شناسهٔ خبر: 55651684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۵ مرداد

مژگان رساپور

اعلام علل و عوامل تخریب متروپل/ بررسی سوال مهدی عسگری از وزیر بهداشت/ ارجاع گزارش تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضائیه و... از جمله موضوعات خبری امروز (سه شنبه) بیست و پنجم مردادماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جلسه علنی  مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوال یک نماینده از وزیر بهداشت و درمان و همچنین گزارش کمیسیون عمران در مورد فروریزش ساختمان متروپل آبادان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۵ مرداد

به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی با حضور در صحن علنی مجلس به سوال مهدی عسگری در خصوص ابهاماتی درباره واکسیناسیون اجباری، عوارض مربوطه و روند مدیریت مقابله با بیماری کرونا پاسخ داد.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پززشکی تاکید کرد که کل مرگ و میر کرونا در کشور ۱۴۲ هزار نفر بوده که ۱۳۲ هزار نفر آن مربوط به قبل از انجام واکسیناسیون عمومی است و از زمان انجام واکسیناسیون تنها ۱۰ هزار نفر که واکسن نزده یا بیماری زمینه‌ای داشتند براثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. واکسیناسیون موثرترین اقدام برای کنترل همه‌گیری بیماری کرونا محسوب می‌شود و افراد در مقابل بیماری مصون می‌مانند.

بعد از توضیحات وزیر بهداشت، با توجه به اعلام عسگری نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر قانع نشدن از پاسخ‌های وزیر بهداشت، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی این سوال را به رای نمایندگان گذاشت؛ نمایندگان با ۱۵۵ رای موافق، ۷۳ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع شدند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۵ مرداد

محمدباقر قالیباف پس از رسیدگی به سوال مهدی عسگری از وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: باید از همه کارکنان حوزه سلامت به ویژه پرستاران و پزشکانی که در دوران کرونا زحمت کشیدند و تلاش کردند و این افتخار را برای جمهوری اسلامی به ویژه دولت محترم فراهم کردند که در یک دوره ۸۰ روزه بیش از ۸۰ درصد از افراد جامعه را تحت پوشش واکسن قرار دادند، تشکر کنم.

رئیس مجلس با بیان اینکه « با تلاش کارکنان حوزه سلامت در یک دوره ۸۰ روزه بیش از ۸۰ درصد از افراد جامعه تحت پوشش واکسن قرار گرفتند»، گفت: وظیفه داریم برای حل مشکلات مدافعان سلامت تلاش کنیم.

ناطقین مجلس

سبزی: حکمرانی مبتنی بر تعالیم اسلامی حلقه مفقوده حل مشکلات است

محمودی: در اخذ مالیات از بازاریان انصاف فراموش نشود

افعال معکوس فلاحی در تشکر از مسئولان ادوار

چنارانی: تکلیف مذاکرات سریعتر مشخص شود

فرهنگی: تامین کالاهای ضروری برای همه اقشار ضروری است

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۵ مرداد

در ادامه جلسه علنی امروز، بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد فروریزش ساختمان متروپل آبادان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضعف سازه ای در پروژه، بار ثقلی بسیار زیاد که با حذف یک تیر یا ستون امکان باز پخش مجدد را ندارد، فقدان محاسبات مربوط به انهدام پیشرونده، نامناسب بودن اتصالات تیرها و ستون ها، ضعیف بودن ستون ها، فقدان شکل پذیری لازم در اتصالات، ضعف جوشکاری، ضعف بتن به نحوی که میلگردها بدون هیچگونه پیوستگی و چسبندگی از بتن خارج شده و بتن در موارد متعدد خرد شده است را از مهم ترین علل فنی فروریزش ساختمان متروپل برشمرد.

در همین جلسه و بعد از قرائت گزارش کمیسیون عمران، وزیر کشور حادثه ریزش متروپل را حادثه تلخی خواند و گفت که بعد از اتمام امدادرسانی و آواربرداری موضوع جمع شدن باقی مانده ساختمان متروپل در اختیار منطقه آزاد قرار گرفت که با یکی از موسسات قرارداد بسته تا تحت نظر دادستانی این کار صورت گیرد.

احمد وحیدی  افزود:‌ بحث متروپل از چند جهت قابل ارزیابی است. حادثه تلخی بود که دلایل آن در گزارش کمیسیون عمران اشاره شد و جزء موضوعاتی است که به طور جدی تحت پیگرد قرار می گیرد.

همچنین محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اعلام نتایج بررسی هیئت ۷ نفره کارشناسی برای تعیین سهم مقصران حادثه متروپل گفت: مسئولیت وقوع حادثه برای سازنده ۷۵ درصد، برای مسئولان شهرداری ۱۴.۵ درصد، برای مهندسان مشاور ۳ درصد، برای مهندسان فنی مقاوم سازی ۴.۵ درصد، برای مسئول نمایندگی نظام ۲‌.۵ درصد و برای ناظر سازه ۰.۵ درصد تعیین شده است.

جلیل مختار نماینده آبادان: با ارائه یک گزارش نباید از کنار حادثه متروپل عبور کرد

سیدمحمد مولوی نماینده آبادان: حادثه متروپل لکه سیاهی در مدیریت شهری است

سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان: جنگ تحمیلی در آبادان به پایان رسید اما تحمیل مدیران نالایق همچنان ادامه دارد

آصفری: حادثه متروپل نتیجه ناکارآمدی و استنکاف از قانون است

دلخوش: کمیسیون ماده ۱۰۰ محل دلالی شده است

نماینده ساری: از آبادانی‌های غیور و سرافراز عذرخواهی می‌کنیم

محمدیاری: کاهش بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باعث خروج آنها از مدار قانون می‌شود

در ادامه بررسی های مربوط به گزارش کمیسیون عمران درباره علت حادثه متروپل محمدباقر قالیباف گفت که سازمان نظام مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها جنبه‌ صوری پیدا کرده و باید برای این وضعیت چاره‌اندیشی جدی کرد.

وی ادامه داد:‌ من حداقل ۱۲ سال کار مستقیم در این حوزه داشتم. یکی از مشکلات اساسی در ساخت و ساز در شهرها بحث مربوط به درآمدهای پایدار شهرداری‌ها است. این موضوع روی زمین مانده است. از طرف دیگر سازمان نظام مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها جنبه های صوری پیدا کرده که باید درباره آن چاره‌اندیشی جدی کرد. اگر حل و فصل نشود بار آن توأمان بر دوش مجلس و دولت خواهد بود.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

نقدعلی: وزارت بهداشت به طب سنتی توجه کند

محمدبیگی: نیازمند قانون مقابله با حوادث زیستی و بیولوژیک هستیم

سلیمی: مفاد تغییریافته در برجام باید به تصویب مجلس برسد

اعتراض صباغیان به بی اطلاعی نمایندگان مجلس از روند مذاکرات برجام

زنجانی: مطالبات قانونی بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت شود

امینی: برخی مدیران ناتوان تلاش‌های رئیس جمهوری را در صفر ضرب می‌کنند

نقدعلی: جلوی برداشت‌های بی‌رویه از سد زاینده‌رود گرفته شود

گیلانی: استان خوزستان به عنوان منطقه جنگی اعلام شود

مقتدایی: وزیر کشاورزی به مشکل دامداران ورود کند

نماینده بم: نمایندگان مجلس می گویند یا ۳۰ استان ایجاد شود یا هیچ

نماینده ساری: رفع ممنوعیت واردات برنج موجب تضییع حقوق کشاورزان شمالی شده است

مرادیان: مشکلات فرهنگیان اعزامی به خارج از کشور حل شود

تذکر نماینده نور درباره مربیان پیش دبستانی

رضوانی: اگر مردم از مذاکرات مطلع باشند بهتر همکاری می‌کنند

***

با رای مجلس، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای بررسی به قوه قضاییه ارجاع شد؛ در این گزارش به ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر صدها هزار میلیارد ریال و همچنین ضعف های ساختاری و نواقص قانونی در این مجموعه اشاره شده است.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۵ مرداد

در بخشی از جلسه علنی امروز عبدالرضا مصری با اشاره با جان باختن تعدادی از کوهنوردان در روزهای اخیر خطاب به حسینی نماینده رئیس جمهور گفت: چند روز است که کوهنوردانی در دماوند جان باختند و اجساد آنها را هیچ دستگاهی به خانواده های آنها تحویل نمی دهد که این خانواده ها هم داغدار عزیزانشان که از دست داده اند هستند و هم اینکه منتظرند دستگاهی اجساد آنها را به این خانواده ها تحویل دهد.

نایب رئیس مجلس همچنین نتایج انتخابات ناظران در شوراها و مجامع را از مجموع ۱۹۷ رأی ماخوذه قرائت کرد که بر این اساس ۱۲ ناظر مجلس در شوراها و مجامع انتخاب شدند.

انتهای پیام

نظر شما