطالبات قانونی کشورمان است.»

اولیانوف: پاسخ ایران به اتحادیه اروپا سازنده است

به گزارش ایسنا به نقل از المیادین ، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت که پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا سازنده است و توپ اکنون در زمین واشنگتن است.

نماینده روسیه در گفت‌وگو با شبکه سولوویف لایف که از طریق یوتیوب پخش می شود خاطرنشان کرد: ایرانی ها روز گذشته پاسخ شان به پیشنهاد اتحادیه اروپا را دادند و به نظر من پاسخ آن ها بسیار سازنده است. آن ها آماده انعقاد توافق هستند به شرطی که آمریکایی ها سه شرط را بپذیرند.

وی گفت که هدف یکی از این اصلاحات که ایرانی ها خواستار شدند، تقویت تضمین ها است، علاوه بر این درخواست دیگری نیز دارند که به نظر می رسد در همین راستا باشد.

اولیانوف تاکید کرد که آمریکایی ها اکنون باید پاسخ دهند، اگر پاسخ آن ها مثبت بود بزودی نشستی در سطح وزیران برگزار خواهد شد و امضای توافق در آن انجام می شود.

نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت که رسیدن به توافق برای احیای برجام در این هفته و یا هفته آینده امکان پذیر است.

***

نماینده مجلس به دو سال حبس محکوم شد

به گزارش فارس شعبه ۶۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، رأی قطعی پرونده کانال موسوم به «حساب‌کشی» را صادر کرد و طبق آن، اردشیر مطهری، نماینده گرمسار و آرادان در مجلس به همراه یک نفر دیگر، گرداننده اصلی این کانال تشخیص داده شده است.

پیش از دادگاه تجدیدنظر، شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران در دادنامه صادره آورده بود: دادگاه ضمن احراز دخالت و مشارکت متهمان مارالذکر در تحقق رفتارهای مجرمانه اعم از نشر اکاذیب و توهین با فرض تعداد بیش از چهار فقره، هر یک از متهمان فوق‌الذکر را از باب نشر اکاذیب به تحمل دو سال حبس تعزیری و جهت توهین به پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت جمهوری اسلامی ایران محکوم می‌نماید.

دادگاه با توجه به تأسیسات حقوقی قضایی مندرج در قانون مجازات اسلامی با عنایت به فقدان سابقه کیفری متهمان و شرایط شغلی و اجتماعی متهمان و پیش‌بینی اصلاح آنان به استناد مواد ۴۰، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۵۲ و ۵۴ قانون مجازات اسلامی، اجرای ۱۵ ماه از محکومیت حبس آقای اردشیر مطهری و ۱۲ ماه از حبس آقای مهدی خالقی را به مدت سه سال معلق می‌نماید تا در صورت عدم ارتکاب جرائم عمدی موجب حد، قصاص، دیه، تعزیر تا درجه هفت، محکومیت تعلیقی بلااثر گردد».

بنابراین، نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس به اتهام مشارکت در نشر اکاذیب به تحمل دو سال حبس تعزیری و از بابت توهین به پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است.

واکنش نماینده مجلس به خبر محکومیت

به گزارش تسنیم اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان ادعای محکومیت خود به حبس تعزیری را رد کرد.

وی که احتمال محکومیت خود به حبس تعزیزی را قاطعانه رد می کرد گفت که پرونده اش در دیوان عالی در حال بررسی و منتج به حکمی مبنی بر حبس تعزیری نشده است.

مطهری درباره اینکه، آیا محکومیتش مشمول حبس تعلیقی شده یا نه، گفت که حبس تعلیقی، اثر موثری ندارد و البته که همین حکم نیز در دیوان عالی در حال بررسی است.

***

انتقاد روزنامه دولت از اصرار مجلس به اجرای کالابرگ

ایران نوشت: «مجلس خواستار توزیع کالابرگ الکترونیک با قیمت‌های شهریور سال گذشته است. براساس آنچه بهارستان‌نشینان بر آن اصرار دارند، دولت باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف و به جای آن برای چهار قلم محدود کالای اساسی کالابرگ الکترونیک توزیع کند که قیمت این کالاها نیز باید براساس شهریور سال گذشته باشد.

اما در مقابل دولت اعتقاد دارد که یا باید پرداخت یارانه نقدی ماهانه 300 تا 400 هزار تومانی به هر نفر ادامه یابد یا درصورت توزیع کالابرگ، تعداد بیشتری از کالاها مشمول شود. برهمین اساس طی هفته‌های اخیر دولت و مجلس برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع درحال برگزاری جلسات مختلف در سطوح کارشناسی و مسئولان هستند.

در واقع پرسش اصلی در این میان این است که کدام روش بیشتر و بهتر می‌‌تواند قدرت خرید مردم را حفظ یا افزایش دهد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد جلوگیری از قرار دادن بار مالی جدید بر دوش دولت است.

دولت با حذف ارز ترجیحی ضمن اینکه به رانت و فساد این سیاست پس از چهار سال اجرا پایان داد، بلکه اقتصاد ملی را از استقراض و رشد بدهی‌های دولت محافظت کرد...

حال که دولت سیزدهم این شجاعت را داشته که سیاست ارز ترجیحی را اصلاح و به ریل اصلی خود بازگرداند، تعریف بار مالی جدید برای دولت می‌‌تواند به قیمت از دست رفتن تمام نتایج مثبت آن شود. چرا که دولت مجبور می‌‌شود برای اجرای تکالیف مجلس دوباره به سمت استقراض و خلق پول حرکت کند که منجر به رشد تورم و فشار معیشتی بیشتر به همان مردمی می‌‌شود که مجلس و دولت قصد حمایت از آنها را دارند. 

علاوه براین، طی ماه‌های اخیر به دلیل تداوم جنگ روسیه با اوکراین، قیمت کالاهای اساسی و انرژی در بازارهای جهانی با رشد چشمگیری مواجه شد که در کنار افزایش هزینه‌های کشورها تورم آنها را نیز تشدید کرد. بدین ترتیب برای کشور ما نیز همانند سایر کشورها، قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است که تکلیف دولت به توزیع کالا به نرخ‌های شهریور 1400 فشار مالی سنگینی به دولت وارد خواهد کرد.»

***

 

 

نظر شما