شناسهٔ خبر: 55654785 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نامدار خبر داد

آمادگی توسعه مراکز همودیالیز هلال احمر را داریم

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: در صورت تأمین اعتبار مالی می‌توانیم مراکز تخصصی همودیالیز را در سراسر کشور توسعه دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان نامدار مدیرکل بهداشت و درمان این جمعیت گفت: در حال حاضر ۴۰ دستگاه همودیالیز به طور مستمر موجبات ادامه حیات تعدادی از بیماران دیالیزی شهر تهران را در مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران تأمین می‌کند و همچنین مرکز همودیالیز هلال احمر در شهر شاهرود نیز توانسته با ۱۷ تخت و در نوبت‌های صبح و عصر پذیرای بیماران دیالیزی سمنان، شاهرود و تعدادی بیمار میهمان و موقت، از زائران امام رضا که در مسیر تهران به مشهد سفر می‌کنند؛ باشد.

وی افزود: تجربیات هلال احمر در برپایی و مدیریت مراکز همودیالیز منحصر به داخل کشور نیست. به عنوان مثال در اداره کل سلامت خارج از کشور این معاونت بر اساس اصول بشردوستانه‌ی نهضت جهانی صلیب سرخ، در آمریکای لاتین، کشور بولیوی، مرکز سلامت شهر «لاپاز» و مرکز تخصصی همودیالیز شهر «کوچابامبا» را راه‌اندازی کرده و مدیریت می‌کنند.

نامدار توضیح داد: برپایی مراکز تخصصی همودیالیز می‌تواند محوری برای کار خیر و تسکین آلام بشری باشد. به عنوان نمونه پس از آنکه مرکز همودیالیز هلال احمر در شاهرود راه‌اندازی شد؛ افراد مختلفی پیرامون این سفره نیکوکاری گرد آمدند. افرادی ناهار روزانه بیماران را فراهم کردند. حتی رانندگانی بودند که آمد و شد بیماران به مرکز را به رایگان انجام می‌دادند.

گفتنی‌است؛ اغلب بیمارانی دیالیزی چندین بار در هفته، جریان خون خود را به دستگاه همودیالیز می‌سپارند و این موضوع باعث اختلال در کسب و کار و زندگی روزانه آن‌ها می‌شود. لذا تعداد زیادی از این بیماران در قشر کم‌برخوردار و محروم جامعه قرار می‌گیرند و به کمک‌های مردمی و سازمان‌های خیریه و مردم‌نهاد نیازمندند.

نظر شما