شناسهٔ خبر: 55655189 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

تهران- ایرنا- تمدیدترانزیت گازوئیل به افغانستان از شهریور ماه به مدت دو ماه، انفجار انبار مهمات روسیه در کریمه، ترور بولتون، سوژه جذاب رسانه‌های معاند، ابتلای رئیس شرکت فایزر به کرونا و توافق وین در انتظار تصمیم‌های سیاسی در کاخ‌سفید مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

**ترانزیت گازوئیل به افغانستان از شهریور ماه به مدت دو ماه دیگر تمدید شد

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه تا هفتم شهریور ماه سال جاری ترانزیت سوخت از نوع گازوئیل به کشور افغانستان انجام می شود، گفت: با توجه به درخواست طرف افغان ترانزیت گازوئیل از هفتم شهریور ماه به مدت 2 ماه تمدید و تا هفتم آبان ماه ادامه خواهد داشت.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

محمد مهدی جوانمرد قصاب روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: تمدید ترانزیت سوخت با توجه به درخواست های مقامات طالبان ادامه خواهد داشت.

جوانمرد افزایش تولیدات شرکت های خصوصی را لازمه ترانزیت و مراودات با طرف افغانی دانست و گفت: افزایش تولید با استانداردهای مورد وثوق دوطرف در حال پیگیری است و در صورت دریافت مجوزهای لازم بخش خصوصی آمادگی تامین اقلام مورد نیاز طرف افغان را خواهد داشت.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان خاطر نشان کرد: در حال حاضر با عملکرد بسیار ضعیف آمریکا در دوران سلطه 20 ساله در کشور افغانستان و عدم ایجاد زیرساخت های لازم اقتصادی در آن کشور ، ما شاهدیم که بعد از قطع کمک های خارجی ؛ کاهش قدرت خرید  و به طبع آن کاهش واردات در این کشور صورت گرفته است و این نتیجه حضور  20 ساله آمریکاییها در افغانستان  است .

وی با بیان اینکه ارتباط مستمر با طالبان برای صادرات کالای ایرانی به این کشور درحال انجام است و به زودی مشکلات واردات از کشورمان به مقصد همسایه شرقی رفع خواهد شد، افزود: در مدت سلطه آمریکاییها در این کشور زیر ساخت های لازم شکل نگرفته و اقتصاد افغانستانی ها مبتنی بر کمک های دیگران بوده است؛ که همین امر موجب عقب ماندگی در بخش اقتصاد و به نوعی ورشکستگی شده است.

جوانمرد گفت: به دنبال ایجاد سهم خود در ایجاد ثروت و ایفای نقش در بخش های مختلف این کشور از جمله معادن، خطوط ریلی و همچنین ترانزیت کالا بر پایه تولیدات داخلی با نگاه به بخش خصوصی کشورمان هستیم.

وی به دستاوردهای جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: اکنون طرف افغانستانی نیز با توجه به تغییر ساختار حکومتی در این کشور با مشکلات تحریمی فراوان روبروست که با توجه به تجربه موفق جمهوری اسلامی در این زمینه بهره گیری از این تجربیات در رفع مشکلات طرف افغان راهگشا خواهد بود.

مشاوراقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در ادامه افزود: کیفیت بالا و قیمت مناسب کالای ایرانی این جذابیت را برای طرف افغان ایجاد کرده است تا در پی تامین مایحتاج بازار داخلی از سوی طرف ایرانی به ویژه بخش خصوصی در کشورمان باشد در نتیجه به دنبال تامین نیازهای همسایه شرقی در زمان افزایش تولیدات داخلی و فراتر رفتن این تولیدات از نیاز بازار داخل هستیم .

https://irna.ir/xjKgJD

**ایران به متن پیشنهادی اروپا پاسخ داد/توافق وین در انتظار تصمیم‌های سیاسی در کاخ‌سفید

جمهوری اسلامی ایران پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین ارائه و اعلام کرده است که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

بعد از ماه‌ها مذاکرات فشرده در وین و دوحه به نظر می‌رسد که توافق نهایی‌ برای ازسرگیری اجرای کامل برجام بیش از هر زمان دیگری در دسترس است، مشروط به اینکه ایالات متحده در عمل الزامات پذیرش یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد.
ایران در پاسخ به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده است، نظرات خود را منتقل کرده است. آنطور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد. 

این مسائل به طور تفصیلی بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در جلسه ویژه شورای امنیت ملی مطرح و سرانجام، مواضع ایران بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها قرار گرفت. 
محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده کشورمان در توئیتی نوشت: ایران نگرانی های خود را ابراز کرده است، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست.

وی با بیان اینکه نگرانی‌های ایران ناظر بر بدعهدی طرف‌های غربی در قبال برجام است افزود:‌ نمی توانم بگویم که توافقی حاصل خواهد شد ، اما نسبت به قبل به توافق نزدیک تر هستیم.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن هم پاسخ خود را درباره پیش‌نویس توافق به جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد. وی ادعا کرد اگر ایران آماده بازگشت به پایبندی متقابل به برجام باشد، آمریکا نیز این آمادگی را دارد.

ند پرایس در عین حال در تداوم سیاست های شکست خورده فشار حداکثری آمریکا و بدون اشاره به مسوولیت های آمریکا و جبران خساراتش در نقض برجام،  تهدید کرد اگر ایران نتواند یا این آمادگی را برای اجرای کامل برجام نداشته باشد، آماده ایم که اجرای سخت‌گیرانه تحریم های خود را ادامه دهیم و از فشار های دیپلماتیک دیگر استفاده کنیم.

این درحالیست که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید آمریکایی‌ها در پشت پرده پیام می‌دهند: در آستانه انتخابات (کنگره) هستیم، مشکل بنزین داریم، در حوزه انرژی مشکل داریم و کمک کنید. ایران هم به گفته وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده که شرط رسیدن خط پایان مذاکرات وین واقع‌بینی و انعطاف طرف مقابل است.

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ما در همه مراحل مذاکره در موضوعاتی که می‌توانستیم انعطاف نشان دهیم، نشان دادیم. آمریکا به خوبی می‌فهمد چقدر انعطاف نشان دادیم که حسن نیت را در رسیدن به توافق نشان دهیم. الان نوبت انعطاف طرف آمریکایی است.
وی افزود که اگر واکنش آمریکا به پاسخ ایران، «با واقع بینی و انعطاف همراه باشد در نقطه توافق خواهیم بود و اگر آمریکا به تکرار مصیبت‌های داخلی خود بپردازد و بخواهد امتیاز بگیرد و انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفت‌وگو کنیم»
به گزارش رسانه‌های غربی اتحادیه اروپا پاسخ مکتوب ایران را دریافت کرده است. البته مقام‌های اتحادیه اروپا رسما اظهارنظری نکرده‌اند اما «اشتفانی لیختنشاتین» خبرنگار اتریشی بامداد سه‌شنبه در توئیتر نوشت: «پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد. یک منبع می گوید: هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در آن وجود ندارد. بیشتر روی تحریم ها و تضمین ها متمرکز است.» 

«لورا روزن» خبرنگار آمریکایی هم به نقل از منبع اروپایی خود در توئیتر نوشت که پاسخ ایران عمدتا در حوزه مسائل تحریمی است و در این زمینه «چیزهای زیرکانه‌ای» را مطرح کرده است.

به هر روی روزهای آینده، روزهای مهمی برای سرنوشت برجام بشمار می‌رود. اگر نظرات منطقی ایران در خصوص سه موضوع باقی‌مانده تامین شود این آمادگی از طرف تهران وجود دارد که توافق نهایی را اعلام و نشست جمع‌بندی را با حضور وزرا برگزار کند. در غیر اینصورت انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا و به طور کلی طرف‌هایی که تلاش دارند تا دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود، باید سعی کنند «آمریکایی‌ها را به دیدگاه‌های منطقی ایران نزدیک‌تر کنند.»

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات همواره اعلام کرده است که برای رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکاء آمادگی دارد اما در این زمینه از خطوط قرمز نظام عبور نخواهد کرد.

https://irna.ir/xjKgNs

**اتحادیه اروپا: در حال بررسی پاسخ ایران هستیم

یک سخنگوی اتحادیه اروپا، دریافت پاسخ ایران نسبت به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را تائید و اعلام کرد که این اتحادیه در حال مطالعه و رایزنی درباره آن با سایر اعضای برجام و ایالات متحده است.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

«نبیلا مسرلی» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ما پاسخ ایران را عصر گذشته دریافت کردیم. در حال مطالعه آن و رایزنی با سایر مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده پیرامون مسیر پیش رو هستیم.

جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین ارائه و اعلام کرد که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.

آنطور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده، اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد. 

این مسائل به طور تفصیلی بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در جلسه ویژه شورای امنیت ملی مطرح و سرانجام، مواضع ایران بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها قرار گرفت. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در جمع خبرنگاران گفت: به آمریکا به صراحت گفتیم اگر نظرات ما روی این سه موضوع که نظرات منطقی است تامین شود آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم و نشست جمع بندی را با حضور وزرای خارجه در وین برگزار کنیم و مراحل بعدی را بر اساس جدول زمانبندی و توافقی که داریم پیش ببریم.

https://irna.ir/xjKgXz

**روایت اولیانوف از پاسخ ایران به اتحادیه اروپا

رئیس تیم مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات وین از پیشنهاد ایران مبنی بر ارائه ضمانت‌هایی برای حفاظت از برجام خبر داد.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

تارنمای خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مصاحبه میخائیل اولیانوف با یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور نوشت که تهران پیشنهاد داده تا ضمانت هایی برای حفاظت از برجام در پیش‌نویس ارائه شده، گنجانده شود.

وی افزود: یکی از اصلاحیه هایی که ایرانی‌ها دیروز ارائه کردند، دقیقاً در جهت تقویت این ضمانت هاست و ظاهراً اقدام دیگری نیز در این جهت انجام خواهد شد.

به گفته این دیپلمات روس، اگر آمریکا از احیای برجام سر باز زند، نمی تواند از پیامدهای آن طفره رود.

جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب (۲۴ مرداد) پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین ارائه و اعلام کرد که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.

آنطور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده، اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.

این مسائل به طور تفصیلی بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در جلسه ویژه شورای امنیت ملی مطرح و سرانجام، مواضع ایران بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها قرار گرفت.

در همین ارتباط یک سخنگوی اتحادیه اروپا، دریافت پاسخ ایران نسبت به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را تائید و اعلام کرد که این اتحادیه در حال مطالعه و رایزنی درباره آن با سایر اعضای برجام و آمریکاست.

https://irna.ir/xjKh3k

**هشدار سفارت ایران در بلغارستان به خریداران تور وارنا

سفارت ایران در بلغارستان در اطلاعیه‌ای به هموطنانی که قصد سفر به این کشور را دارند، هشدار داد ویزای توریستی آژانس‌های گردشگری برای تور وارنا مختص استفاده در این شهر است و امکان استفاده از این ویزا برای سفر به دیگر شهرهای بلغارستان وجود ندارد.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در اطلاعیه‌ای خطاب به هموطنانی که اقدام به خرید تور وارنا کرده و از طریق آژانس‌های گردشگری و با پروازهای چارتر ایرانی به وارنا سفر کرده اند، اعلام کرد: ویزای گردشگری بلغارستان دریافتی از طریق آژانس‌های گردشگری صرفاً مختص استفاده در شهر وارنا و در محدوده‌های در نظر گرفته شده از سوی تورگردان بوده و امکان استفاده از این ویزا برای سفر به دیگر شهرهای بلغارستان وجود ندارد.

سفارت ایران یادآور شد: حسب مقررات موجود الزامی است همه مسافران محترم در بدو ورود و استقرار در هتل، گذرنامه‌های خود را تحویل هتل دهند. این گذرنامه در زمان مدت اقامت نزد هتل باقی می‌ماند و در پایان تور و هنگام بازگشت به کشور گذرنامه‌ها تحویل مسافران می‌شود.

در اطلاعیه سفارت ایران در صوفیه آمده ست:‌ مجددا تأکید می‌شود هموطنان گرامی از هرگونه رفتار مغایر با مقررات مذکور جداً خودداری کنند؛ بی اعتنایی به این مقررات پیگرد قانونی مقامات محل(بازداشت، اخراج و ممنوعیت ورود به بلغارستان و اتحادیه اروپا از ۳ تا ۵ سال) را به همراه خواهد داشت.

https://irna.ir/xjKgMP
**سوریه بر لزوم تقویت روابط علمی مشترک با ایران تاکید کرد

بسام ابراهیم وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه دوشنبه شب بر تمایل کشورش برای تقویت روابط علمی مشترک با ایران تاکید کرد.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

وی این سخنان را در دیدار با  قاسم تقی زاده، رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر ایران و هیئت همراه وی در دمشق بیان کرده است.

دو طرف همچنین راه‌های ارتقای همکاری‌ های علمی و فناوری دو کشور را بررسی کردند.

وزیر علوم سوریه بر تمایل کشورش برای تقویت روابط علمی مشترک نسبت به افزایش بورسیه تحصیلی، برگزاری سمینارها و کنفرانس های علمی و تبادل تجربیات، ایده ها و تحقیقات مشترک تاکید کرد.

وی به اهمیت بهره مندی از تجربیات علمی و فناوری متعلق به دانشگاه صنعتی اشتر و مراکز تحقیقاتی ایران و تلاش در زمینه انتقال فناوری به دانشگاه های سوریه اشاره کرد.

وزیر علوم سوریه همچنین بر اهمیت فعال‌سازی تفاهم‌نامه‌ های امضا شده میان دو طرف و گسترش آن‌ها برای تأمین منافع متقابل و احداث آزمایشگاه‌های علمی- تحقیقاتی و تبادل سفرها و دیدارهای کوتاه میان محققان تاکید کرد.

تقی زاده نیز با اشاره به روابط دو کشور و برنامه های مختلف همکاری های علمی، فرهنگی و پژوهشی، بر آمادگی ایران برای ارائه هر چه بیشتر در این زمینه تاکید کرد.

وی  پیشرفت های ایران در زمینه هوش مصنوعی، نانوتکنولوژی، محیط زیست، صنایع دارویی و شیمیایی، ماهواره و فناوری های نظامی، خودکفایی و تامین نیازهای داخلی خود را تشریح کرد.

https://irna.ir/xjKgNq

**رئیس شرکت فایزر برغم تزریق چهار دز واکسن، کرونا گرفت

رئیس شرکت فایزر اعلام کرد به رغم دریافت چهار دز واکسن کرونا به بیماری کووید – ۱۹ مبتلا شده است.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

آلبرت بورلا رئیس شرکت فایزر روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که آزمایش کرونای او مثبت شده است.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: می خواهم به شما اطلاع دهم که به کرونا مبتلا شده ام. خوشحالم که چهار دز واکسن فایزر بایونتک دریافت کرده ام.

وی افزود: درحالی که علایم بسیار خفیفی دارم، حالم خوب است. در قرنطینه هستم و استفاده از قرص های پاکس لاوید را آغاز کرده ام.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) برای دومین بار در سال جاری میلادی به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شد .

 لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای گفت: امروز  جواب آزمایش کرونای من  مثبت شد. دارای علایم خفیف هستم و در پنج روز آینده بر اساس دستور العمل های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا قرنطینه می شوم. 

این دومین بار است که آستین در سال جاری به کرونا مبتلا شده است. وی در ماه ژانویه نیز  به این بیماری ویروسی مبتلا شده بود.

به تازگی نیز جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دو بار کرونا گرفت. ابتلای مکرر مقامات آمریکایی به بیماری کووید -۱۹ در حالی است که آنها حتی واکسن های تکمیلی کرونا را نیز دریافت کرده اند.

https://irna.ir/xjKgN7

**چند نظامی صهیونیست به دنبال تیراندازی در کرانه باختری زخمی شدند

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه از زخمی شدن چند نظامی این رژیم به دنبال تیراندازی به خودرویی در کرانه باختری زخمی شدند. 

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

براساس این گزارش، یک گشت نظامی صهیونیست‌ها در طولکرم هدف تیراندازی قرار گرفته است.

رادیو رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که این تیراندازی از سوی یک خودروی شخصی صورت گرفته و تعقیب ان توسط ارتش رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

رسانه‌های دیگر صهیونیستی گزارش دادند که ارتش این رژیم برای پیدا کردن عاملان این تیراندازی به طولکرم یورش برده‌اند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ارتش رژیم صهیونیستی برای پیدا کردن عاملان این تیراندازی دست یه دامان نیروهای کمکی شده است.

الجزیره بدون اشاره به شمار زخمی شده‌ها، حال یکی از آنان را وخیم دانسته است.

https://irna.ir/xjKgN3

**وقوع آتش سوزی در بخش نظامی پایگاه آمریکایی در بغداد

برخی رسانه‌های محلی عراق از وقوع آتش سوزی بزرگ در بخش نظامی پایگاه آمریکایی «ویکتوریا» در نزدیکی فرودگاه بغداد خبر دادند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

 وابسته به نیروهای مقاومت، تاکنون به عامل و شمار تلفات و خسارت احتمالی این حمله هیچ اشاره‌ای نشده است.

پایگاه نظامی ویکتوریا در حومه فرودگاه بین المللی بغداد، یکی از مراکز استقرار نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق محسوب می شود.

بر اساس توافق دولت بغداد و واشنگتن، قرار بود که نیروهای اشغالگر آمریکایی در  پایان سال گذشته میلادی (۲۰۲۱ ) خاک عراق را ترک کنند، با این وجود کاخ سفید اعلام کرده که ماموریت نیروهای ایالات متحده در عراق از نظامی به مستشاری تغییر کرده و این نیروها همچنان در این کشور باقی خواهند ماند.

با این وجود گروههای مقاومت تاکید کرده اند که در صورت حضور نیروهای آمریکایی در این کشور، آنها حق خود می دانند که با متجاوزان و اشغالگران مقابله کنند.

https://irna.ir/xjKgNj

**المشاط: به محاصره یمن اصرار کنید؛ موشک‌ها بر سرتان فرود خواهد آمد

مهدی المشاط دوشنبه‌ شب گفت که سلاح هایی که آمریکا برای مقابله با حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عربستان و امارات می‌فروشد، دردی از آنها دوا نخواهد کرد و اگر به محاصره ملت یمن اصرار ورزند؛ موشک‌ها بر سرشان فرود خواهد آمد.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

رئیس شورای عالی سیاسی یمن خطاب به کشورهای متجاوز گفت که اگر بر تداوم تجاوز و محاصره ملت یمن پافشاری کنند موشک‌ها و پهپادهای یمنی ها بر سر آنان فرود خواهند آمد.

وی تاکید کرد: رزمایش و هیاهوی ناوگان شما در دریای سرخ و خلیج عدن هیچ تأثیری روی ما نخواهد داشت.

المشاط تصریح کرد: تمام اقدامات اشغالگران در مناطق تحت سیطره آنها در یمن را باطل و بی اساس می‌دانیم.

وی  در بخش دیگری از اظهاراتش درخصوص چپاول منابع یمن توسط ایالات‌متحده نیز گفت: حضور آمریکا در حضرموت که روز گذشته اعلام شد مصداق چیزی است که ما درباره طمع ورزی آمریکا در قبال مردم یمن به آن اشاره می‌کردیم.

 المشاط تاکید کرد: در انجام شدیدترین ضربات و اتخاذ تمام اقدامات برای کسب حقوق ملت خود در زندگی شرافتمندانه و آزاد و مستقل تردید نخواهیم کرد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن خطاب به عربستان و امارات گفت: سلاح‌هایی که آمریکا به منظور مقابله با حملات ما در اختیارتان قرار می‌دهد دردی از شما دوا نخواهد کرد.  

وی در بخش دیگری از سخنانش به فلسطین پرداخت و گفت که دولت صنعا حامی مردم فلسطین است و موضع اصولی آن در این باره واضح و ثابت است.

المشاط در پایان بار دیگر تصریح کرد: ما با فلسطین هستیم و از آن حمایت می‌کنیم. ما بخاطر موضع صریح و آشکار خود در قبال رژیم غاصب اسرائیل تحت تجاوز و محاصره قرار گرفته ایم.

https://irna.ir/xjKgMR

**برباد رفتن امید طالبان برای دستیابی به ذخایر ارزی / آمریکا ۷ میلیارد دلار افغانستان را آزاد نمی‌کند

بیزینس اینسایدر در گزارشی می گوید که امیدهای طالبان برای دستیابی به حدود هفت میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده پس از عملیات ترور ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل نقش بر آب شده است.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

یورو نیوز می گوید ، ایالات متحده آمریکا در پی از میان برداشتن رهبر القاعده در جریان یک حمله پهپادی در کابل تصمیم به مسدود نگاه داشتن دارایی‌های افغانستان گرفته است.

دولت جو بایدن مصصم است دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را به دلیل پناه گرفتن رهبر القاعده در این کشور آزاد نکند.

بنا به این گزارش، مقامات آمریکایی روز دوشنبه به وال استریت ژورنال گفتند که دولت بایدن در پی شناسایی محل اختفای ایمن الظواهری در افغانستان در اواخر ماه گذشته و کشتن او با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین، تصیمم گرفته است که کل دارایی دخیره شده این کشور را همچنان مسدود نگه دارد و مذاکرات با طالبان در این مورد را نیز متوقف کند.

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت: «ما افزایش سرمایه بانک مرکزی افغانستان را یک گزینه کوتاه مدت نمی بینیم.»

وی افزود: «ما اطمینان نداریم که آن موسسه (بانک مرکزی افغانستان) به گونه‌ای مسئولانه بر دارایی‌ها حفاظت و نظارت داشته باشد.»

نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان همچنین تصریح کرد که پناه دادن طالبان به الظواهری که به گفته او در برنامه ریزی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر نقش جدی داشته و از زمان مرگ اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ رهبری القاعده را به دست گرفته بر نگرانی ایالات متحده نسبت به آزاد کردن این دارایی مسدود شده افزوده است.

طالبان: امارت اسلامی «هیچ اطلاعاتی» از حضور ایمن الظواهری در افغانستان ندارد

واکنش‌ها به کشته شدن ایمن الظواهری؛ متهم درجه اول پناه دادن به رهبر القاعده به دنبال دفاعیه است

توماس وست در ادامه این گفتگو تاکید کرد: «نیازی به گفتن نیست که پناه دادن طالبان به ایمن الظواهری، رهبر القاعده، نگرانی عمیق ما را در مورد انحراف منابع مالی به سمت گروه های تروریستی تقویت می کند.»

اندکی پس از آنکه طالبان کنترل افغانستان را در اوت ۲۰۲۱ به دست گرفتند، ایالات متحده و متحدانش در سراسر جهان در نخستین اقدام در واکنش به این رویداد دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را که حدود ۱۰ میلیارد دلار گزارش می‌شود، مسدود کردند.

در حالی که ۷ میلیارد دلار از این دارایی‌ها در نیویورک نگهداری می‌شود، تقریباً نزدیک به ۲ میلیارد دلار دیگر از این وجوه در سایر کشورها مسدود شده است.

پیش‌تر گزارش شده بود که آمریکا و طالبان مذاکراتی را برای آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی مسدود شده بانک مرکزی افغانستان آغاز کرده‌اند.

بیش از ۷۰ اقتصاددان و کارشناس اقتصادی هفته گذشته در نامه‌ای به جو بایدن و جنت یلن، رئیس جمهوری و وزیر خزانه داری ایالات متحده از دولت خواستند هفت میلیارد دلار دارایی مسدود شده افغانستان را آزاد کند.

در نامه اقتصاددانان این استدلال مطرح شده بود که بانک مرکزی افغانستان برای کمک به حل مشکلات شدید اقتصادی و انسانی درمیان نگرانی‌های عمده در این کشور از جمله تورم بالا و جمعیت در آستانه قحطی و گرسنگی به این بودجه نیاز مبرم دارد.

https://irna.ir/xjKgNx

**اتحادیه اروپا: طالبان باید مسیر خود را تغییر دهد

اتحادیه اروپا در اولین سالگرد حکومت طالبان بر افغانستان اعلام کرد که طالبان باید مسیر خود را تغییر دهد و از حقوق زنان و دختران حمایت کند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیام توییتری نوشت: یک سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت بشردوستانه بدتر شده است و نقض گسترده حقوق بشر به ویژه علیه زنان، دختران و اقلیت ها در حال افزایش است.

بورل در ادامه افزود: من از کسانی که عملا قدرت را در کابل در دست دارند می‌خواهم که این تصمیمات و رفتارهای غیرقابل قبول را تغییر دهند.

با گذشت یکسال از به قدرت رسیدن طالبان و خروج مفتضحانه اشغاگران، به طور کلی افغانستان به کشور امن تری نسبت به حملات تروریستی تبدیل شده است اما به رغم بازگشت امنیت، فشارهای زیادی بر اقتصاد افغانستان وارد می‌شود که عمدتاً ناشی از انزوای این کشور است زیرا دولت‌های خارجی از به رسمیت شناختن حاکمان آن خودداری می‌کنند و بخش عظیمی از پول های این کشور توسط آمریکا مسدود شده است.

اندکی پس از آنکه طالبان کنترل افغانستان را در اوت ۲۰۲۱ به دست گرفتند، ایالات متحده و متحدانش در سراسر جهان در نخستین اقدام در واکنش به این رویداد دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را که حدود ۱۰ میلیارد دلار گزارش می‌شود، مسدود کردند.

در حالی که ۷ میلیارد دلار از این دارایی‌ها در نیویورک نگهداری می‌شود، تقریباً نزدیک به ۲ میلیارد دلار دیگر از این وجوه در سایر کشورها مسدود شده است.

پیش‌تر گزارش شده بود که آمریکا و طالبان مذاکراتی را برای آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی مسدود شده بانک مرکزی افغانستان آغاز کرده‌اند.

https://irna.ir/xjKgNJ

**بولتون: دروغ های ترامپ نشان دهنده ناامیدی او است

جان بولتون مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا گفت که دفاعیات ترامپ پس از بازیابی اسناد طبقه بندی شده توسط اف بی آی از املاک او سطح واقعی ناامیدی را نشان می دهد.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

بولتون در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: وقتی کسی شروع به گفتن دروغ هایی مانند این می کند، سطح واقعی ناامیدی را نشان می دهد.

بولتون در ادامه هرگونه همکاری و دست داشتن در نگهداری اسناد طبقه بندی شده در خانه ترامپ را رد کرد و هرگز در جریان چنین داستان هایی نبوده است.

اف بی آی در پی یورش دوشنبه گذشته به اقامتگاه ترامپ، اسناد قضایی را منتشر کرد که نشان می داد این عملیات بخشی از تحقیق در باره نقض احتمالی سه قانون مرتبط با نحوه برخورد و اداره اسناد دولتی توسط ترامپ بوده است.

بر اساس اسناد قضائی که روز جمعه انتشار یافت، اف بی آی در این جستجو ۱۱جعبه حاوی اسناد محرمانه و طبقه بندی شده یافت که ترامپ در پایان دوره ریاست جمهوری خود از کاخ سفید بیرون برده بود و روی برخی از این جعبه ها مهر کاملا محرمانه زده شده بوده است.

اما ترامپ تاکنون با انکار همه اتهامات و خطاکاری ها گفته که این اسناد را در هنگام اقامت در کاخ سفید از حالت محرمانه بیرون آورده است.

کارشناسان حقوقی آمریکا همچنین بر این باورند که ترامپ ممکن است به اتهامات مرتبط با تحقیق کمیته در باره یورش ۶ ژانویه به ساختمان کنگره "کپیتول" نیز با اتهاماتی روبرو شود.

https://irna.ir/xjKgND

**روایت صهیونیستها از تیراندازی طولکرم؛ از ترس وجود مبارزان فلسطینی اشتباهی به خودمان شلیک کردیم

درحالی که شهر طولکرم در کرانه باختری نیمه شب گذشته شاهد تیراندازی به سوی نظامیان صهیونیست بود و براساس اعلام رسانه، عاملان تیراندازی موفق به ترک محل شدند، صبح امروز ارتش رژیم اسرائیل در روایت خود اعلام کرد که نیروهای این رژیم از ترس وجود مبارزان فلسطینی، اشتباهی به خودشان شلیک کرده اند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

رسانه های گروهی نیمه شب گذشته گزارش دادند که نیروهای رژیم صهیونیستی از جانب سرنشینان یک خودرو در منطقه شویکه در شمال طولکرم هدف تیراندازی قرار گرفته اند.

این رسانه ها افزودند که در این حمله شماری از نظامیان صهیونیست زخمی و عاملان تیراندازی موفق به ترک محل شدند و آمبولانس ها و بالگردهای این رژیم برای انتقال زخمی ها به محل اعزام شدند.

در همین حال، برخی دیگر از رسانه از یورش نظامیان صهیونیست به شهر طولکرم برای بازداشت عاملان تیراندازی خبر دادند.

اما در ساعات اولیه صبح امروز ارتش و رسانه های رژیم صهیونیستی روایت دیگری از تیراندازی ارایه داده و اعلام کردند که این تیراندازی توسط نیروهای خودی صورت گرفته است.

این رسانه ها گفتند که یک گشتی ارتش رژیم اسرائیل به سمت تعداد دیگری از نظامیان این رژیم به اشتباه تیراندازی کرده است.

شبکه ۱۳ تلویویزیونی رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: یک شکست عملیاتی صورت گرفته است. به نظر می رسد که نظامیان ارتش به سمت دیگر نظامیان تیراندازی کرده اند؛ زیرا فکر کرده اند که فلسطینی ها در نزدیک منطقه شویکه در شمال طولکرم هستند.

این درحالی است که پس از این تیراندازی، ارتش رژیم صهیونیستی انتشار هرگونه جزئیات بیشتری را ممنوع کرد.

رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که تیراندازی از دو سمت جداگانه به سوی نظامیان این رژیم در طولکرم انجام شده است.

براساس گزارش این رسانه ها، حال شماری از زخمی های تیراندازی وخیم گزارش شده است.

به عقیده کارشناسان امنیتی، این تیراندازی نشان از قدرت گیری هرچه بیشتر گروههای مقاومت فلسطین در کرانه باختری دارد که در دو ماه اخیر و بویژه بعد از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه بر شدت و دامنه عملیات خود علیه اهداف صهیونیستی افزوده اند.

این کارشناسان می افزایند که اگر روایت رژیم صهیونیستی از این عملیات را هم بپذیرم که تیراندازی به نظامیان این رژیم به اشتباه کار دیگر نظامیان رژیم صهیونیستی باشد؛ باز هم این امر نشان از وحشت و ترسی است که مبارزان فلسطینی این روزها در دل نظامیان رژیم صهیونیستی افکنده اند؛ به گونه ای که آنها حتی از سایه مبارزان فلسطینی نیز وحشت دارند.

https://irna.ir/xjKgP6

**ترور بولتون، سوژه جذاب رسانه‌های معاند

رسانه‌های خارجی‌ فارسی‌زبان در آستانه توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها، هم‌سو با مقام‌های آمریکایی و محافظه‌کاران این کشور، موج تازه ایران‌هراسانه‌ای را علیه کشورمان پیش می‌برند؛ موجی که بر بیانیه وزارت دادگستری آمریکا و ادعای تلاش ایران برای ترور مقام‌های پیشین ولت آمریکا استوار است.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

مقام‌های دولت آمریکا با وجود تاکید بر حمایت از مذاکرات رفع تحریم‌ها، افزایش فشارهای روانی و تبلیغاتی علیه تهران را با هدف تضعیف موضع هسته‌ای کشورمان پیش می‌برند. همزمان با تاکید طرف غربی بر لفظ «نهایی» بودن متن پیشنهادی اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، گویا افزایش فشار بر تهران از جناحی دیگر هم در دستور کار است؛ دستور کاری که رسانه‌های معاند هم در پیاده کردنش با طراحانش همراهی می‌کنند.

کانال تلگرامی «ایران اینترنشنال» در فاصله ۴۸ ساعت، ۳۹ گزارش یعنی  هر ۷۳ دقیقه یک خبر یا تحلیل جهت‌دار در ارتباط با ادعای تلاش برای ترور بولتون منتشر کرده است؛ گزارش‌هایی که موضع و روایت مقام‌های غربی را بازتکرار می‌کند.

اعلام جرمی ادعایی در برهه‌ای حساس
چهارشنبه  ۱۹ مردادماه بود که وزارت دادگستری آمریکا با انتشار یک بیانیه، موج تبلیغاتی تازه‌ای را علیه ایران کلید زد. در این بیانیه ادعا شد که «شهرام پورصفی» شهروند ۴۵ ساله ایرانی قصد داشته برای تلافی شهادت سردار قاسم سلیمانی با اعطای ۳۰۰ هزار دلار به برخی اشخاص در ایالات متحده در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر- آبان ۱۴۰۰)  آن‌ها را به پیاده کردن نقشه ترور«جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ مجاب کند.

وب‌سایت «اکسیوس» نیز به نقل از یک منبع نزدیک به «مایک پمپئو» وزیر خارجه پیشین آمریکا، مدعی شد وزارت دادگستری آمریکا به پمپئو اطلاع داده بود او دومین هدف کسانی است که بنابر اسناد اعلام شده این وزارتخانه برای قتل بولتون برنامه‌ریزی کرده بودند.

 پس از اعلام جرم وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا علیه پورصفی که پلیس فدرال آمریکا مدعی ارتباط او با سپاه پاسداران شده، مقام‌های کنونی دولت آمریکا به این اتهام‌زنی پر و بال دادند. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تاکید بر استفاده از همه امکانات دولت آمریکا برای محافظت از آمریکایی‌ها، گفت: اگر ایران به هر یک از شهروندان ما حمله کند، با عواقب شدیدی روبرو خواهد شد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم در توئیت تهدیدآمیزی علیه ایران نوشت: پیام ما به ایران روشن است؛ ما تهدید به خشونت علیه آمریکایی‌ها را تحمل نخواهیم کرد و این قطعاً شامل مقامات دولتی سابق نیز می‌شود.

بولتون هم در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی خود را تنها فردی ندانست که به ادعای او «ایران برای ترور کردنش در تلاش است.»  

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با تاکید بر اینکه همه کشورهای جهان باید نسبت به ماهیت حکومت ایران آگاه باشند، هرگونه توافق با جمهوری اسلامی ایران را «اشتباهی بزرگ» خواند که «به ‌ضرر آمریکا و متحدان این کشور در منطقه خاورمیانه تمام خواهد شد.»

با وجود موضع‌گیری قاطع مقام‌های ایرانی در رد ادعای وزارت دادگستری آمریکا و مقام‌های این کشور، فضاسازی‌ها علیه ایران به ویژه از سوی مقام‌های آمریکایی و رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان ادامه دارد.

ادعای مقام‌های آمریکایی در خصوص طرح ترور بولتون از سوی یک ایرانی در حالی مطرح می شود که مذاکرات هسته‌ای از دید تحلیلگران به برهه حساسی رسیده و گشایش‌هایی در گفت‌وگوها ایجاد شده است. برخی تحلیلگران بر این باورند طرح چنین ادعاهایی در چنین مقطعی، برای به حاشیه راندن و تضعیف موضع ایران در مذاکرات انجام می‌شود؛ مساله‌ای که مسبوق به سابقه بوده است.

ماجرای «سلمان رشدی» نویسنده کتاب «آیات شیطانی» در آمریکا هم از نگاه تحلیلگران، قطعه‌ای دیگری از پازل ایران‌هراسی محسوب می‌شود که در تصویری کلی‌تر و بزرگتر قابل درک است. اظهارات مقام‌های آمریکایی گویای این واقعیت است. با اینکه هویت ضارب نشان می‌دهد او آمریکایی است اما پلیس نیویورک می‌گوید او از علاقمندان به جمهوری اسلامی است.

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه هم با این ادعا که «رهبران ایران چند دهه است خواستار کشتن سلمان رشدی بوده‌ و می‌دانیم که آنها برای ترور مقام‌های آمریکایی نیز تلاش می‌کنند»، از «جو بایدن» خواست باید هر چه سریع‌تر مذاکرات احیای برجام را پایان دهد.

تلاش‌های ظریفی از سوی نهادها و مقام‌های غربی برای پیوند زدن این اخبار و رخدادها به مساله مذاکرات هسته‌ای صورت می‌گیرد. این نکته مهم را «رضا نصری» کارشناس سیاست خارجی در توئیتی چنین توصیف کرده است: حال تماشا کنید چگونه لابی طرفدار اسرائیل و مخالف برجام حمله به سلمان رشدی را به ایران و سپس به توافق هسته‌ای نسبت خواهد داد. کاملاً محتمل است «دسیسه»‌های اخیر علیه علی‌نژاد، بولتون، پومپئو و رشدی توسط سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای تخطئه دیپلماسی سازماندهی شده باشد.

https://irna.ir/xjKfmf

**روایتی از یک خبر| چپاول منابع، راهزنی به سبک آمریکایی

تهاجم آمریکا به کشورهای مختلف را نمی‌توان معادله‌ای تک مجهولی در نظر گرفت؛ در میان کلیه متغیرهای دخیل در سیاست خارجی آمریکا، منابع غنی طبیعی و معدنی کشورها نقشی مهم و تعیین‌کننده دارند و این ثروت‌ها در حمله‌های نظامی آمریکا مورد چپاول قرار می‌گیرد.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

وزارت نفت سوریه نهم اوت (۱۸ مرداد) بیانیه‌ای منتشر کرد و نیروهای اشغالگر آمریکا و مزدوران آن‌ها را به سرقت روزانه حدود ۸۳ درصد نفت این کشور (۶۶ هزار بشکه) از میادین تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه در شرق و دیگر مناطق شمالی سوریه متهم کرد. بر اساس داده‌های این وزارتخانه، بخش نفت سوریه از ابتدای جنگ تا اواسط سال جاری حدود ۱۰۵ میلیارد دلار در نتیجه عملیات سرقت نفت آمریکا متحمل خسارت شده است.

منابع محلی در استان حسکه سوریه در ۶ اوت (۱۵ مرداد) گزارش دادند ارتش آمریکا ده‌ها تانکر نفت را غارت و به خارج از این کشور منتقل کرده است و این دومین محموله نفت سرقت شده توسط آمریکا در آن هفته است. نزدیک به ۲۰۰ کامیون نفتکش پر تنها در ماه ژوئیه توسط نیروهای آمریکایی به خارج از سوریه منتقل شدند.

واشنگتن در حالی رویه خود برای سرقت منابع سوریه برای فروش به خارج از کشور را تشدید کرده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در اظهار نظری در سال ۲۰۱۹ اذعان کرد علت حضور نیروهای این کشور در سوریه، نفت است: «ما نفت (سوریه) را حفظ می‌کنیم. ما سربازان را فقط برای نفت پشت سر گذاشتیم».

به نوشته خبرگزاری پرنسا لاتینا، آمریکا به بهانه حمایت از گروه‌های شورشی علیه «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در این کشور مداخله کرد. به رغم اینکه نیروهای آمریکایی خروج خود را از این کشور در سال ۲۰۱۸ آغاز کردند اما حضورشان همچنان در برخی مناطق ادامه دارد و روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت را غارت می‌کنند.

پیشینه

کنترل منابع طبیعی استراتژیک کشورها همواره از انگیزه‌های آمریکا برای به راه انداختن جنگ‌های بی پایان و چند بُعدی علیه کشورها بوده است. مقاصد جنگی آمریکا در سندی با عنوان «دکترین جنگ نامنظم نیروهای مسلح ایالات متحده» که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، به خوبی آشکار شده است. به نوشته تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، آمریکا در این سند با تعریف یک «میدان نبرد» مشخص با عنوان «کمان بی‌ثباتی» در خاورمیانه به دست‌اندازی به منابع مهم استراتژیک و انرژی این منطقه پرداخت و مقاصد جنگی خود را به اسم «منطقه امنیتی استراتژیک آمریکای شمالی» در خاورمیانه دنبال کرد.

«ایوا گولینگر» محقق و وکیل آمریکایی معتقد است این سند، مدل‌های جنگ نامنظم برای تحکیم هژمونی سیاسی آمریکا در سراسر این منطقه را نشان می‌دهد. در این شکل از جنگ نامتقارن، از تکنیک‌هایی مانند براندازی، نفوذ در جامعه مدنی، به کارگیری مکانیسم‌های عملیات روانی و ترویج هرج و مرج، بی ثباتی و نارضایتی برای ایجاد درگیری‌های داخلی و تضعیف ارکان قدرت استفاده می‌شود. چنان که در مورد سوریه می‌بینیم، قرار گرفتن آشکار آمریکا در یکی از طرف‌های درگیری و تامین مالی نیروهای نامنظم نیز یکی از اشکال این جنگ‌های نامتقارن را تشکیل می‌دهد.

به نوشته این رسانه اسپانیایی‌زبان، آمریکا از سال ۲۰۱۰ میلادی به طور مداوم و به منظور تداوم حضور و استقرار نظامیان خود در خاورمیانه و به ویژه سوریه، بودجه نظامی خود را افزایش داده است. در سال ۲۰۱۱، آمریکا ۴۱ درصد از مجموع هزینه‌های نظامی در جهان را به خود اختصاص داد و در سال ۲۰۱۴، مجموع هزینه‌های نظامی آمریکا به ۵۲۶ میلیارد دلار رسید که پنج برابر هزینه‌های این کشور در بخش بهداشت و آموزش برآورد می‌شد.

توجیه رسمی آمریکا برای تهاجم به کشورهای دیگر، استفاده مکرر از الگوی جنگ پیشگیرانه همچون ترویج بحران‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای توجیه مداخله خود بوده، حال آنکه مسئله دست‌اندازی، غارت و چپاول منابع طبیعی کشورها از جمله اهداف اصلی و انگیزه‌های پشت پرده‌ای است که آمریکا همواره دنبال کرده است.  
https://irna.ir/xjKfCz

**شمار قربانیان انفجار در پایتخت ارمنستان به ۱۵ تن رسید

وزارت شرایط اضطراری ارمنستان اعلام کرد: تعداد اجساد کشف شده از زیر آوار حادثه انفجار روز یکشنبه در یک مرکز خرید در ایروان به ۱۵ تن رسید و ۱۸ نفر همچنان مفقود هستند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

نیروهای امدادی تاکنون توانسته‌اند اجساد  ۱۵ تن را از زیر آوار انفجار روز یکشنبه در مرکز خرید سورمالو (Surmalu) در پایتخت ارمنستان خارج کنند.

بنابر بیانیه وزارت شرایط اضطراری ارمنستان، اجساد ۹ قربانی هنوز شناسایی نشده و تعداد ناپدیدشدگان نیز ۱۸ نفر است.

عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن مفقودین و جانباختگان احتمالی همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش،دستکم ۶۲ نفر در این حادثه مجروح شدند.

بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۳ مرداد، چند انفجار مهیب در ایروان، پایتخت ارمنستان را تکان داد که وزارت شرایط اضطراری ارمنستان علت آن را آتش سوزی در انبار مواد محترقه اعلام کرد.

به دنبال این حادثه، سفارت ایران در ارمنستان روز گذشته، از نامعلوم بودن سرنوشت ۶ تن از هموطنان در این حادثه خبر داده بود اما ساعاتی پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این افراد سالم هستند و در گرجستان به سر می‌برند.

بنابر اعلام سفارت ایران این افراد به عنوان مسافر در ارمنستان به سر می‌بردند به دلیل نداشتن دسترسی به اینترنت در جاده و مسیر سفر تا گرجستان، از صبح یکشنبه با خانواده‌های خود در ارتباط نبوده‌اند و زمان دقیق سفر به گرجستان را نیز به بستگان خود اطلاع نداده بودند.

https://irna.ir/xjKgQ2

**تفتیش ویلای فلوریدا، محبوبیت ترامپ را در میان جمهوریخواهان افزایش داد

نتایج جدیدترین نظرسنجی انتخابات آمریکا نشان می‌دهد که هجوم ماموران اف بی آی به ویلای رئیس جمهوری پیشین و تفتیش آن منجر به افزایش محبوبیت وی در میان رای‌دهندگان جمهوریخواه شده است.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

یافته‌های نظرسنجی مشترک نشریه پولیتیکو و موسسه افکارسنجی مورنینگ کانسالت (Morning Consult) نشان می‌دهد که اگر رقابت های درون حزبی برای انتخاب نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در این روزها برگزار شود، ترامپ حائز ۵۷ درصد رای موافق رای دهندگان جمهوریخواه خواهد شد که در قیاس با نظرسنجی مشابه اوایل تابستان رشدی ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در همین حال اقبال عمومی به ران دوسانتیس فرماندار کنونی ایالت فلوریدا از ۲۳ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته و اختلاف ترامپ را با این رقیب فرضی جمهوریخواه به ۱۰ درصد می رساند.

این نظرسنجی چهارشنبه پیش (۱۹ مرداد) و ۲ روز پس از هجوم ماموران اف بی آی انجام شد. یا این حال در آن زمان هنوز خبری از اسناد توقیف شده در مار آ لاگو منتشر نشده بود.

نظرسنجی پولیتیکو از میان ۲ هزار و ۴ داوطلب انجام شد و حاشیه خطای آن ۲ درصد است.

در حالیکه دو سانتیس به دنبال شرکت در رقابت های فرمانداری در انتخابات میاندوره ای پیش روست، ترامپ هنوز به صورت رسمی داوطلب نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ نشده است.

بر اساس دیگر یافته های نظرسنجی مذکور، ۴۹ درصد از پاسخ دهندگان تا حدی و یا به شدت از تفتیش ویلای ترامپ حمایت کرده و ۳۷ درصد نیز به شدت و یا تا حدی با این اقدام مخالف هستند. ۱۳ درصد داوطلبان نیز نظری در این مورد ندارند.

انتخابات میاندوره ای آمریکا ۱۷ آبان و برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا برگزار می شود.

https://irna.ir/xjKgRw

**هشدار در مورد پیامد ناگوار جنگ هسته‌ای احتمالی میان آمریکا و روسیه

نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد به دنبال جنگ هسته ای احتمالی میان آمریکا و روسیه، بیش از ۵ میلیارد نفر ممکن است بر اثر گرسنگی جان خود را از دست بدهند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

تارنمای راشاتودی نوشت: بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله «نیچر فود» در این جنگ بیش از ۵ میلیارد نفر جان خواهند باخت زیرا دود و خاکستر ناشی از سوختن شهرها وارد اتمسفر می شوند و جلوی نور خورشید را می‌گیرند.

این تحقیق که توسط محققان دانشگاه «راتگرز» در آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که نگرانی واقعی بعد از جنگ بروز خواهد کرد؛ زمانی که اختلال در زنجیره های تامین و نابودی زیرساختارهای محلی با تاثیرات جنگ هسته ای بر محصولات غذایی توام می شود.

بر اساس الگوهای مورد استفاده محققان، تاثیر خنک‌کنندگی خاکستر ناشی از جنگ هسته ای که وارد جو می شود در یکی دو سال به اوج خود می رسد اما کاهش دما بیش از یک دهه باقی خواهد ماند.

در این الگو همچنین نوسانات در منابع غذایی اصلی، از جمله ذرت، برنج، گندم بهاره و سویا، و همچنین مراتع دام و شیلات، لحاظ شده است.

راشاتودی افزود: در حالی که توزیع غذا در میان کشورهایی که بلافاصله درگیر جنگ هسته ای نیستند، تا حدی به ائتلاف های سیاسی موجود، مسیرهای تجاری و سایر عوامل انسانی بستگی دارد که نمی توان آنها را در مدل آب و هوایی مورد استفاده در این مطالعه گنجاند، الگوهای آب و هوای مدل نشان می دهد که باد ابرهای ناشی از دود و خاکستر را بر فراز تولیدکنندگان عمده مواد غذایی مانند آمریکا، چین، آلمان و انگلیس به حرکت در خواهد آورد که در نهایت منجر به کاهش ۹۰ درصدی عرضه غذا در جهان می‌شود.

آمریکا و روسیه به عنوان دو صادرکننده عمده مواد غذایی حتی اگر به طور کامل توسط جنگ هسته‌ای نابود نشوند، دچار اختلال در ظرفیت تولید مواد غذایی خواهند شد، نتیجه این امر برای کشورهایی که برای بقای خود به واردات مواد غذایی متکی هستند، ویرانگر خواهد بود.

محققان دریافتند هر چند که نابودی کامل نژاد بشر مستلزم زرادخانه‌هایی به اندازه ابرقدرت است، حتی تقابل هسته‌ای بین کشورهای مانند هند و پاکستان که کمتر مسلح هستند، مناطق کلیدی کشاورزی را برای سال‌ها غیرقابل استفاده خواهد کرد و باعث ایجاد یک بحران بزرگ پناهجویان شود. تاثیر زمستان هسته ای می تواند ۲ میلیارد نفر را در معرض گرسنگی قرار دهد.

چنین نتیجه ای «فقط» کاهش ۷ درصدی جهانی در تولید محصولات کشاورزی را نشان می دهد، اما همچنان بسیار بدتر از هر گونه اختلال در عرضه جهانی مواد غذایی است که تاکنون توسط سازمان ملل متحد الگوبرداری شده است.

تاثیر خنک‌کنندگی خاکستری که وارد جو زمین می‌شود، پیشتر نیز پس از فوران‌های آتشفشانی بزرگ مانند کوه تامبورا در اندونزی در سال ۱۸۱۵ و لاکی ایسلند در سال ۱۷۸۳ ثبت شده است که هر دو منجر به قحطی و ناآرامی‌های سیاسی شدند.

در واقع، حامیان مقابله با تغییرات آب و هوایی پیشنهاد کرده اند که از چنین تاکتیکی برای خنک کردن مصنوعی کره زمین استفاده شود.

دانشمندان دانشگاه هاروارد در حال حاضرمشغول آزمایش تزریق کربنات کلسیم به اتمسفر و بررسی تاثیر آن در منعکس کردن پرتوهای خورشیدی هستند و هدف آنها بررسی تاثیر این پدیده بر خنک کردن زمین است.

این موضوع زنگ هشدار را برای دانشمندانی به صدا در آورده که هشدار می‌دهند پر کردن جو با ذرات معلق ممکن است نتایج غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد و زمین را به سمت بی‌ثباتی اقلیمی بیشتری هدایت کند.

https://irna.ir/xjKgRv

**انتخابات ریاست جمهوری برزیل؛ یکه‌تازی «داسیلوا» در نظرسنجی‌ها

تنور انتخاباتی برزیل از هفته‌ها پیش داغ است اما رقابت‌های انتخاباتی به طور رسمی از امروز آغاز می‌شود و «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین این کشور (۲۰۰۳- ۲۰۱۱)، پیشتازی خود را به عنوان پیروز احتمالی انتخابات آتی (اکتبر) حفظ کرده است.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه ایپِک (Ipec)، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین برزیل با کسب ۴۴ درصد آرا، گزینه اصلی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دوم اکتبر (دهم مهر ماه) است.

به این ترتیب، داسیلوا به عنوان رهبر سابق اتحادیه کارگری برزیل که سکان ریاست جمهوری این کشور بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ را بر عهده داشت، ۱۲ درصد از رقیب خود «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری فعلی برزیل جلوتر است. نتایج این نظرسنجی، حمایت ۳۲ درصدی شهروندان برزیلی از بولسونارو، رئیس‌جمهوری راست افراطی را نشان می‌دهد. افزایش محبوبیت بولسونارو در ماه‌های اخیر هر چند با روندی کند مشهود است.

پس از داسیلوا و بولسونارو، «سیرو گومس» عضو حزب کارگر با احتمال کسب شش درصد آرا قرار دارد؛ او در سال ۲۰۱۸ نیز عنوان سومین نامزد با بالاترین تعداد آرا را از آن خود کرده بود. «سیمون تِبت» از حزب «جنبش دموکراتیک برزیل» به عنوان سنتی‌ترین حزب راست میانه این کشور با دو درصد آرا در رده بعدی جای می‌گیرد.

نتایج این نظرسنجی جدید که در آستانه آغاز رسمی کارزارهای انتخاباتی منتشر شد، وضعیت دو قطبی در انتخابات ریاست جمهوری آتی برزیل را به وضوح نشان می‌دهد.  

داده‌های ایپک تخمین می‌زند که در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، لولا ۵۱ درصد آرا و بولسونارو ۳۵ درصد آرا را به دست خواهند آورد.

بر پایه این نظرسنجی، ۲۹ درصد سوال‌شوندگان عملکرد رئیس‌جمهوری فعلی را خوب ارزیابی کردند و در مقابل ۴۳ درصد، مدیریت بولسونارو را بسیار بد و ۲۶ درصد، معمولی برآورد کردند.  

این نظرسنجی در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۴ اوت (۲۱ تا ۲۳ مرداد) با جمع‌آوری آرای دو هزار نفر انجام شده است.

مبارزه‌های رسمی انتخاباتی برزیل با حضور لولا داسیلوا در کارخانه‌های حومه سائوپائولو به نشانه تعهد او به حمایت از طبقه کارگر آغاز می‌شود. در همین حال، بولسونارو شهری در ایالت میناس گرایس را برای نخستین ایستگاه رقابت خود انتخاب کرده است. شهری که بولسونارو در سپتامبر ۲۰۱۸ در آنجا با چاقو زخمی شد و همین واقعه به افزایش حمایت انتخاباتی از وی منجر شد. میناس گرایس دومین ایالت پر جمعیت برزیل است که نقش کلیدی آن می‌تواند نتایج انتخابات را تغییر دهد.  

بولسونارو در حالی افزایش جلب رضایت شهروندان برزیلی را در دستور کار قرار داده است که اگر چه قیمت‌ها در برزیل همچنان سر به فلک می‌کشد، تورم در ژوئیه ۰.۶۸ درصد کاهش داشت و بیش از ۲۰ میلیون نفر از فقیرترین خانوارها از ماه جاری، کمک معیشتی ماهانه ۶۰۰ دلاری دریافت می‌کنند.

https://irna.ir/xjKgRB

**عطوان: بزرگترین نگرانی اسرائیل گشوده شدن جبهه جولان است

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب «گشوده شدن جبهه جولان سوریه» از سوی ارتش سوریه و حزب الله لبنان را "بزرگترین عامل نگران کننده" رژیم صهیونیستی در حال حاضر دانست.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

عطوان در سرمقاله امروز (سه شنبه) خود در روزنامه "رای الیوم" نوشت که علاوه بر جنوب لبنان، ساحل اشغالی فلسطین و نوار غزه، جبهه جولان به عنوان "پاشنه آشیل" رژیم اشغالگر قدس به شمار می رود.

سردبیر روزنامه رای الیوم حملات پی در پی صهیونیست ها علیه حومه دمشق و اطراف فرودگاه را نشانه "سردرگمی" سران صهیونیست دانست که به گفته وی، در نتیجه فاش شدن اطلاعات امنیتی پدیدار شده است.

به گفته این کارشناس برجسته مسائل سیاسی عرب، اطلاعات یاد شده از کسب آمادگی ارتش سوریه و حزب الله لبنان با ارسال تجهیزات و موشک های مدرن و پیشرفته برای نبرد آتی در جولان حکایت می کند.

عطوان با اشاره به مهلت دو هفته ای تعیین شده از سوی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان برای رژیم صهیونیستی جهت ترسیم مرزهای دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان به طور عادلانه و قابل قبول برای لبنانی ها اظهار داشت: در چنین صورتی، لبنان می تواند از منابع ثروت نفتی و گازی خود به طور کامل بهره مند شود، والا برای آزادی سازی منابع ثروت یاد شده باید متوسل به زور شود؛ همان گونه که مقاومت توانست "کمربند امنیتی" در جنوب لبنان را آزاد و دومین شکست خفت بار را بر ارتش اسراییل تحمیل کند .

سرمقاله نویس رای الیوم با اشاره به اینکه حزب الله طی چند هفته اخیر دو پیام حائز اهمیت برای صهیونیست ها فرستاد، گفت: سران نظامی اسراییل این دو پیام را به خوبی درک کردند.

به گفته عطوان، اولین پیام ارسال سه پهپاد برای انجام ماموریت شناسایی بر فراز میدان گازی کاریش بود که رژیم اشغالگر قدس در صدد به سرقت بردن ثروت گازی نهتفه در آن است. این عملیات حزب الله با موفقیت همراه شد و پهپادها توانستند به هدف موردنظر خود برسند و از تجهیزات "اسراییل "  در آنجا فیلم برداری کنند.

اما دومین پیام از نظر عطوان، پخش نوار ویدیویی توسط واحد رسانه ای نظامی حزب الله لبنان بود که در آن مختصات تمامی سکوهای گازی رژیم اسراییل در طول سواحل اشغالی فلسطین و کشتی های نظامی مسئول حمایت از آنها به طور مستند به تصویر کشیده شدند. معنی و مفهوم چنین اقدامی آن است که تمامی موارد یاد شده در تیررس موشک های دقیق و هوشمند و نقطه زن حزب الله قرار دارند.   

عطوان افزود: تا کنون مشخص نشده که چه ارتباطی میان هدف قرار گرفتن روز گذشته پایگاه آمریکایی "التنف" در مرز سوریه با عراق و تجاوز اخیر اسراییل علیه سوریه وجود دارد و تا به حال هیچ گروهی مسئولیت ارسال این پهپادها را برعهده نگرفته است و مشخص نشده که هدف از اعزام آنها چیست  اما احتمال دارد که هدف از حمله علیه التنف انتقام گرفتن از اسرائیل بخاطر بکارگیری این پایگاه جهت انجام حملات همزمان علیه سوریه و عراق و ارسال یک پیام تهدیدآمیز برای آمریکا است که ثابت می کند پایگاه مزبور در صورت شعله ور شدن آتش جنگ منطقه ای در امان نخواهد ماند؛ جنگی که احتمال وقوع آن در آینده نزدیک وجود دارد.  

منطقه التنف که پایگاه آمریکا در آنجا قرار دارد، یک منطقه کلیدی و ژئواستراتژیک بسیار مهم به شمار می رود که در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن قرار دارد. این پایگاه غیر قانونی و با حضور اشغالگرانه آمریکا بنا شده و ۵۰ کیلومتر منطقه ممنوعه دارد. پایگاه التنف پیش از این هم هدف حمله پهپادی قرار گرفته بود.

https://irna.ir/xjKgSc

**رزمایش مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن برای مقابله با کره شمالی

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد این کشور با مشارکت کره جنوبی و ژاپن در هفته گذشته رزمایشی مشترک در سواحل هاوایی برگزار کرده است.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

در بیانیه پنتاگون آمده است این رزمایش از ۸ تا ۱۴ اوت (مرداد-شهریور) برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، سه کشور آمریکا، کره جنوبی و ژاپن متعهد شده اند با برگزاری این رزمایش به تمامی چالش‌های ایجاد شده توسط کره شمالی در منطقه پاسخ دهند و در جهت تقویت امنیت مشترک در منطقه و تقویت نظم بین المللی مبتنی بر قانون با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز در گزارشی در  سه شنبه اعلام کرد کره جنوبی و آمریکا نیز قرار است از اول سپتامبر (۱۰ شهریور) یک رزمایش مشترک با هدف مقابله با کره شمالی رزمایشی مشترک انجام دهند.

به استناد گزارش های خبری، آمریکا و متحدانش به شدت نگران پیشرفت‌های نظامی کره شمالی هستند. کره شمالی نیز از ابتدای سال جاری میلادی بارها چندین موشک بالستیک دوربرد را با موفقیت آزمایش کرده است. مقامات این کشور گفته اند قادرند با این موشک‌ها هر نقطه‌ای از آمریکا را مورد هدف قرار دهند.

در اوایل خرداد ماه سال جاری، ارتش آمریکا و ژاپن در این رزمایش جنگنده‌های خود را بر فراز آسمان دریای ژاپن به پرواز درآوردند که به گفته مقامات دو کشور نمایش قدرت پس از آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی است.

در همین حال ارتش آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد که این رزمایش با هدف به نمایش گذاشتن توانمندی‌های ترکیبی برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای برگزار شده است.

در این رزمایش چهار جنگنده اف-۱۶ آمریکا و چهار جنگنده اف-۱۵ ژاپن حضور داشته‌اند.

آزمایش این موشک چند روز پس از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به کره جنوبی و توافق دو کشور برای تسریع انجام رزمایش‌های مشترک نظامی و استقرار تسلیحات آمریکایی در منطقه انجام می‌شود.

https://irna.ir/xjKgTg

**انفجار انبار مهمات روسیه در کریمه

مقامات محلی از انفجار در یک انبار موقت ذخیره مهمات روسیه در شمال شبه جزیره کریمه خبر دادند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

وزارت دفاع روسیه علت این انفجار را آتش‌سوزی در یکی از انبارهای این پایگاه موقت اعلام کرد.

این حادثه که صبح امروز در نزدیکی روستایی در منطقه ژانکوی (Dzhankoi) در شمال کریمه رخ داده، تاکنون تلفات جانی به همراه نداشته است.

بر اساس این گزارش، اقدامات لازم برای مهار آتش و بررسی علل این آتش‌سوزی در حال انجام است.

به گفته یک مقام محلی، این حادثه دو زخمی در پی داشته است.

پیشتر، مقامات محلی از تخلیه ۲ هزار نفر ساکنین روستایی در این منطقه به دلیل انفجار در یک انبار خبر داده بودند.

https://irna.ir/xjKgTQ

**چین واردات گوشت از نیوزیلند و استرالیا را ممنوع کرد

استرالیا و نیوزیلند امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند از گزارش رسانه‌های چینی درباره ممنوعیت واردات گوشت از کشورهایشان از سوی پکن آگاه شدند اما هنوز هیچ‌گونه پیام رسمی دراین خصوص دریافت نکردند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

روزنامه «استرالین فایننشال ریویوو» اعلام کرد بر روی خروجی رسانه‌های چینی درباره واردات محصولات کشاورزی به ویژه گوشت از استرالیا و نیوزیلند اخباری مبنی بر احتمال تعلیق به دلیل افزایش نگرانی‌ها درباره بیماری‌های دامی پا و دهان  وجود دارد.  

سخنگوی دفتر کشاورزی استرالیا در بیانیه‌ای گفت: «ما درباره شایعات مطلع شدیم و سفارت استرالیا در پکن در تماس با گمرک چین است و تاکنون پیام رسمی دراین خصوص صادر نشده است.» 

از سوی دیگر «استیو انسورث» مدیر دسترسی به بازار در وزارت صنعت نیوزیلند در مصاحبه با خبرنگاران گفت صادرات مانند گذشته و به روال عادی در حال انجام است.  

وی در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «ما سوالاتی را از طریق کارمندان سفارتخانه خود در پکن با مقامات چین درمیان گذاشتیم. به نظر می‌رسد محصولات نیوزیلندی از طریق مرزها هنوز منتقل می‌شود.»

هیچ کدام از کشورهای استرالیا و نیوزیلند تاکنون گزارشی درباره بیماری منتشر نکردند اما هردو کشور پس از پیدا شدن ویروس حیوانی در «بالی» اندونزی اقدامات احتیاط‌آمیز امنیت زیستی انجام دادند. بیماری پا و دهان در حیوانات بسیار مسری است و در میان گاو، گوسفند، بز و خوک شایع است اما برای انسان تهدیدی به شمار نمی‌رود.

دولت استرالیا اعلام کرد شیوع بیماری دامی پا و دهان در میان دام‌های این کشور ممکن است تاثیری حدود ۸۰ میلیارد دلار بر اقتصاد این کشور بگذارد.  

 بیماری "دهان و پا"، (اف ام دی) ازطریق پا و دهان سرایت و گلوی دام را آلوده می کند.

https://irna.ir/xjKgT2

**زخمی شدن ۵ فلسطینی در کرانه باختری/صهیونیستها ۱۹ نفر را بازداشت کردند

منابع خبری فلسطینی از زخمی شدن پنج شهروند فلسطینی و بازداشت ۱۹ نفر دیگر در مناطق مختلف کرانه باختری توسط نظامیان رژیم اسرائیل خبر دادند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

در جریان درگیری های بامداد امروز نظامیان رژیم اسرائیل و شهروندان فلسطینی در اردوگاه الدهیشه در جنوب شهر بیت لحم پنج فلسطینی زخمی و سه نفر دیگر بازداشت شدند.

برپایه این گزارش، این درگیری بعد از یورش نیروهای رژیم اسرائیل به این اردوگاه روی داد و آنها به سمت شهروندان فلسطینی گلوله های فلزی با روکش پلاستیکی و گاز اشک آور و بمب های صوتی شلیک کردند. 

۱۶ شهروند فلسطینی نیز در مناطق دیگر کرانه باختری بازداشت شدند.

موج جدید بازداشت فلسطینی ها بعد از عملیات های موفقیت آمیز مبارزان فلسطینی علیه اهداف صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی صورت می گیرد.

https://irna.ir/xjKgWP

**افشای نقشه اسرائیل برای تخریب مسجد الاقصی

منابع فلسطینی در شهر اشغالی قدس از نقشه سه وجهی رژیم اسرائیل برای تخریب مسجد الاقصی پرده برداشتند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

منابع فلسطینی در شهر بیت المقدس امروز سه شنبه گفتند که هدف از این نقشه، حفاری و سست کردن تدریجی دیوارهای مسجد الاقصی و پیرامون آن به قصد ریزش نهایی مسجد است.

به گزارش فلسطین الیوم، این نقشه سه وجهی است که دو وجه آن شامل خاکبرداری به قصد تضعیف بیشتر دیوارهای الاقصی و تداوم حفاری در زیر مسجد الاقصی در راستای هدف نهایی ریزش آن است.

تداوم این حفاریها از چندین سال پیش باعث تضعیف دیوارهای مسجد الاقصی شده است که نمونه آن، پیش از این در دیوار جنوبی مسجد الاقصی به طول ۳۰ متر مشاهده شد.

سومین وجه این نقشه جلوگیری از بازسازی و ترمیم دیوارهای مسجد الاقصی است؛ به گونه ای که هر از چند گاهی، سنگ های دیوار مسجد و دیوارهای اطراف آن دچار ریزش می شود.

این ریزش بویژه در منطقه جنوبی و جنوب غربی مسجد الاقصی روی می دهد و علت اصلی آن هم تلاش اشغالگران برای نفوذ به داخل مسجد الاقصی و اجرای حفاری در این منطقه است.

منابع فلسطینی در شهر قدس هشدار می دهند که این نقشه اشغالگران مسجد الاقصی و دیوارهای آن را تهدید می کند که ممکن است هر لحظه دچار ریزش شوند و علاوه بر آن، دیوارهای بخش قدیمی شهر قدس نیز به این علت در معرض خطر و ریزش قرار دارند.

https://irna.ir/xjKgYn

**نظامی گری سیاستی شکست خورده در قرن حاضر

همزمان شدن خروج نظامیان فرانسه از مالی با اولین سالگرد شکست راهبرد آمریکا در افغانستان و خروج از این کشور بعد از دو دهه اشغالگری، این سناریو را تقویت می کند که سران  پاریس نیز پس از حدود یک دهه حضور نظامی ناموثر در این کشور آفریقایی سرانجام شکست را پذیرفته اند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

دیروز ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ (۱۵ اوت ۲۰۲۲) همزمان با نخستین سالروز خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، اقدامی مشابه این بار از سوی فرانسه در مالی توجه رسانه های جهان را به خود جلب کرد.

بر پایه این خبر، آخرین گروه از سربازان فرانسوی خاک مالی را ترک و کنترل پایگاه نظامی «گائو» را به نیروهای‌ محلی واگذار کردند.

بدین ترتیب ارتش فرانسه پس از حضوری ۹ ساله به عملیات موسوم به «برکان» (Barkhane) در این کشور آفریقایی خاتمه داد.

این خبر رسما از ستاد فرماندهی ارتش فرانسه انتشار یافت و ستاد مزبور در بیانیه ای اعلام کرد: «امروز در ساعت ۱۳:۰۰ (به وقت پاریس، ساعت ۱۱:۰۰ به وقت گرینویچ)، آخرین گروه از نیروهای حاضر در خاک مالی موسوم به برکان از مرز مالی و نیجر عبور کرده و خارج شدند.

لازم به ذکر است که برکان یک عملیات ضد شورش بود که در اول اوت ۲۰۱۴ آغاز و توسط ارتش فرانسه علیه گروه‌های اسلام‌گرا در منطقه ساحل آفریقا رهبری می شد. این نیرو از حدود ۵ هزار فرانسوی تشکیل یافته و مقر آن در نجامنا، پایتخت چاد بود. این عملیات با همکاری پنج کشور موسوم به ساحل- بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی و نیجر - که همگی مستعمرات سابق فرانسه هستند، هدایت می شد. این کشورها در مجموع به عنوان «G۵ Sahel» نامیده می شوند.

سناریوی خروج تلخ توام با شکست

همزمان شدن خروج نظامیان فرانسه از مالی با شکست راهبرد آمریکا در افغانستان و خروج از این کشور بعد از ۲۰ سال اشغالگری، این سناریو بیش از پیش قوت گرفته که الیزه نیز در این کشور آفریقایی شکست را پذیرفته است. ضمن اینکه خروج نیروهای فرانسوی زودتر از برنامه از پیش اعلام شده و آن هم بدون برگزاری مراسمی خاص انجام گرفته که بیشتر به شائبه «خروج تلخ توام با شکست» فرانسه دامن می زند.

الف- ناکامی در مهار کودتاهای متوالی

از نگاه ناظران وخامت روابط بین پاریس- باماکو در کنار وقوع کودتاهای متوالی در این کشور آفریقایی از جمله دلایل ترک مالی از سوی فرانسوی ها است. وقوع کودتا در کشورهایی نظیر مالی، چاد و بورکینافاسو باعث تضعیف ائتلاف‌های فرانسه در مستعمرات سابق این کشور شده است.

در سال ۲۰۲۰ یک کودتا در مالی رخ داد و این کشور آفریقایی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) در عرض یکسال دو کودتای دیگر را تجربه کرد.

بنابراین کودتای سال ۲۰۲۱ میلادی سومین کودتا در ۱۰ سال گذشته (۲۰۱۲) و پنجمین در تاریخ این کشور پس از کودتای سال های ۱۹۶۸ و ۱۹۹۱ میلادی به شمار می رفت. «امانوئل ماکرون» رئیس ‌جمهوری فرانسه پس از کودتای نظامی در مالی۲۰۲۰ در ماه ژوئن از کاهش عمده نیروهای فرانسوی خبر داده بود.

ب - درهای باز مالی بر روی روسیه

برخی کارشناسان، گشوده شدن درهای مالی بر روی روسیه و افزایش نفوذ مسکو در این کشور آفریقایی را بسترساز دشوار شدن شرایط برای فرانسوی ها و تصمیم آنها به خروج ارزیابی می کنند.

فرانسه استقرار نیروهای شرکت امنیتی خصوصی روسیه با نام «واگنر» را با ماموریت خود در این کشور ناسازگار می‌داند، در حالی که باماکو این نیروها را مربیان نظامی اعلام می کند.

«رویترز» در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است که «تحولات اخیر باعث جسورتر شدن شبه نظامیانی که کنترل بخش‌های بزرگی از مناطق بیابانی در آنجا را در اختیار دارند و باز شدن در به روی افزایش نفوذ روسیه در این حوزه شده است.»

ج- هزینه های بالای نظامی گری و مشکلات داخلی فرانسه

اگر چه شمار نظامیان کشته شده فرانسه در مالی نسبت به ۲ هزار و ۵۰۰ آمریکایی کشته شده در افغانستان بسیار پایین تر است و به ۵۹ نفر می رسد اما هزینه های سیاسی و اقتصادی ماجراجویی آن هم در برهه ای که غرب در فضای پساجنگ اوکراین با بحران مواجه است، پاریس را به تغییر رویکرد ناگزیر ساخته است.

دولت فرانسه نرخ تورم در ماه جولای (تیر و مرداد) را حدود ۶.۱ درصد گزارش کرده است.

آخرین باری که این ارقام در این سطوح مشاهده شد، سال ۱۹۸۵ بود. یعنی می توان گفت که این تورم تقریباً طی چهار دهه گذشته بی سابقه بوده است.

داده‌های «موسسه ملی آمار و اطلاعات فرانسه» (INSEE) نشان می دهد که تورم عمدتا ناشی از افزایش قیمت انرژی به میزان ۳۳.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ بوده است. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که هزینه خدمات در این کشور ۳.۳ درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافته است. این در حالی است که دولت و بانک مرکزی فرانسه هر دو پیش‌بینی خود را درباره رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی کاهش داده‌اند.

از نگاه کارشناسان، این وضعیت نابسامان اقتصادی با تداوم بحران اوکراین، وخیم تر خواهد شد، همان گونه که «فرانسوا ویلروی دو گالهو» رئیس بانک مرکزی فرانسه به تازگی از احتمال وقوع رکود تورمی در این کشور خبر داده است.

در مجموع، یک سری مولفه ها از معادلات قدرت در درون کشور مالی گرفته تا مصائب اقتصادی در قلب پاریس، بستر را برای خروج نظامیان فرانسوی از این کشور فقیر آفریقایی هموار کرده است. اگر چه افزایش ۳ میلیارد یورویی بودجه ارتش فرانسه برای سال ۲۰۲۳ و رسیدن آن به ۴۴ میلیارد یورو (۴۵ میلیارد دلار) از حرکت الیزه به سمت نظامی گری حکایت می کند اما پاریس در عمل چاره ای جز کاستن از ماجراجویی، اشغال و استعمار کشورهای مختلف جهان ندارد و در نهایت همان راهی را خواهد رفت که آمریکا در افغانستان رفت و باید در نظر گرفت که در قرن حاضر اقدام نظامی جواب نمی دهد.

https://irna.ir/xjKgZg

**پخش اولین تصاویر «بسام السعدی» رهبر ارشد جهاد اسلامی در دادگاه صهیونیستها

رسانه های خبری امروز دوشنبه اولین تصاویر «بسام السعدی» از رهبران ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین در دادگاه رژیم صهیونیستی را منتشر کردند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

«بسام السعدی» از رهبران ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز در جلسه دادگاه عوفر در فلسطین اشغالی حاضر شد و رسانه های خبری توانستند برای لحظاتی اولین تصاویر وی را منتشر کنند.

السعدی در پیام کوتاهی خطاب به سوال یک خبرنگار تنها فرصت یافت که بگوید که هدف بازداشت خودسرانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

در ادامه زندانبانان رژیم صهیونیستی از ادامه مصاحبه خبرنگار با بسام السعدی جلوگیری کردند.

آزادی خلیل العواوده و بسام السعدی از رهبران جنبش جهاد اسلامی از شروط این جنبش برای آتش بس در غزه بود و رایزنی ها برای آزادی این دو اسیر فلسطینی از طریق طرف های میانجی ادامه دارد. پنجشنبه گذشته خبر رسید که هیاتی از طرف فرستاده سازمان ملل با السعدی دیدار کرده است. کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز اخیرا پیش با این دو اسیر ملاقاتی انجام داد تا زمینه آزادی العواوده و السعدی براساس شروط جهاد اسلامی در خصوص آتش بس فراهم شود.

توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به وقت محلی (بامداد دوشنبه 17 مرداد ماه به وقت تهران) و با میانجیگری مصر اجرایی شد.

این آتش‌بس پس از آن بسته و اجرایی شد که ۵۸ شهرک صهیونیست نشین از داخل نوار غزه هدف حملات موشکی نیروهای مقاومت فلسطین قرار گرفتند.

بر اساس این توافق، مصر برای آزادی اسیر بسام السعدی در کوتاهترین زمان ممکن تلاش می‌کند و همچنین تلاش خود را به کار خواهد بست و متعهد خواهد شد که اسیر عواوده آزاد شود.

در همین راستا، منابع خبری گزارش دادندکه یک هیات امنیتی مصری به زودی در راستای تثبیت آتش‌بس در غزه، به تل آویو و نوار غزه سفر خواهد کرد.

پایگاه خبری العربی الجدید به نقل از برخی منابع خود اعلام کرد که هدف از سفر هیات مصری تثبیت آرام‌سازی اوضاع در غزه و پیگیری موضوع آزادی اسیر خلیل عواوده و بسام السعدیلامی) است.

شورای مسؤول اطلاع‌رسانی جنبش جهاد اسلامی شنبه شب به رژیم صهیونیستی هشدار داد و تأکید کرد که در صورت شهادت العواوده، حملات علیه سرزمین‌های اشغالی از سر گرفته می‌شود.

https://irna.ir/xjKh38

**نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان در اسلام‌آباد برگزار می‌شود

بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با حضور وزیر راه و شهرسازی فردا (چهارشنبه) در اسلام‌آباد برگزار می‌شود.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

نشست ۲ روزه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان به میزبانی اسلام‌آباد از فردا آغاز خواهد شد.  

«رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس طرف ایرانی در کمیسیون مشترک قرار است فردا جهت شرکت در این اجلاس به پاکستان سفر کند. «نوید قمر» وزیر بازرگانی پاکستان نیز ریاست هیات این کشور را برعهده خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران قرار است علاوه بر شرکت در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با برخی از مقامات پاکستانی نیز دیدار کند.  

آخرین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان اواخر فروردین ۱۳۹۶ به میزبانی کشورمان برگزار شد و اکنون اسلام‌آباد میزبان دور بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی است.

مناسبات دوجانبه ایران و پاکستان در حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی، تجاری و مرزی طی سال‌های اخیر با پیشرفت چشمگیری همراه بوده است. ۲ کشور همسایه طی ۲ سال اخیر اقدام به بازگشایی ۲ گذرگاه جدید مرزی کردند و تعداد مرزهای رسمی آنان به ۳ رسید که یکی از اهداف آن کمک به تسهیل تجارت و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر برای بهبود زندگی مرزنشینان است.  

پیش بینی می‌شود مذاکرات مهمی میان هیات‌های بلندپایه ایران و پاکستان پیرامون پیشبرد سازوکار تهاتر، فعال سازی بازارچه‌های مرزی، آسان سازی صادرات و واردات به کشورهای یکدیگر، تقویت ارتباطات ترانزیتی و حمل و نقل، روان سازی رفت و آمد هیات‌های تجاری و گسترش ارتباطات مردمی انجام شود.

https://irna.ir/xjKh2F

**با وجود گذشت فقط ۱۱ روز از جنگ غزه؛ آنکارا و تل آویو بدنبال از سرگیری پروازها هستند

درحالی که هنوز ۱۱ روز از جنگ تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شهادت ۴۹ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۳۶۰ نفر دیگر می گذرد، یک مسئول بلندپایه رژیم صهیونیستی فاش کرده که آنکارا و تل آویو به تفاهم برای از سرگیری پروازهای این رژیم به ترکیه بسیار نزدیک شده اند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

یک مقام بلندپایه صهیونیستی فاش کرد آنکارا و تل آویو به یک سری تفاهم ها نزدیک شده اند که بزودی به شرکت های هواپیمایی اسرائیل اجازه فرود در ترکیه را می دهد و استانبول و آنتالیا از جمله مقصدهای پروازی آنها هستند.

این مقام صهیونیست افزوده است که پس از این اقدام، بازگشت سفرای دو طرف به عنوان مرحله بعدی صلح و آشتی با حکومت ترکیه است.

وی پیش بینی کرد که شرکت های هواپیمایی مسافربری رژیم صهیونیستی ظرف چند هفته آینده موافقت ترکیه جهت فرود آمدن در فرودگاه هایش را به دست خواهد آورد .

این درحالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نهم خرداد ماه سال جاری از آمادگی رژیم صهیونیستی برای همکاری با کشورش در زمینه صدور گاز طبیعی به سرقت رفته از فلسطین اشغالی به قاره اروپا خبر داد.

با توجه به تحولات اخیر در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، آنکارا از بحران های اقتصادی مختلف رنج می برد و اردوغان راه حل این مشکلات را بهبود روابط آنکارا – تل آیو می داند.

اردوغان از این رو سران رژیم اشغالگر قدس را دعوت به بهبود و تقویت روابط با ترکیه می کند. دعوت "اسحاق هرتسوگ" رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و فرستادن وزیر خارجه ترکیه به تل آویو همه در راستای همین هدف انجام شد. در واقع آنکارا در سرزمین های اشغالی به دنبال اقتصاد است زیرا روابط امنیتی و اطلاعاتی آنکارا – تل آویو همان گونه که اردوغان اعلام کرده، قطع نشده است.

چشم ترکیه به گاز به سرقت رفته فلسطین است و تلاش می کند این گاز از خاک ترکیه به اروپا منتقل شود تا آنکارا به عنوان معبر و گذرگاه انرژی از شرق به غرب به یک امتیاز ژئوپلتیک دست یابد و در کنار دریافت گاز ارزان از رژیم صهیونیستی، سالانه میلیاردها دلار نیز حق عبور گاز بگیرد.

ترکیه تلاش می کند با گردشگری و تجارت دروازه ای برای تقویت و استحکام روابط با صهیونیست ها باز کند، برغم اینکه حجم روابط تجاری میان آنکارا و تل آویو از مرز ۴ میلیارد دلار در سال عبور کرده است.

این تنها ملت فلسطین است که از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و وجه قانونی دادن به اشغالگران ضرر می کند. 

ترکیه تلاش می کند تا روابط خود با اشغالگران را از طریق ارتباط با تشکیلات خودگردان در رام الله توجیه کند زیرا می داند که سکوت تشکیلات خودگردان می تواند تا حدودی از سر و صدا و اعتراض های شکل گرفته علیه روابط آنکارا – تل آویو بکاهد. آنکارا سعی دارد فلسطینی ها را متقاعد کند که عادی سازی روابط با اشغالگران به سود ملت فلسطین است.

ملت و مقاومت فلسطین، هرگونه عادی سازی روابط با اشغالگران را محکوم و رد می کنند و این دروغ ها نمی تواند مورد پذیرش ملت فلسطین قرار گیرد. ملت فلسطین عادی سازی و عادی انگاری روابط ترکیه با اشغالگران را نمی پذیرد؛ همان طور که عادی سازی روابط امارات، بحرین، اردن، مصر، سودان و مغرب را نمی پذیرد.

ترکیه بر اساس روابطش با اشغالگران صهیونیست، فعالیت جنبش حماس در خاک خود را محدود کرد. 

ترکیه علاوه بر برقراری همکاری های سیاسی و اقتصادی با اشغالگران صهیونیست، از نفوذ لابی های صهیونیستی برای بهبود روابط واشنگتن – آنکارا و حل و فصل اختلاف های موجود بهره می برد.

https://irna.ir/xjKgWy

**فنلاند صدور روادید برای شهروندان روسیه را محدود کرد

فنلاند در میانه اختلاف‌نظر بین اعضای اتحادیه اروپا در مورد صدور روادید شنگن برای شهروندان روسیه، ارائه روادید به آنها را محدود کرد.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند که کشورش همراه با استونی ابتکار عدم صدور روادید به روس‌ها را به اتحادیه اروپا داده بود، روز سه‌شنبه اعلام کرد که هلسینکی شمار روادید برای شهروندان روسیه را به میزان ۱۰ درصد از تعداد فعلی کاهش خواهد داد.  

هاویستو گفت که وزارت خارجه فنلاند تعداد قرار ملاقات‌های درخواست روادید را از روز اول سپتامبر کم می‌کند. این مساله به شکل موثر منجر به صدور روادید کمتر برای روس‌ها می‌شود.  

وزارت خارجه فنلاند گردشگران روس را به استفاده از خاک این کشور برای عبور به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا متهم کرده است و این در حالیست که «جوسی تانر» مدیرکل خدمات کنسولی در وزارت امور خارجه این کشور، تاکید کرده که اگر روس‌ها با روادید شنگن فنلاند به جاهای دیگر سفر کنند، این وزارتخانه باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد.

استونی به عنوان یکی از مبتکران منع صدور روادید برای روس ها، این حرک را متوقف کرده و روادیدهای صادرشده تاکنون را باطل ساخت. جمهوری چک نیز از ایده ممنوعیت گسترده و سراسری در اتحادیه اروپا برای گردشگران روسیه حمایت کرده است. دولت لتونی نیز از حامیان این طرح است.

«یان لیپاوسکی» وزیر خارجه جمهوری چک نیز درخصوص دولت هایی که از چنین اقدامی حمایت نمی کنند، گفت: «ما در تلاش هستیم به شرکای خود توضیح دهیم که این رویکرد موجه و مؤثر است».

با این حال شمار کشورهای مخالف ممنوعیت صدور روادید شنگن برای شهروندان روسیه نیز اندک نیست.

https://irna.ir/xjKgX9

**حزب الله: آماده تر از هر زمانی برای مقابله با پروژه های آمریکایی-صهیونیستی هستیم

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان اعلام کرد که مقاومت اسلامی امروز آماده تر از از هر زمان دیگری برای مقابله و شکست دادن پروژه های آمریکایی و صهیونیستی است.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله در سخنانی تصریح کرد: ما فعالیت خود را برای مقابله با توطئه های آمریکا و اسرائیل علیه لبنان و منطقه  ادامه خواهیم داد و با تکیه به تجربه و توان مقاومت و توکل به خدا به خوبی می دانیم چگونه باید با این توطئه ها مقابله کنیم و آنها را شکست دهیم.

وی افزود:  تجربه، مقاومت و قدرت توکل ما به پروردگارمان و درک دقیق ما از وضعیت دشمن و خون شهدا از جمله شهید احمد قصیر و تمام شهدای پیش از وی، امروز ما را آماده تر از از هر زمان دیگری برای مقابله با  پروژه های آمریکا و اسرائیل و شکست دادن آنها کرده است.  

صفی الدین تاکید کرد:  راهی جز مقاومت تا رسیدن به اهداف کامل خود نداریم، زیرا دشمنان دست از سر ما بر نداشته و نخواهند داشت. هر خیال و تصور امتیاز دادن به دشمن، خیانت به خون شهدا، ایثار و مقاومت آنان است، زیرا هر امتیازدهی، نیروهای مقاومت و فلسطین، منطقه و همه دستاوردهای پیشین ما را در معرض خطر نابودی قرار می‌دهد.

وی خطاب به برخی در داخل لبنان که "در طول تاریخ خود نه با مقاومت، نه با مردم لبنان، نه با مردم فلسطین و نه با مسائل اساسی امت اسلامی همراه نبوده اند"،گفت: اینها ملتمسانه از خارجی ها و غرب خواهان فرصت سیاسی یا موقعیتی در مدیریت کشور بوده اند.

صفی الدین افزود: به اینها می گوییم اگر روی آمریکایی ها، اسرائیلی ها و برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حساب کرده اید، بسیار در اشتباه هستید، چون به نتیجه ای نخواهید رسید. همه اینها روزی شما  را رها خواهند کرد.

https://irna.ir/xjKgDr

**سازمان حقوق بشری "قسط": دولت سعودی فعال زن شیعه را آزاد کند

سازمان حقوق بشری عربستانی "قسط" صدور حکم ۳۴ سال زندان برای «سلمی الشهاب» فعال زن شیعه این کشور را محکوم کرد و از مقامات ریاض خواست تا وی را آزاد کنند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

سازمان حقوق بشری «قسط» (سازمانی عربستانی که در لندن نیز دفتر دارد) در بیانیه‌ای بازداشت «سلمی الشهاب»، زن فعال حقوق بشری و صدور حکم حبس ۳۴ ساله وی از سوی مقامات ریاض را محکوم کرد.

این سازمان نسبت به نحوه و دلیل بازداشت الشهاب و همچنین حکم صادر شده علیه وی به شدت ابراز نگرانی کرد.

سازمان قسط همچنین ابراز نگرانی کرد که این اقدام به رویه جدید تبدیل شود که مقامات عربستان سعودی در دوره پیش‌رو از آن به عنوان ابزاری برای ساکت کردن منتقدان سیاست داخلی این کشور به کار بگیرند.

این نهاد همچنین خواستار آزادی سلمی الشهاب و لغو محدودیت های اعمال شده علیه وی شد.

«لینا الهذلول»، رئیس بخش نظارت و ارتباطات سازمان قسط نیز در سخنانی در این باره اظهار کرد: این حکم وحشتناک؛ مهر تاییدی برعدم جدیت مقامات عربستان در زمینه ادعاهای اصلاح و تغییر قوانین و مقررات به نفع زنان است.

وی گفت: این اقدام بیانگر عزم مقامات سعودی برای اعمال شدیدترین مجازات‌ها برای کسانی است که آزادانه نظرات و عقاید خود را بیان می‌کنند.

 الهذلول ادامه داد: پیش از این نیز فعالان سعودی به سران کشورهای غربی هشدار داده بودند که مشروعیت بخشیدن به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نقض‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت و ما در برهه کنونی شاهد چنین اتفاقی هستیم.

سازمان حقوقی موسوم به «مبادره الحریه» (ابتکار آزادی) که مقر آن در واشنگتن قرار دارد شامگاه دوشنبه فاش کرد؛ دادگاهی در عربستان سعودی «سلمی الشهاب»، زن فعال حقوق بشری شیعه را به ۳۴ سال حبس محکوم کرده است.

طبق گزارش این سازمان، سلمی الشهاب در جریان سفر سال میلادی گذشته به عربستان بازداشت شد.

این سازمان همچنین اعلام کرد که این فعال زن عربستانی درحال تحصیل در دانشگاه لیدز بود و مقیم انگلیس است.

الشهاب که صاحب دو دختر است، پیش از بازداشت توسط آل سعود توییت‌هایی را در حمایت از مسئله فلسطین و حقوق زنان در عربستان منتشر کرده بود.

وی همچنین چندین بار خواستار آزادی زندانیان سیاسی در عربستان سعودی شده بود.

سازمان حقوقی مذکور همچنین گزارش داد که سلمی از شیعیان ساکن شرق عربستان است و حکم صادر شده علیه وی طولانی‌ترین حکم در لیست مدافعان حقوق زنان در عربستان به شمار می‌رود.

طبق گزارش این نهاد، حکم اولیه سلمی الشهاب شش سال حبس بود اما دادگاه تجدید نظر این حکم را به ۳۴ سال افزایش داد.

حکومت عربستان به ویژه پس از روی کار آمدن «محمدبن سلمان» ولیعهد این کشور، اقدامات شدیدی علیه نویسندگان و فعالان مدنی انجام داده و ده‌ها نفر از روحانیون، شاهزادگان، نویسندگان، شعرا و فعالان مدنی و مذهبی را به بهانه اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت و تاکنون شماری از آنان را به زندان و اعدام محکوم کرده است.

https://irna.ir/xjKh6b

**هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید گرسنگی در افغانستان

معاون هماهنگی کمک‌های بشردوستانه در افغانستان نسبت به احتمال تشدید گرسنگی در زمستان پیش‌رو در این کشور هشدار داد.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

«رامز الاکبروف» در گفت‌وگویی برخط با خبرنگاران تاکید کرد که وضعیت انسانی در افغانستان را می‌توان «فاجعه خالص» توصیف کرد.

به گفته وی، ۱۶ میلیون نفر در افغانستان امنیت غذایی ندارند و ۶.۶ میلیون از آنها در حالت اضطرار یعنی یک قدمی قحطی قرار دارند.

این مقام سازمان ملل متحد گفت: فقر در افغانستان در حال افزایش است و از ۴۰ میلیون نفر جمعیت این کشور، ۳۵ میلیون نفر آنها در فقر زندگی می کنند.

الاکبروف افزود: وخیم تر شدن اوضاع در افغانستان بازتاب دهنده کاهش رشد اقتصادی در افغانستان است؛ در حالی‌که قیمت مواد اولیه مواد غذایی هم تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته است.

معاون هماهنگی کمک‌های بشردوستانه در افغانستان با بیان اینکه مردم افغانستان به دلیل تاب‌آوری و توانایی برای زنده ماندن در بین سایر ملت‌ها شناخته می‌شوند، تاکید کرد در حال حاضر «استراتژی های تقابل منفی در افغانستان بسیار جدی است. یعنی شما مردمی را می بینید که اعضای بدن یا کودکان شان را می‌فروشند.»

وی هشدار داد که اگر به مردم افغانستان کمک یا از آنها حمایت نشود، «ما چنین وضعیتی را بار دیگر نیز در افغانستان خواهیم دید.»

https://irna.ir/xjKh72

**عقب نشینی صدر از برگزاری تظاهرات طرفدارانش

«مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق تظاهرات طرفداران خود را که قرار بود روز شنبه آینده برگزار شود، تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

مقتدا صدر امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه‌ای از تعویق تظاهرات شنبه آینده طرفداران خود تا اطلاع ثانوی خبر داد و خود را بدنبال آنچه "ادامه اصلاحات" در عراق توصیف کرد، دانست و خطاب به کسانی که آنها را  "افراد فاسد و مقلد اقدامات خود" خواند، گفت: "ای مفسدان علیه فساد شما قیام می‌کنیم و  سیاست شما در تقلید از اقدامات ما دلیل بر ورشکستگی شما و اصرار بر فساد شما است." 

وی افزود: اگر شما روی (جنگ داخلی) شرط‌بندی می‌کنید، پس من روی حفظ (صلح داخلی) شرط می‌بندم و خون عراقی‌ها از همه چیز گرانبهاتر است، اما من عاشق عراق، مردم و مقدسات آن هستم. 

در بخشی از بیانیه رهبر جریان صدر آمده است: تعویق تظاهرات روز شنبه را تا اطلاع ثانوی اعلام می‌کنم تا نقشه‌های شوم شما شکست بخورد و فساد شما را با خون عراقی‌ها که بسیاری از آن‌ها قربانی فساد و امیال شما شده‌اند تغذیه نکنم. 

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد. 

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود. 

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند. 

در فضای ملتهب این روزهای عراق، جدال لفظی و اتهام زنی‌ها بیش از پیش در ارتباط با موضوعات و حاشیه‌های روند سیاسی این کشور در میانه بن بست سیاسی در تشکیل دولت، تشدید شده است؛ به گونه‌ای که برخی ناظران درباره پیامدهای تنش زای این اتهام زنی‌ها و برافروخته شدن آتش فتنه‌ای ناخواسته، هشدار می‌دهند.

https://irna.ir/xjKh6q

**ایران و روسیه تفاهم‌نامه گسترش روابط سینمایی امضاء کردند

ایران و روسیه امروز (سه شنبه ) تفاهم‌نامه گسترش روابط سینمایی امضاء کردند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

این تفاهم‌نامه گسترش روابط سینمایی میان وزارت فرهنگ ایران و روسیه به امضای محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور و آلا یورونا مانیلووا معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه رسید.

مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با اعلام این خبر گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی این رایزنی در دیدار امروز سه‌شنبه ٢۵ مرداد معاونان وزرای فرهنگ دو کشور تفاهم‌نامه توسعه روابط سینمایی، تولید مشترک و اکران آثار سینمایی امضا شد.
احمدوند افزود: به دعوت آلا یورونا مانیلووا معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه، هیأتی از سازمان سینمایی کشورمان در سفری سه روزه به مسکو درباره گسترش تعاملات دو کشور در حوزه فیلم و سینما با نهادهای دولتی و بخش خصوصی روسیه مذاکره می‌کنند.
رایزن فرهنگی سفارت ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به اینکه یکی از اهداف این سفر گفتگو درباره توانمندی‌های دو طرف در حوزه تولید و پخش آثار سینمایی و گسترش ظرفیت‌های اکران و ایجاد بازار تجاری برای سینمای ایران در روسیه است، گفت: دو کشور علاقمند به تولید مشترک آثار سینمایی و همچنین توزیع فیلم در چرخه اکران یا شبکه‌های تلویزیونی و پلتفرم‌های آنلاین هستند و امیدواریم در این سفر طرفین به توافقاتی در این باره دست یابند.
احمدوند افزود: امضا تفاهم‌نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه در زمینه گسترش روابط دو کشور در حوزه سینما، امضای تفاهم‌نامه میان سازمان سینمایی ایران و دانشگاه سینمایی مسکو و همچنین امضای تفاهم نامه میان بنیاد سینمایی فارابی و موسسه روس کینو از جمله برنامه‌های این سفر است.

دیدار با مدیران ارشد هولدینگ گازپروم مدیا، رئیس دپارتمان سینما و توسعه دیجیتال، رئیس دانشگاه سینمایی مسکو، رئیس موزه دولتی و مرکزی سینما، رئیس شبکه تلویزیونی ان تی وی، مدیرعامل پلتفرم پخش فیلم و سریال پرمییر وان، رئیس موسسه تولید و توزیع فیلم سنترال پارتنرشیپ، رئیس موسسه موس‌فیلم، مدیرعامل آرشیو ملی سینمای روسیه، مدیر صندوق حمایت از سینمای روسیه (فوند کینو)، مدیر برنامه‌ها و رئیس کمیسیون انتخاب جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو و همچنین نشست مشترک با جمعی از تهیه‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و دست‌اندرکاران صنعت سینمای روسیه از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این سفر است.

https://irna.ir/xjKh7M

**نماینده روسیه در امور افغانستان: طالبان وعده جلوگیری از انتقال تروریست ها به اوکراین را داد

ضمیر کابولوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت:"طالبان" قول داده است که از انتقال تروریست ها به اوکراین جلوگیری کند.

از توافق وین در انتظار تصمیم سیاسی کاخ سفید تا هشدار در مورد پیامد  جنگ هسته‌ای احتمالی بین آمریکا و روسیه

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا در وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در عین حال افزود که بخشی از نیروهای ویژه سابق افغانستان به گروه های اوکراینی پیوستند.

در پایان ماه مارس، یک منبع آگاه در گفتگو با اسپوتنیک گفت که طرف آمریکایی در حال آماده شدن برای اعزام سربازان سابق ارتش ملی افغانستان به منطقه جنگی در اوکراین است.

نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت: "بعضی از این نیروهای ویژه به عضویت داعش درآمده و در داعش و سوریه می‌جنگند. به نظرم این قابل پیش‌بینی بوده و تکرار سناریوی عراق است که به ظهور داعش منجر شد. بعضی دیگر از آن‌ها هم ظاهرا با وعده پول مواجه شده و مزدور نظامی می‌شوند، زیرا باید مخارج زندگی‌شان را تامین کنند، پس به نیروهای اوکراینی می‌پیوندند. اما طالبان در این اتفاق هیچ نقشی ندارد."

او به نقل از هیئت قزاقستان در کنفرانس اخیر افغانستان که در ازبکستان برگزار شد، گفت که حدود 110هزار سرباز ویژه سابق افغانستان از این کشور گریخته و در انتظار کسب اجازه ورود به آمریکا هستند.

کابلوف گفت: ظاهرا کسی قرار نیست به آن‌ها اجازه دهد و این رفتار گستاخانه و بی‌ادبانه آمریکایی‌هاست.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه که مدیر اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه هم هست در مصاحبه با ریانووستی، وضعیت ثبات دولت طالبان در افغانستان را که یک سال پیش به قدرت رسید، ارزیابی و تصریح کرد: حکومت طالبان تا زمانی که دیگر نیروها در برابر آن مقاومت مسلحانه نشان ندهند، نسبتاً باثبات است. اما به نظر من «دشمن» اصلی طالبان وخامت اوضاع اقتصادی-اجتماعی کشور است.

https://irna.ir/xjKh8m


 

نظر شما