شناسهٔ خبر: 55646338 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

پیمانکار به خاطر تأخیر در تخریب بقایای متروپل اخطار گرفت

داغ زخمی که در قلب آبادان هر روز تازه می‌شود

دوم خرداد ماه بود که برج‌های دوقلوی متروپل به یکباره بر سر مردم آبادان آوار شد و آنها را داغدار 43 نفر از عزیزانشان کرد. هنوز زخم متروپل تازه است؛ خرابه‌های سازه‌ای که قرار بود محلی برای کسب و کار، تفریح و... مردم باشد، حالا با گذشت نزدیک به سه ماه تنها یادآور لحظات دلهره‌آور فاجعه ریزش مترو پل است. بقایای پیکر بی‌جان این سازه غول پیکر که درست در مرکز شهر قرار گرفته هر روز داغ خانواده‌های جانباختگان این حادثه را تازه می‌کند و نمی‌گذارد تا زخم‌شان التیام یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، کسبه خیابان‌های منتهی به خیابان امیری آبادان نیز که برج‌های متروپل در آن واقع شده است، این روزها به‌دلیل محدودیت‌های تردد و خطری که بابت ریزش احتمالی باقیمانده سازه وجود دارد، کار و بارشان کساد شده و آنها نیز به نوعی گله‌مند هستند و منتظر تخریب کامل متروپل و رفع محدودیت‌های تردد تا شاید کسب و کارشان بار دیگر رونق بگیرد.


چند هفته پس از فاجعه متروپل و خروج پیکر جانباختگان از زیر آوار، تصمیم گرفته شد بقایای این سازه در یک بازه زمانی سه ماهه تخریب شود تا هرچه سریع‌تر کسبه اطراف متروپل فعالیت‌شان را از سر بگیرند و شورای تأمین استان نیز منطقه آزاد اروند را به‌عنوان کارفرمای این طرح انتخاب کرد.
اما گویا تخریب مابقی این سازه با تأخیر مواجه شده و به این زودی‌ها خبری از تخریب کامل نباشد که همین مسأله موجب رنجش خاطر مردم شده تا جایی که «احمد وحیدی» وزیر کشور نیز در بازدید از آبادان گفته هر چند متروپل از وضعیت بحران خارج شده و بحرانی نیست، اما مطالعات برای نحوه تخریب قدری طولانی شده است.


«جاسم کعب عمیر» یکی از شهروندان آبادانی به «ایران» گفت: سازه تخریبی متروپل در مرکز شهر و یک منطقه پر رفت و آمد واقع شده است و می‌توان گفت 40 درصد جمعیت آبادان هر روز مجبورند از این منطقه عبور کنند.این ساختمان مانند یک استخوان در گلوی شهر گیر کرده و هر روز بغض به گلو و اشک به چشم‌مان می‌آورد حتی خانواده‌هایی که در جریان این فاجعه (بواسطه فقدان عضوی از خانواده) داغدار نشده‌اند هم دیگر طاقت دیدن این سازه مخوف را ندارند. از مسئولان آبادان و استاندار می‌خواهیم اگر می‌خواهند درد و اندوه ما آبادانی‌ها را کاهش دهند فکری به حال این سازه کنند.


احتمال تغییر پیمانکار تخریب متروپل


«محمد رضا اسکندری» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: مطابق مصوبه شورای تأمین استان خوزستان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به‌عنوان پیمانکار تخریب بقایای ساختمان متروپل آبادان تعیین شد که بنا بود شیوه آواربرداری و تخریب را طبق زمانبندی مشخص شده در مفاد قرارداد تعیین کند.


وی با اشاره به زمان‌بر شدن روند مذکور، تصریح کرد: معاونت فنی و امور زیربنایی منطقه آزاد اروند در چند روز گذشته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در این خصوص اخطار داده است. وی خاطرنشان کرد: طبق مفاد قرارداد فی‌مابین سازمان منطقه آزاد اروند و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، ۲۰ درصد از اعتبار پیش‌بینی شده از سوی این سازمان به آن قرارگاه پرداخت شد.


اسکندری یکی از دلایل اعلام شده از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) برای تاخیر در ایفای تعهدات مندرج در قرارداد را برخی مشکلات فنی و تخلیه نکردن ساکنان اطراف ساختمان متروپل دانست و ادامه داد: از آن جایی که سپردن کار به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) از طریق مصوبه شورای تأمین استان خوزستان و با حضور وزیر کشور صورت پذیرفته است، قاعدتاً اگر بنا به تغییر پیمانکار هم باشد، باید شورای تأمین استان تشکیل شود.


اسکندری با اشاره به درخواست سازمان منطقه آزاد اروند برای تشکیل جلسه شورای تأمین استان خوزستان در هفته آینده، افزود: اگر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در هفته جاری عملیات را آغاز و مطابق زمان‌بندی پیش ببرد، کار را با این قرارگاه ادامه خواهیم داد در غیر این صورت تا هفته آینده این مسأله را تعیین تکلیف خواهیم کرد.


باقیمانده سازه متروپل باید زودتر تخریب شود


در همین حال «کورش خواجوی» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با تأکید بر لزوم تسریع در تخریب سازه باقیمانده متروپل به «ایران» گفت: همانگونه که از سوی کارگروه ستاد بحران استان متشکل از نمایندگان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری هم اعلام شده باقیمانده سازه تخریبی متروپل فاقد ایمنی لازم است و باید در اولین فرصت ممکن با رعایت کامل موارد فنی تخریب شود.ضمن اینکه به مردم توصیه می‌کنیم با وجود محدودیت‌هایی که درخیابان امیرکبیر و در نزدیکی سازه متروپل انجام شده باز هم از نزدیک شدن به این سازه جداً خودداری کنند.


وی همچنین در خصوص انتشار گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه نظام مهندسی و شهرداری آبادان بیشترین تخلف را در حادثه متروپل دارند، توضیح داد: هنوز این گزارش به‌صورت مکتوب به دست ما نرسیده و از جزئیات آن اطلاعات کاملی نداریم اما نظام مهندسی ساختمان خوزستان پیش تر به کمیسیون عمران دعوت شده بود و ما تمام مستندات خود از جمله اخطارهای کتبی در خصوص تخلف متروپل و لزوم جلوگیری از ادامه ساخت آن را به این کمیسیون تقدیم کردیم.

ضمن اینکه حتماً گزارش کمیسیون عمران روند قانونی خود را دنبال خواهد کرد و از سوی مراجع قضایی پیگیری خواهد شد. وی افزود: البته کیفرخواستی در این خصوص از سوی دادستان مرکز استان خوزستان تنظیم و در این کیفرخواست سهم هر کدام از افراد حقیقی و حقوقی در تخلف‌های متروپل مشخص شده است که این کیفرخواست در فضای مجازی هم منتشر شده و همه می‌توانند ببینند.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان البته خاطرنشان کرد: با وجود این به‌عنوان نماینده نظام مهندسی ساختمان در استان خوزستان لازم است چند نکته را توضیح بدهم.نخست اینکه ناظری که برای متروپل انتخاب شده بوده در سامانه سازمان نظام مهندسی ثبت نشده بود و قاعدتاً سازمان وقتی از وجود این ناظر بی‌اطلاع بوده نمی‌توانسته نظارت کند.


البته این از نظر ما یک تخلف انتظامی است که ما این مسأله را به شورای انتظامی استان به‌عنوان یک مرجع شبه قضایی ارجاع داده‌ایم.البته باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که جدا از موضوع تخلف انتظامی، ناظر اخطارهای فنی را که داده درست بوده ولی توجهی به آن نشده است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا در کیفرخواست تخلف ناظر سازمان نیم درصد و رئیس قبلی دفتر نظام مهندسی ساختمان آبادان دو درصد اعلام شده، گفت: این مسأله در مراجع ذیصلاح در دست بررسی است و در نهایت همه باید به قانون تمکین کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه شهرداری آبادان بدون تأیید نقشه‌های متروپل از سوی نظام مهندسی که روال معمول و قانونی کار است اقدام به صدور پروانه ساخت کرده و می‌توان گفت این نقطه شروع تخلفات بوده است. از سوی دیگر در هر پروانه ساختمانی می‌بایست نام ناظر یا شرکت مشاوری ثبت شود که عضو نظام مهندسی باشد و این مورد نیز در پروانه ساختمانی متروپل دیده نشده و این اشکال دوم است.


مسأله دیگر اینکه ناظر و دفتر نظام مهندسی شهرستان برحسب وظیفه ذاتی اخطارهای لازم را می‌دهد و این شهرداری است که باید جلوی سازه‌های مغایر با مقررات ملی ساختمان را بگیرد و پروژه را تا رفع نقص متوقف کند که در این خصوص نیز شهرداری به وظیفه خود عمل نکرده است.اشکال بعدی اضافه شدن سه طبقه بوده که از نظر فنی اشکال داشته و متأسفانه مالک در کنار خود مشاوران غیرفنی را داشته است که برای مقاوم‌سازی هم از آنها مشورت خواسته و شما می‌بینید که فاجعه درست درلحظه‌ای که می‌خواستند یک ستون را تقویت کنند افتاده یعنی در لحظه گرم کردن و زمانی که خواسته‌اند ورق‌های تغییر شکل داده ستون فولادی را صاف کنند تاب نیاورده و این فاجعه رخ داده است.و در پایان اینکه نظام مهندسی ساختمان با احدی در بحث رعایت قوانین ملی ساختمان شوخی ندارد حتی اگر این فرد از اعضای خود سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد.


تخریب باقی‌مانده سازه متروپل به‌دلیل پاره‌ای مسائل فنی با تأخیر مواجه شده است


«قاسم بغلانی» عضو شورای شهر آبادان نیز به «ایران» گفت: تخریب باقیمانده سازه متروپل از سوی شورای تأمین استان به سازمان منطقه آزاد اروند سپرده شده که آنها نیز طی قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) این کار را به آنها به‌عنوان پیمانکار سپرده‌اند و به نظر می‌رسد این سازه به‌دلیل پاره‌ای مسائل فنی هنوز تخریب نشده و با تأخیر مواجه شده است.


وی تأکید کرد: شورای شهر نیز به‌دلیل اینکه تخریب متروپل از سوی شورای تأمین استان به منطقه آزاد اروند سپرده شده هیچگونه دخل و تصرفی در این خصوص نکرده است. ولی ما نیز بر این عقیده هستیم که باقیمانده سازه متروپل به این شکل می‌تواند یادآور این فاجعه برای مردم باشد و خانواده‌های جانباختگان و همه مردم را از نظر روحی روانی به هم بریزد.

مطابق مصوبه شورای تأمین استان خوزستان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به‌ عنوان پیمانکار تخریب بقایای ساختمان متروپل آبادان تعیین شد که بنا بود شیوه آواربرداری و تخریب را طبق زمان‌بندی مشخص شده در مفاد قرارداد تعیین کند. معاونت فنی و امور زیربنایی منطقه آزاد اروند در چند روز گذشته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در خصوص ارائه نکردن برنامه زمان‌بندی اخطار داده است

برچسب‌ها:

نظر شما