شناسهٔ خبر: 55650102 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مهدی پازوکی: برجام باید امضا شود

سفارت آمریکا هم باز شود دلار زیر ۲۳ هزار تومان نمی‌آید/ ایرانیان خارج از کشور چقدر پول دارند؟

مهدی پازوکی در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: بنده بعید می‌دانم اگر سفارت آمریکا در تهران نیز باز شود قیمت دلار به زیر عدد  ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان بیاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی پازوکی، اقتصاددان، در کلاب هاوس خبرآنلاین که با موضوع " بازارها و برجام؛ بازارها به کدام سو می روند؟ " برگزار شد؛ گفت: اقتصاد مجموعه‌ای است از بازارها اگر عدم تعادلی در بازاری اتفاق بیافتد در سایر بازارها تاثیر خود را می‌گذارد؛ بازارهای اصلی عبارتند از بازار کالا و خدمات، کار، سرمایه و بازار پول. هر عدم تعادلی خصوصا عدم ثبات و عدم امنیت بر بازارها تاثیر گذار هستند همان‌طور که در دوره قبل که ما برجام را پذیرفتیم بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی روند شاخص های اساسی اقتصاد مثبت شد که شامل نرخ رشد اقتصادی و نرخ سرمایه گذاری می‌شود و از طرفی نرخ تورم کاهنده شد و عکس آن زمانی که ترامپ در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد روند شاخص ها منفی شد و این اتفاق به عنوان یک نمونه عینی ثابت می کند که بازارها و اقتصاد به شدت از بی ثباتی تاثیر می‌پذیرند و به همین دلیل است که آدام اسمیت پدر علم اقتصاد گفته است که یکی از مهمترین وظایف حکومت ها و دولت ها ایجاد امنیت، ثبات و آن نظم است و اگر دولت به وظیفه اساسی خود که ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد است بپردازد و از دخالت کمتر در اقتصاد و تصدی گری به کنار باشد به نفع اقتصاد است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در دولت آقای احمدی نژاد بر اساس گزارش بانک مرکزی بدون احتساب میعانات گازی بالغ بر ۵۹۵ میلیارد دلار تنها نفت خام فروخته شد که احمدی نژاد قیمت بنزین را از ۱۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان افزایش داد و رشد ۴۰۰ درصدی را برای آن رقم زد؛ از آنجا که درآمد ارزی دولت خوب بود دولت سعی کرد در بازار ارز دخالتش را حفظ کند و ارز را در محدوده هزار تا هزار و ۲۰۰ تومان نگه داشت اما به مجرد اینکه شوک های نفتی شروع شد و قیمت نفت در سال‌های ۹۰ و ۹۱ پایین آمد و تحریم های ناجوانمردانه آغاز شد درآمدهای ارزی ایران به شدت کاهش پیدا کرد و قیمت ارز هزار و ۲۰۰ تومانی سه برابر شد و به ۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

عدد دلار پس از توافق وین

چرا ارزان شدن دلار به نفع اقتصاد نیست؟

پازوکی در ادامه در خصوص دلایل این اتفاق افزود: زمانی که در بازار کالا و خدمات افزایش قیمت‌ها را اجرایی می کنید اما در بازار ارز تلاش می کنید مصنوعی قیمت را پایین نگه دارید، نرخ ارز منتظر یک شوک اقتصادی است و زمانی که در سال ۹۰ و ۹۱ به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه شوک اقتصادی به بازار وارد شد، کاهش درآمد نفتی دولت اثرش را بر بازار ارز گذاشت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در نتیجه ثبات نقش بسزایی در اقتصاد دارد و یک بازار را به صورت مصنوعی تنها برای کوتاه مدت می توان حفظ کرد و در حال حاضر بنده در بین امیدوارن قرار می‌گیرد و اعتقاد دارم که دولت ایران برجام را می‌پذیرد چراکه اگر نپذیرد نرخ ارز سر به فلک خواهد کشید.

پازوکی در ادامه در این خصوص که برجام چقدر از مشکلات اقتصاد ایران را رفع خواهد کرد؛ افزود: اگر مشکلات را صد در نظر بگیریم ۲۰ درصد آن به برجام مربوط می شود و بخش عمده آن به نظام تدبیری و حکمرانی خوب باز میگردد و فعالیت‌هایی که پس از برجام باید اجرایی شود مانند اینکه سیستم بانکی ایران با دنیا وارد کار شود و مقررات جهانی پذیرفته شود و ما وارد بازارهای بین المللی شویم.

خط قرمز مدیریت اقتصادی باید منافع ملت باشد

این کارشناس اقتصادی در ادامه با مخالفت در خصوص چرخش اقتصاد ایران به طور کامل به یکی از بلوک غرب و شرق؛ گفت: خط قرمز مدیریت کلان اقتصادی باید منافع ملت ایران باشد و ما نباید خود را از بازارهای بین المللی محروم کنیم خصوصا طیف حاکم گرایش بیشتری به روسیه دارد و بازارهای اروپا و آمریکا و استرالیا و کانادا و به عبارتی غرب را در نظر ندارد و در نتیجه ما باید تمام بازارها را داشته باشیم و تعامل با جامعه بین المللی باید در دستور کار قرار گیرد و خیلی خیلی به ثبات و امنیت اقتصادی کشور کمک می کند.

سفارت آمریکا هم باز شود دلار زیر ۲۳ هزار تومان نمی‌آید/  ایرانیان خارج از کشور چقدر پول دارند؟

ارز ۱۰ هزار تومانی یک آرزو است

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: بنده بعید می دانم اگر سفارت آمریکا در تهران نیز باز شود قیمت دلار به زیر عدد ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان بیاید؛ قیمت ارز در بازار ارز به وسیله عرضه و تقاضا ارز تعیین می شود. وزیر نفت در برنامه هفتم ۲۰۰ میلیارد دلار قرار است سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت ایران کند و رقمی از آن به صندوق توسعه ملی می رود که به خصولتی ها وام می دهد و اینها واقعیت‌هایی از اقتصاد ایران است و در نتیجه ارز ۱۰ هزار تومانی یک آرزو است و در صورتی که برجام پذیرفته نشود وضعیت وحشتناک خواهد شد به خصوص با سیاست‌های نابخردانه‌ای که دولت در یک سال گذشته داشته است.

پازوکی در ادامه افزود: تصمیمات نابخردانه تعادل را در بازار ایران بر هم زده است. هر کجا می روید قیمت‌ها فزاینده افزایش پیدا کرده و عامل بیکاری شده است. دولت برنامه ای ندارد و استراتژی آن مشخص نیست و یک سال و ۱۰ روز از روی کار آمدن این دولت گذشته است و سیاست‌های کلی برنامه هفتم را در نیاورده اند و برای اینکه بخواهیم برسیم به اهدافمان باید وضع موجود را برای رسیدن به کمال مطلوب بررسی کنیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: بنده فکر می کنم مهمترین نکته در اقتصاد ایران این است که دولت برنامه اش را مشخص کند؛ بنده طرفدار پذیرش برجام هستم اما این دولت باید این درخواست مدنی که سعی کند از نیروی انسانی متخصص استفاده کند را اجرایی کند. مدیریت ستاد اجرایی اقای رئیسی کوتوله شده و اقتصاد ایران به شدت از بی انضباطی اقتصادی رنج می برد که شامل سه بی انضباطی پولی در سیستم بانکی، بی انضباطی در سند بودجه و در دولت است.

پازوکی در ادامه افزود: در حال حاضر دولت باید ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه اش نفت بفروشد تا کسری بودجه نداشته باشد و تاکنون زیر ۷۰۰ هزار بشکه نفت فروخته ایم و اقتصاد ایران نیاز دارد که حداقل پول ایرانیان خارج از کشور را که دو تریلیون دلار تخمین زده شده است بازگرداند و ۱۰ درصد این پول اگر وارد اقتصاد ایران شود ، برای اقتصاد ایران بسیار اثرگذار خواهد بود. دلار های این مملکت که باید کارخانه و تکنولوژی وارد می شده است از کشور خارج شده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: عراق امروز در اوپک جای ما را گرفته است و بعد از عربستان سعودی دومین صادر کننده نفت اوپک است و شرکت‌های آمریکایی در آنجا سرمایه گذاری کرده اند و از ما در حال جلو زدن است و ما امروز باید این را از دولت ایران مطالبه کنیم و از این فرصت اوکراین استفاده کنیم و گاز خود را صادر کنیم.

این کارشناس اقتصادی در آخر گفت: به نظر بنده آقای رئیسی به جای اینکه در روزهای جمعه و پنجشنبه به شهرهای مختلف برود فکر کند و از اقتصاددانان بهره گیرد.

۲۲۳۲۲۷

نظر شما