شناسهٔ خبر: 55651137 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

فهرست ممنوع الفعالیت‌های سینمای ایران در حال تدوین نهایی؛

چه گروه‌هایی و برای چه مدت در سینما ممنوع الفعالیت می‌شوند؟

اکنون آنچه مهم‌تر از معرفی فیلم به اسکار است، فهرست ممنوع الفعالیت‌هایی است که قرار است هفته آینده، علنی برای نخستین بار اعلام شود. این شفافیت قابل توجه است، چون تاکنون این اتفاقات همواره رخ می‌داد، ولی مسئولان با عدم اعلام علنی، مسئولیتش را نمی‌پذیرفتند.

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان سینمایی برای نخستین بار از تنظیم و اعلام فهرست سینماگران ممنوع الفعالیت سخن به میان آورده که قرار است هفته آینده رسماً اعلام شود؛ اما این چهره‌ها از چه گروه‌هایی هستند و برای چه مدت مشمول این وضعیت خواهند شد؟

به گزارش «تابناک»؛ محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در گفت و گویی با تایید ممنوع الفعالیتی گروهی از اهالی سینما درباره ترکیب این اشخاص گفت: برای یکسری از دوستان در ارتباط با بیانیه ۱۷۰ نفر (در حوادث خوزستان) و برای یکسری دیگر هم در ارتباط با جشنواره کن مشکلاتی به وجود آمده که ما درباره بیانیه ۱۷۰ نفر گفتیم این جریان به سازمان سینمایی مربوط نیست. از ما درخواست کردند، ما هم از دوستان (امضاکنندگان) درخواست کردیم که اگر بیانیه را نخوانده بودند یا اطلاعی نداشتند، رسما اعلام کنند که دچار مشکلات عدیده نشوند.

چه گروه‌هایی و برای چه مدت در سینما ممنوع الفعالیت می‌شوند؟

خزاعی تلویحاً عوامل فنی که با فیلم عنکبوت مقدس همکاری کرده‌اند، بخش دیگری از کاندیداهای ممنوع الفعالیتی اعلام کرد و در این زمینه گفت: در این مورد، لیستی وجود داشت که خیلی از آن‌ها در جلسات متعدد کم و زیاد شدند. ما تلاش کردیم بعضی دوستان که اسامی آن‌ها مطرح بود، از این لیست کنار گذاشته شوند. مثلا تدوینگر فیلم «عنکبوت مقدس» (هایده صفی‌یاری) چه وضعیتی خواهد داشت، چون یکی از افراد مورد بحث است.

مدیر سازمان سینمایی ممنوع الفعالیتی عوامل برادران لیلا در جشنواره کن را تایید نکرده، ولی رد نیز نکرده است و همه چیز را به هفته آینده و اعلام رسمی ممنوع الفعالیت‌ها موکول و تاکید کرده است: «قرار شده آخرین لیست را هفته‌ی آینده به ما بدهند.»

خزاعی درباره سرنوشت پروژه‌هایی که عواملش ممنوع الفعالیت می‌شوند، گفت: طبق گفته دکتر اسماعیلی، اگر هنرمندانی ممنوع‌الکار شوند، قطعا این را مدنظر خواهیم داشت که عطف به ماسبق نشود و سرمایه و تهیه‌کننده و کارگردان و نتیجه زحمت گروه تولیدی که مربوط به قبل از این جریان‌هاست، دچار مشکل نشوند. ما قصد جلوگیری از آثار را نداریم، بلکه برای اکران آن‌ها حمایت نیز خواهیم کرد تا شرایط طبیعی خود را طی کنند و این، خیلی با آثار جدید فرق دارد.

چه گروه‌هایی و برای چه مدت در سینما ممنوع الفعالیت می‌شوند؟هایده صفی یاری تدوینگر سینمای ایران، تنها نامی است که خزاعی رسماً اعلام کرد

خزاعی در پاسخ به اینکه آیا مشکل فیلم «برادران لیلا» را حل نمی‌کند تا با توجه به شرایطی که در حوزه پخش بین‌المللی دارد، بتواند به عنوان یکی از گزینه‌های معرفی به اسکار باشد، توضیح داد: مشکل «برادران لیلا» را ما ایجاد نکردیم که الان ما بخواهیم حل کنیم. این فیلم شرایط طبیعی خود را داشت می‌پیمود. اصلاحاتی در مرحله اول داشتند که باید انجام می‌شد، ولی انجام ندادند. رسماً در مجامع بین‌المللی اعلام کردند که یک فریم از این فیلم را کم نمی‌کنیم و مساله بعدی هم اظهارنظرهایی بود که انجام دادند. همه این‌ها دست به دست هم داد که این‌ها به یک جریان تبدیل شود؛ پس مشکل از سازمان سینمایی نیست، مشکل رفتار غیرقانونی دوستان است. اگر همین دوستان مثل آقایان مانی حقیقی و هومن سیدی که همین الان در بازار بین‌المللی شرکت دارند، برای دریافت پروانه نمایش اقدام می‌کردند، مشکلی به وجود نمی‌آمد.

گفته‌های خزاعی موید پیش بینی تابناک است، که حتی اگر این فیلم پروانه نمایش دریافت کند، شانسی برای حضور در میان کاندیداهای اسکار بهترین فیلم بین المللی به نمایندگی از ایران ندارد. با این حال اکنون آنچه مهم‌تر از معرفی فیلم به اسکار است، فهرست ممنوع الفعالیت‌هایی است که قرار است هفته آینده، علنی برای نخستین بار اعلام شود. این شفافیت قابل توجه است، چون تاکنون این اتفاقات همواره رخ می‌داد اما مسئولان با عدم اعلام علنی، مسئولیتش را نمی‌پذیرفتند.

باید صبر کرد و دید این فهرست شامل چه نام‌هایی از چه صنوف سینمایی خواهد بود و این گروه‌ها به طور مشخص برای چه دوره زمانی ممنوع الفعالیت خواهند شد و آیا محدوده مشخصی برای این ممنوعیت تعیین شده یا این محدودیت بدون زمان خواهد بود؟

نظر شما