شناسهٔ خبر: 55651854 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرهنگ و تمدن ایران در گرو حفظ بناهای تاریخی

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نهبندان گفت: بناهای تاریخی،نشان از فرهنگ، تمدن و هنر معماری بی نظیر شهرستان نهبندان دارند.

صاحب‌خبر -

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نهبندان از بازسازی و مرمت ۴ خانه قدیمی که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است خبر داد و گفت: به تازگی خانه قاسمی و در یک سال گذشته ۳ خانه قدیمی دیگر  بازسازی و مرمت شده است.

او افزود: قدمت خانه‌های تاریخی نهبندان به دوره صفویه تا قاجار بر می‌گردد و این اداره بازسازی چند خانه دیگر را در دست اقدام دارد.

شبانی در خصوص بنای خانه تاریخی قاسمی اظهار کرد: این بنا با توجه به شواهد معماری از جمله گوشه سازی اتاق‌های ایوان و شباهت با بنا‌های صفویه منطقه حوض دار سیستان تاریخ معماری آن احتمالا به صفویه بر می‌گردد.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نهبندان ادامه داد: ورودی خانه کاملا ساده می‌باشد و پس از ورودی، دالانی با پوشش گهواره‌ای قرار دارد و در ضلع شمال شرقی حیاط، ایوانی است که به صورت گهواره‌ای مسقف شده است و دارای طاقچه‌هایی با قوس هلالی می‌باشد.

او بیان کرد: در بالای ایوان طاقچه‌ای با قوس تزئینی به چشم می‌خورد و در ضلع جنوب شرقی ایوان، اتاقی قرار دارد که به کمک گوشه سازی به صورت عرقچین پوشش شده و در زیر سقف آن تزئیناتی قابل مشاهده است.

به گفته شبانی این خانه از جمله عناصر ارزشمند بافت تاریخی شهر نهبندان است؛ و از معدود خانه‌های برجا مانده در داخل بافت که گواه معماری ارزشمند بافت تاریخی نهبندان می‌باشد.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نهبندان عنوان کرد: برای بازسازی و مردمت این خانه تاریخی ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

نظر شما