شناسهٔ خبر: 55652632 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

اختصاصی ایبنا؛

پیگیری وزیر ارشاد و قول وزیر اقتصاد برای یک کتابفروشی+تصویر

با پیگیری‌های ایبنا مشخص شد، با وجود مکاتبه دو ماه پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر اقتصاد، وعده بانک تجارت برای انتقال این کتاب‌‌‌فروشی به یکی از شعب این بانک در خیابان انقلاب محقق نشده و این کتاب‌فروشی در آستانه تعطیلی قرار دارد.

صاحب‌خبر -
پیگیری وزیر ارشاد و قول وزیر اقتصاد برای یک کتابفروشی+تصویر
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سعید مکرمی، مدیر کتاب‌فروشی نشر اسم
روز گذشته(دوشنبه 24 مرداد‌ماه) با انتشار پیام در صفحه شخصی خود، از تعطیلی این کتاب‌‌فروشی خبر داد. وی دلیل این موضوع را تصمیم مالک جدید یعنی بانک تجارت، برای ایجاد شعبه جدید عنوان کرده است. انتشار این پیام، واکنش‌های متعددی بین علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی به همراه داشت. تازه ترین پیگیری صورت گرفته خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حاکی از پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد و قول وزیر اقتصاد برای حل این مشکل است. قولی که با وجود گذشت دو ماه هنوز محقق نشده است.
 
طبق سندی که در اختیار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) قرار گرفته است؛ محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ هفتم تیرماه سال جاری طی مکاتبه‌ای با احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، موضوع را به اطلاع وی رسانده و برای حل مساله پیگیری کرده است.
 
متن نامه به شرح زیر است؛

«جناب آقای دکتر خاندوزی، وزیر محترم اقتصاد
 
سلام علیکم؛
در خیابان انقلاب، رو‌به‌روی پمپ بنزین وصال، فروشگاه کتابی به نام اسم متعلق به عناصر مومن جریان فرهنگی انقلاب اسلامی فعال است. با توجه به مشکلات اقتصادی حوزه فرهنگ، آقای مکرمی، مسئول این مجموعه به‌شدت مقروض است و در آستانه از دست دادن منزل خودش است.

تعداد زیادی از چهره‌های فرهنگی کشور با من تماس داشتند، و دیروز هم به‌صورت سرزده و ناشناس خودم  هم در مجموعه حاضر شدم. هفته پیش هم با شما تماس گرفتم و موفق به صحبت نشدم. با مدیرعامل بانک تجارت صحبت کردم، فارغ از استدلال‌ ایشان، قبول کردند چند‌ماهی به تاخیر افتد (جابه‌جایی و تخلیه واحد)، در ضمن قول دادند یکی از سه بانک تجارت آن حوالی را که تجمیع کردند، در اختیار این مجموعه قرار گیرد.

از دیروز خبر می‌رسد، فشار برای تخلیه را بیشتر کرده‌اند، خواهشمند است نسبت به حل این مساله طبق دو وعده مدیر‌عامل بانک، انجام شود.»

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در پاسخ به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چنین پاسخ داده است؛

«سلام دکتر جان؛
یک مکان دیگر پیشنهاد داده‌ایم.
انتشارات اسم اگر قبول کند، خوب است.
ارادت.»




پیگیری‌‌های خبرنگار ایبنا؛ از مدیر نشر اسم، حاکی که از این است که با وجود نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قول مساعد وزیر اقتصاد و گذشت دو ماه، مکان پیشنهادی جایگزین برای انتقال کتاب‌فروشی اسم از سوی بانک تجارت، همچنان نا‌مشخص و فرآیند جابجایی محقق نشده است.

گفتنی است، بخش زیادی از سهام بانک تجارت متعلق به دولت است؛ در حال حاضر چند شعبه‌ تعطیل شده این بانک در محدوده فعالیت کتابفروشی اسم در خیابان انقلاب قرار دارد.

پیام سعید مکرمی، مدیر کتاب‌فروشی اسم در فضای مجازی به شرح زیر است؛ 

«به نام خدا
صبر و مقاومت‌مان به نهایت رسید، انگار راهی جز تسلیم شدن نمانده است. چراغی که به بهای عمر و جان روشن کردیم، رو به خاموشی است. ده سال پیش که ترنجستان سروش را از مجمع ناشران اجاره کردم، این قسمت از خیابان انقلاب جزو راسته کتاب نبود، پاخور چندانی نداشت.
راسته کتاب از کتابفروشی مولا به بعد بود. هرچه داشتم از پس‌انداز، ماشین و قرض و ... به میان آوردم. هرکه را که می‌شناختم دعوت کردم تا دست به دست هم بدهیم و ویترین کتاب تهران را به این سو بکشانیم.

به لطف خداوند بعدتر نشر اسم را تاسیس کردیم تا در این زیست بوم نقش‌آفرینی جدی‌تری داشته باشیم، در گام سوم شعبه اول کتابفروشی خودمان را در خیابان ولیعصر افتتاح کردیم، دفتر کارمان را توسعه دادیم. تولیدات نشر افزایش یافت و نهایتا از ترنجستان سروش به کتابفروشی کتاب اسم کوچ کردیم.

حالا سه سال است که نه فقط یک کتابفروشی که یک مرکز فرهنگی واقعی ساخته‌ایم تا با حفظ اصول و استانداردهای خود متنوع‌ترین مجموعه مخاطب و محتوا را گرد هم آورد.

کرونا پی نامردی آمد و راسته را به تعطیلی کشاند ولی باز هم با قرض و وام و مهندسی بدهی‌ها و کاهش هزینه‌ها، گروه را حفظ کردیم و امیدوارانه ادامه دادیم.

حالا بانک تجارت که مالک جدید کتابفروشی است، می‌خواهد اینجا را شعبه بانک کند، سه – چهار ماه پیگیری و همراهی‌اش هم به اتمام رسیده است و تا چند روز دیگر رسما کتابفروشی را تخلیه خواهند کرد. دو دفتر کار ما هم به همین سرنوشت دچار شد؛ مالکانی که حاضر به تمدید اجاره نیستند و این دردی است که هر مستاجری با آن روبرو می‌شود.

الغرض دیگر نا و توانی برای مقاومت نمانده است، محاصره مشکلات همچنین منافع بانک تجارت و مالکان دیگر زمین‌گیرمان کرده است. ما یاد گرفته‌ایم که توکل بر خدا باید کرد و تدبیر در امور. دل به یار و سر به کار!

آیا مفر و راه برون‌رفتی هست؟ آیا در نهایت ناامیدی، نوری خواهد درخشید؟ یا آرزوهایی که داشتیم دفن می‌شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما