شناسهٔ خبر: 55644965 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ستاری: اماکن نوآورانه روح کارآفرینی و خلاقیت را در کالبد شهرها می‌دمند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: تغییر محیط شهری به سوی نوآوری و فناوری یکی از ویژگی های راه اندازی کارخانه‌های نوآوری و خانه های خلاق و نوآوری در دل شهرها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین افتتاح این کارخانه با بیان این که کارخانه درخشان یزد به عنوان یکی از نمادهای کارآفرینی و توسعه این استان، امروز بار دیگر اما با ساختاری نوآورانه و خلاق احیا شده است، گفت: استان یزد همواره نماد تلاش، کارآفرینی و اقتصاد بوده است؛ امروز با افتتاح این کارخانه نوآوری قرار است دوباره این جایگاه تاریخی و اثربخش خود را احیا کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به این‌که استان یزد با برخورداری از تمدنی کهن و مردمی سخت کوش، می‌تواند بستری برای توسعه کارآفرینی فناورانه باشد، ادامه داد: مردمان یزد در طول تاریخ کهن این کشور، توانسته‌اند با توسعه و ترویج فرهنگ دیرین کارآفرینی، نقشی مهم و راهبردی در مسیر رو به پیسرفت کشور داشته باشند. این خصیصه ویژگی فرزندان سرزمین‌های کویری است. با هدایت و سوق دادن این فرهنگ به مسیر توسعه و کارآفرینی، می توانیم این رویه را بیش از پیش گسترش دهیم.

ستاری، سازگاری مردم یزد با کمبود آب و نوآوری‌های این حوزه را نمونه ای از ظرفیت های نوآورانه موجود در این استان دانست و گفت: یکی از نمونه های مثال زدنی نوآوری و ابداعات در حوزه انرژی؛ در استان یزد دیده شده است که با وجود محدودیت های تاریخی در حوزه آب؛ این استان سبقه و پیشینه ای تاریخی در نوآوری های این حوزه دارد. اگرچه این استان از معاون و منابع زیرزمینی غنی است اما باید فرهنگ رسوخ نوآوری به این حوزه و گذار از خام فروشی ترویج و نهادینه شود تا نیروی انسانی خلاق و دانش آموخته یزدی، در استان بماند و نوآوری هایش را صرف پیشرفت استان کنند.

وی با تاکید بر این که باید زیست بومی فراهم شود تا جوانان استان بتوانند نوآوری هایشان را به ظهور و بروز برسانند، گفت: زیرساخت هایی مثل کارخانه نوآوری درخشان یزد، محیط‌ها و بسترهای مناسبی هستند تا جوانان خلاق و دانش آموخته جایگاه خود را در تحول مسیر پیشرفت پیدا کنند. دانشگاه ها باید سهم قابل توجهی از کارآفرینی استان را به خود اختصاص دهند و بتوانند با تربیت و راهبری جوانان دانشگاخی به سوی کارآفرین شدن

ستاری همچنین بیان کرد: افتتاح این دست مراکز و کارخانه ها ابتدای یک راه طولانی در مسیر توسعه و پیشرفته مبتنی بر فعالیت و نوآوری است. امیدواریم در کوتاه زمان با توسعه و تکامل فازهای بعدی شاهد رونق زیست بوم فناوری و نوآوری در این استان باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: تغییر محیط شهری به سوی نوآوری و فناوری یکی از ویژگی های راه اندازی کارخانه های نوآوری و خانه های خلاق و نوآوری در دل شهرها است. این کارخانه ها، زایشگاه شرکت‌ها و پرورش جوانان خلاقی است که با یک ایده نوآورانه به این محل ها می آیند و با هدایت و راهبری، با یک شرکت دانش بنیان و خلاق، سهمی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا می‌کنند.

کارخانه نوآوری یزد حل‌کننده مشکلات استان

علی وحدت رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم، گفت: به جرات می توان گفت مفاهیمی که امروز در جامعه رواج یافته است و در متن زندگی مردم مشاهده می شود؛ حتی شعار سال که به نام دانش بنیان نام‌گذاری شد به نوعی مرهون تلاش های ایشان است.

وی افزود: یزد سال ها است در شاخص های نیروی انسانی و قشر تحصیل کرده رتبه های نخست را دارد؛ اما یکی از چالش های این استان، عدم اشتغال این قشر و فاصله هایی است که در این زمینه با ایده‌هایمان داریم. کارخانه نوآوری درخشان می تواند راه حلی برای رفع این چالش باشد. توسعه بومی و منطقه ای می تواند با توجه و حمایت از این کارخانه نوآوری تحقق پیدا کند.

رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: ظرفیت های استانی در نیروی انسانی تحصیل کرده و فرصت های بالقوه موجود در حوزه نوآوری می تواند در کنار حمایت های مسئولان استانی، یزد را به یک استان نوآور و خلاق تبدیل کند. تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت های قانون جهش تولید دانش بنیان، یزد را به یک پایلوت برای استان نوآور و فناور تبدیل کنیم. باید اعتبارهای مالیاتی و منابع قابل تخصیص پیش بینی شده در قانون، عملیاتی شود تا این ظرفیت، به اجرا برسد و یزد به عنوان یکی از استان های پیشرو در عرصه نوآوری مسیر پیشرفت را بپیماید.

ایجاد کارخانه نوآوری تلاش جدی برای احیا و مرمت سازه‌های تاریخی و فرهنگی است

همچنین مهران فاطمی استاندار یزد هم در آیین افتتاح این مرکز، گفت: ارزش این کارخانه نوآوری از راه اندازی ده ها کارخانه بیش تر است. کارخانه نوآورانه صرفا افتتاح یک زیرساخت علمی و فناورانه نبوده و یک تلاش جدی در احیا و مرمت سازه‌های تاریخی و فرهنگی صورت گرفته است. این محل قرار است که به یک کانون و مرکز جوشش دانش، فناوری و نوآوری تبدیل شود.

وی افزود: توسعه یزد فرصت مناسبی برای بروز خلاقیت های جوانان این سرزمین است که این کار نیازمند دو بال فناوری و گردشگری است. این مهم با تلاش شرکت‌های دانش بنیان و خلاق محقق می شود و این کار زمینه ای فراهم کرده است تا افتتاح فاز نخست این کارخانه را شاهد باشیم و به زودی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شاهد توسعه و راه اندازی فازهای دیگر این کارخانه نوآوری باشیم.

قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیت های دانشی و تخصصی را تقویت می‌کند

علی خیر الدین معاون فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری هم در این مراسم، بیان کرد: کار فناورانه و نوآورانه‌ای که در کشور با همت معاونت علمی و فناوری در جریان است به احیای زیرساخت های موجود و تبدیل آن ها به اماکنی برای توسعه فناوری و تبدیل ایده ها به محصولات دانش بنیان و خلاق کمک می کند که این کار جای قدردانی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما