شناسهٔ خبر: 55650220 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون آموزشی وزیر بهداشت خبر داد

آئین نامه جذب و ارتقاء هیات علمی بازبینی می‌شود

یگانه کربلایی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به مسئله جذب اعضای هیئت علمی گفت: قرار شد معاونت پژوهشی برای جذب اعضای هیات علمی پژوهشی نظر دهد. در بحث جذب دانشجویان خارج از ظرفیت نیز، باید بتوانید برای امکانات و خوابگاه‌های آن نیز برنامه ریزی و اعتبارات مورد نیاز را پیگیری نمایید. همچنین آیین نامه جذب و ارتقاء در حال بازبینی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه من همه تحصیلاتم دانشگاه تهران بود و اینجا خانه اول ماست، خاطرنشان کرد: عمر کوتاه است و فرصتی چندانی برای خدمت نداریم. هنر ما این است که روزمرگی را از بین ببریم، فرآیندهای جدید بیاوریم و تغییرات ایجاد کنیم. اگر اینگونه عمل کردیم تاثیرگذار خواهیم بود.

وی افزود: اول شدن سخت است و اول ماندن سخت تر؛ لذا دانشگاه علوم پزشکی تهران برای حفظ این جایگاه کار بسیار دشواری را در پیش دارد. کوچکترین تغییر در فعالیت ها و فرآیندهای این دانشگاه، موجب واکنش در کل کشور می شود. اینجا به نوعی وزارت خانه کوچکی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، آموزش را شاخص توسعه پایدار خواند و بر ضرورت توسعه و پیشرفت آموزش تاکید کرد و گفت: یکی از اقدامات کلان وزارت بهداشت، واگذاری بسیاری از امور به دانشگاه‌هاست. این مسئله که وزارات بهداشت اجازه ورود به دانشگاه ها را نمی داد باید شکسته شود.

دکتر باقری فرد، افزود: چطور مسئولیت تربیت دانشجویان را به دانشگاه ها می دهیم اما از واگذاری برخی امور به آنها واهمه داریم! قطعا حاکمیت نمی تواند تا این حد وارد اجرا شود بلکه باید به وظیفه نظارتی خود بپردازد و اجرا را به دانشگاه ها واگذار نماید. اکنون می بینیم که بر مراکزی که فعالیت های مهارتی انجام می دهند، اصلا نظارت وجود ندارد.
وی سپس به مسئله خروج نخبگان از کشور اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم عضو هیات علمی خوب، متخصص و متعهد را نگاه داریم اکنون پیشنهاداتی برای تغییر احکام حقوقی در حال اجراست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله جذب اعضای هیات علمی پرداخت و گفت: قرار شد معاونت پژوهشی برای جذب اعضای هیات علمی پژوهشی نظر دهد. در بحث جذب دانشجویان خارج از ظرفیت نیز، باید بتوانید برای امکانات و خوابگاه های آن نیز برنامه ریزی و اعتبارات مورد نیاز را پیگیری نمایید. همچنین آیین نامه جذب و ارتقا در حال بازبینی است.

در این نشست، دکتر حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، به ارائه گزارشی از برنامه های کلان دانشگاه پرداخت و گفت: مدیریت ما مبتنی بر برنامه و برمبنای نظارت و پایش مستمر آن است.

وی سپس به ارائه بخش هایی از برنامه چهار ساله دانشگاه و فعالیت های انجام شده پرداخت و گفت: در فرمایشات مقام رهبری بارها بر نگاه علم گرایانه تاکید شده و از این رو ما نیز محور فعالیت های خود را بر حرکت های مبتنی بر علم بنا کرده ایم چرا که معتقدیم دانشگاه امانتی در دست ماست و مدام برای افزایش بهره وری آن تلاش کردیم.

رییس دانشگاه با بیان اینکه "دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان الگو و نماد تحول و پیشرفت نظام سلامت کشور شناخته می شود" تصریح کرد: با وجود اینکه 10 درصد اساتید را در اختیار داریم، 34 درصد مقالات منتشر شده در کشور متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است. همچنین به جزمسائل آموزشی و پژوهشی، تولیدات فناورانه دانشگاه از مجموع دانشگاه های فناور کشور بیش تر است.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر قناعتی، از تولید 182 محصول فناور در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: در زمینه محصولات دارویی نیز بسیاری از داروهای با تکنولوژی بالا توسط شرکت های دانش بنیان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران،  تولید و صادر می شود. همچنین دستگاه ها و تجهیزات نوآورانه زیادی در دانشگاه تولید شده است.

وی در ادامه به راه اندازی شعبه بین الملل دانشگاه در کشور عراق اشاره کرد و گفت: دانشگاه سبطین، به عنوان شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده است و همچنین شهر شهید سلیمانی، به عنوان شهر علم و فناوری دانشگاه به زودی فاز اول خود را تا پایان شهریور ماه به اتمام می رساند.

دکتر قناعتی، فعالیت های بهداشتی را از اولویت های دانشگاه دانست و گفت: با وجود کمبود ها از دوستانی که  در زمینه واکسیناسیون فعالیت کردند و به سرعت آن را به سامان رساندند قدردانی می کنم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با همدلی مناسبی که میان دولت، مجلس و کل کشور شکل گرفته است باید بتوانیم کارهای خوبی را به سرانجام برسانیم.

در ادامه دکتر بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران را مرکزی با عظمت و قدمت خواند که ارائه گزارش از فعالیت های آن، تنها گوشه ای از خدماتش بشمار می رود و تاکید کرد: این دانشگاه گل سر سبد حوزه علمی کشور است و کمتر از آنچه امروز در گزارش ها مطرح شد، از آن انتظار نمی رود.


وی افزود: اعتقاد قلبی دارم که فعالیت های روزمره در کشور، با حضور و بی حضور مسئولان نیز اتفاق می افتد اما مهم این است که در حوزه آموزش و توسعه به گونه ای عمل کنیم که موجب پیشرفت شود و باید تمام توان را بگذاریم تا سطح دانش و آگاهی جامعه را بالاتر ببریم و این هنر ماست که از منابع موجود بتوانیم کار عظیمی را برای جامعه پدید بیاوریم.

وی از دغدغه های وزارت بهداشت، برای سامان دهی فعالیت ها و یکپارچه سازی امور خبر داد و گفت: اکنون تمام دغدغه ما بر این است که چه کنیم تا حال بهداشت کشور بهتر شود و اگر دانشگاه علوم پزشکی تهران، برنامه تحولی در این حوزه دارد، از آن استقبال می کنیم.

دکتر رحیمی، راه اندازی مهدی کلینیک را فرصتی مناسب برای دانشگاه خواند و گفت: کمتر مرکزی می تواند همچون دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیریت این مجموعه عظیم را به خوبی بر عهده گیرد.

انتهای پیام

نظر شما