شناسهٔ خبر: 55650010 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

راز پیروزی دمشق بر توطئه بین‌المللی تجزیه سوریه به روایت «عطوان»

سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی، راز موفقیت دمشق در قبال توطئه‌‌ بین‌المللی تجزیه سوریه را، خویشتن‌داری و پرهیز از نشان دادن واکنش تند و شتاب‌زده بدون هماهنگی با متحدان روس، ایرانی و لبنانی خود دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حمله بامداد یکشنبه پیش رژیم صهیونیستی به ریف دمشق و استان طرطوس در شمال غرب سوریه، که به کشته شدن سه نیروی ارتش این کشور و مجروح شدن سه تن دیگر منجر شد، اما تنها چند ساعت پس از این تجاوز، سه فروند پهپاد، پایگاه آمریکایی «التنف» واقع در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن را هدف قرار دادند و طرف آمریکایی، طبق معمول وارد آمدن هرگونه خسارت جانی و مالی در این حمله را تکذیب کرد.

پرهیز هدفمند دمشق از پاسخ عجولانه 

«عبدالباری عطوان» سردبیر فلسطینی روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: «ما و میلیون‌ها نفر مانند ما در سوریه و خارج از آن، آرزو داشتیم که پاسخ به این تجاوز، فوری و برای دفاع از خود علیه اهداف نظامی اسرائیل در اعماق فلسطین اشغالی باشد، اما همواره آن‌ چیزی که انسان آرزو می‌کند، محقق نمی‌شود. دست‌کم در زمان کنونی چنین امری میسر نیست».

به اعتقاد سردبیر رأی الیوم، سیاست خویشتن‌داری سوریه و گرفتار نشدن در دام دیگران، با واکنش‌های غیرمنطقی و «تند» بررسی نشده و بدون هماهنگی با متحدانش به‌ویژه روسیه، ایران و لبنان (حزب‌الله)  شاید نتایج مثبتی به همراه داشت. منطقه در شرایط داغی به سر می‌برد و ممکن است در هر لحظه جنگ آغاز شود چه ایران با متن پیشنهادی اروپا در این زمینه موافقت کند و چه آن را رد کند (آخرین مهلت پاسخ، نیمه‌شب گذشته بود).

وی در ادامه این‌چنین تحلیل می‌کند: «موافقت ایران با این طرح، ممکن است به معنای حمله انتحاری اسرائیل برای خرابکاری و درهم ریختن کارت‌ها باشد، و رد آن ممکن است به منزله اعمال تحریم‌های بیشتر و احتمال پاسخ نظامی آمریکا باشد. ضمن این‌که ما مهلتی را که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله برای رژیم اشغالگر اسرائیل تعیین کرده، را فراموش نمی‌کنیم که گفته در عرض دو هفته، باید در ترسیم مرزهای دریایی به صورتی عادلانه و قابل قبول برای لبنانی‌ها پیشرفت حاصل شود. امری که لبنان را قادر می‌سازد از منابع گاز و نفت خود به صورت کامل بهره‌برداری کند. در غیر این صورت، لبنان برای آزادسازی کامل این ثروت به زور متوسل می‌شود، همانطور که مقاومت توانست "کمربند امنیتی" را در جنوب لبنان آزاد کند و دومین شکست تحقیرآمیز را به ارتش اسرائیل وارد کند. به ویژه که این روزها مصادف است با سالگرد این پیروزی و جشن لبنانی‌ها و عرب‌ها برای بزرگداشت آن».

دو پیام هشدار حزب‌الله به تل‌آویو طی فقط چند هفته اخیر

بر اساس این یادداشت، «فرماندهان و سران نظامی اسرائیل دو پیامی را که حزب‌الله در هفته‌های گذشته ارسال کرد، به خوبی درک کرده‌اند، پیام اول ارسال سه پهپاد برای یک مأموریت شناسایی بر فراز میدان "کاریش" لبنان بود که رژیم اشغالگر تلاش دارد بر روی آن دست بگذارد و ثروت آن را به سرقت ببرد. هدف اول از این پیام محقق شد و از کلیه تجهیزات اسرائیل در این منطقه تصویربرداری شد. پیام دوم اقدام گروه‌رسانه‌ای "الاعلام الحربی" لبنان در انتشار یک "ویدئو" از کلیه سکوهای گازی اسرائیل در امتداد سواحل فلسطین اشغالی و کشتی‌های جنگی که مسئولیت حفاظت از این سکوها را دارند، بود. این به آن معنا بود که همه این سکوها در تیررس موشک‌های نقطه‌زن و هوشمند مقاومت هستند».

بزرگترین وحشت تل‌آویو چیست؟

عطوان نوشت: «علاوه بر آنچه در بالا ذکر کردیم، بزرگترین وحشتی که در تشکیلات نظامی اسرائیل حاکم است، از اقدام ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در گشودن جبهه جولان به عنوان جناح شکننده اسرائیل در کنار جبهه شمالی (جنوب لبنان) و ساحل فلسطین اشغالی و نوار غزه است.شاید این حملات مستمر به حومه دمشق و مجاورت فرودگاه آن، شاهدی بر سردرگمی ناشی از نشت اطلاعاتی باشد که حاکی از تدارک برای نبرد آتی جولان و ارسال تجهیزات و موشک‌های مدرن و پیشرفته است».

ارتباط تجاوز اخیر اسرائیل با حمله به پایگاه آمریکایی در التنف

وی افزود: «تا به این لحظه، ما هنوز ارتباط میان هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی التنف و تجاوزات اخیر اسرائیل به سوریه را متوجه نشده‌ایم و تا این لحظه هیچ طرفی مسئولیت اعزام این پهپادها و هدف پشت آن را بر عهده نگرفته است. شاید این حمله، به منزله انتقام‌گیری از این پایگاه به دلیل استفاده اسرائیل از آن برای انجام حملات علیه سوریه و عراق باشد. شاید هم یک پیام هشدار به ایالات متحده آمریکا باشد با تأکید بر این‌ که "پایگاه مذکور" در صورت شعله ور شدن یک جنگ منطقه‌ای احتمالی و چه بسا قریب الوقوع ایمن نخواهد بود».

راز خویشتن‌داری دمشق در پاسخ به تجاوزات تل‌آویو

سردبیر رأی الیوم تصریح کرد: «ما که همواره در سنگر پاسخ شتابزده و قوی سوریه به تجاوزات مستمر اسرائیل (۳۰۰ تجاوز تا کنون) بودیم، اعتراف می‌کنیم که سیاست خویشتن‌داری سوریه و موفقیت آن در مهار این حملات و همزیستی با آن و دندان روی جگر گذاشتنش با وجود همه دردی که این کار دارد، درایت خود را در تمرکز بر هدف بزرگتر که حفظ یکپارچگی خاک سوریه و نحوه مقابله با "توطئه"‌ای که به دنبال تجزیه و تکه‌تکه کردن آن  و ایجاد هرج و مرج با پمپاژ میلیاردها دلا و جذب ده‌ها هزار نیروی شبه نظامی برای تحقق این هدف است، نشان داد.

پیروزی دمشق در برون‌رفت از یک بحران سیاسی و نظامی پس از ده سال

در ادامه این یادداشت آمده است: « زمانی که آقای مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه رسما می‌گوید که با همتای سوری‌اش در بلگراد دیدار داشته و کشورش به وحدت سوریه پایبند و آماده گفت‌وگو و آشتی و حتی حمایت سیاسی از دمشق برای مقابله با گروه‌های شورشی کُرد است و برای حل مسئله پنج میلیون پناهجوی سوری در ترکیه حاضر است با دولت سوریه مذاکره کند تا آن‌ها به کشورشان بازگردند، این به معنای شکست پروژه ترکیه در سوریه پس از ده سال نیست بلکه به معنای موفقیت دولت سوریه در یک بحران سیاسی و نظامی است. چه کسی فکر می‌کرد که مخالفان مسلح سوریه، پرچم ترکیه در اعتراض به عقب‌نشینی اخیر ترکیه به آتش بکشند؟ میلیون‌ها پناهنده سوری در ترکیه احساس می‌کنند که متحد ترکیه‌ای به آن‌ها خیانت کرده و از پشت خنجر زده‌است».

عطوان در بخش دیگری از این یادداشت، می‌نویسد که مقامات سوری که در برابر این همه پیشنهاد ترکیه سکوت کرده و در عین حال بر لزوم تحقق همه شروط خود در خروج کامل ترکیه از اراضی خود، عذرخواهی و  پرداخت غرامت پافشاری می‌کنند، گویی به اردوغان می گویند که نقش شما به عنوان میانجیگر میان دولت سوریه و مخالفان غیر قابل قبول است تا زمانی که به شروط ما عمل نکنید.

در خاتمه این یادداشت آمده است: « پاسخ محور مقاومت سوریه - ایران - فلسطین - عراق - یمن - لبنان (حزب الله) بیش از هر زمان دیگری نزدیک است و سوریه، سرزمینی که با عادی‌سازی و چشم پوشی از حق عربی و اسلامی در فلسطین اشغالی مخالفت می‌کد، قاطعانه به جایگاهی که شایسته آن است، باز می‌گردد.

انتهای پیام/ص/ ت 41

نظر شما