شناسهٔ خبر: 55654263 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آزمایشگاه غربالگری در خراسان‌شمالی تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل انتقال خون خراسان‌شمالی از راه اندازی آزمایشگاه غربالگری در استان تا یک ماه آینده خبر داد.‌

صاحب‌خبر -

هادی نوری، مدیرکل انتقال خون خراسان‌شمالی که به مناسبت روز خبرنگار در دفتر خبرگزاری فارس حضور یافتند ضمن تبریک روز خبرنگار به مجموعه خبرگزاری فارس، اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم جهت راه اندازی آزمایشگاه غربالگری در استان انجام شده و‌ تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد.‌

وی با اشاره به اینکه انتقال خون از اداره‌های تخصصی، فنی و در عین حال محجور در سطح استان است، گفت: ذات کار اداره‌کل انتقال خون با حوزه سلامت سروکار دارد و حیاتی است و شریان حیاتی تمامی بیمارستان‌های سطح استان است.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌شمالی افزود: این اداره ۱۲ بیمارستان سطح استان را پوشش می‌دهد و رسانه خوشبختانه در باب حیثیت رسانه‌ای خودش حمایت‌های خوبی را از این اداره  داشتند و صدای این مجموعه هستند.

وی ادامه داد: سالانه ۲۰ میلیون زائر در بحث تصادفات نیاز به خون دارند و استان ما نسبت به سایر استان‌ها حیاتی تر است.

نوری همچنین به بیماران خاص مانند تالاسمی اشاره کرد و گفت: نیاز این گروه از افراد به خون همیشگی است و‌ ما بحث اهدا خون مستمر را پیشنهاد می‌دهیم.

وی تاکید کرد: اکنون وضعیت بانک خون استان خوب است ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر پیگیری و تلاش مستمر نباشد مشکلاتی پیش نیاید.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون در زمینه خون هیچ کمبود نداشته‌ایم اظهار داشت: حتی در زمان پیک کرونا و زمان‌هایی که مطالبه‌ای مطرح شده و درخواست شده مردم استان برای اهدا خون مراجعه کرده‌اند.‌

مدیرکل انتقال خون خراسان‌شمالی در خصوص پرسش خبرنگار فارس در خصوص گلایه شهروندانی که شهرستان‌های آنها پایگاه انتقال خون‌ ندارند نیز گفت: زیرساخت‌های ما نیازمند ترمیم و اصلاح اساسی هستند و در سطح استان تنها در شیروان‌ دارای پایگاه ثابت هستیم و در اسفراین دو روز در هفته پایگاه سیار خونگیری مستقر می‌شود و این در شأن استان نیست.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌شمالی استانی است که به شدت نوع دوست و ایثارگر هستند، بیان کرد: ما در تلاش هستیم تا تعداد پایگاه ثابت و سیار انتقال خون استان را افزایش دهیم.‌

نوری ادامه داد: ما از لحاظ تامین خون بیمارستان‌های استان هیچگونه کمبودی نداریم و حتی در مواردی استان خراسان رضوی و سیستان بلوچستان را نیز در مواقعی که با کمبود مواجه می‌شوند تامین می‌کنیم.

نوری در خصوص زمان تحویل اتوبوس سیار اختصاص یافته به استان در جریان سفر ریاست محترم جمهور به استان نیز گفت: پیگیر هستیم تا ان شاالله طی یکی دو ماه آینده دو اتوبوس به استان تزریق شود.

وی در خصوص راه اندازی آزمایشگاه غربالگری در استان نیز تصریح کرد: زیر ساخت‌های لازم انجام شده و تا یک ماه آینده آزمایشگاه غربالگری راه اندازی و تجهیز می‌شود.

این مقام مسئول در زمینه اختلاف ایجاد شده با اوقاف بر سر ساختمان فیزیکی انتقال خون نیز گفت: در حال پیگیری جهت حل این اختلاف هستیم چون برخی از زیر ساخت‌ها، تجهیزات و یخچال‌های این اداره قابلیت جابجایی ندارند.  

انتهای پیام/م

نظر شما