شناسهٔ خبر: 55642600 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رویترز:

چین ۷ مقام ارشد منطقه تایوان را تحریم کرد

در ادامه بالاگرفتن تنش‌ها پس از سفر جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، چین چند مقام ارشد تایوان را تحریم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، در ادامه تنش‌ها بین چین و منطقه تایوان، پس از سفر جنجالی «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، پکن اعلام کرد ۷ مقام تایوانی را به علت حمایت از جریان‌ها و گروه‌های جدایی‌طلب این منطقه به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

خبرگزاری «شینهوا» به نقل از دفتر امور تایوانِ دولت چین افزود این افراد از ورود به چین و قلمروهای هنگ‌کنگ و ماکائو منع شده و همچنین شرکت‌های وابسته به آنها نمی‌توانند در چین سرمایه‌گذاری کنند و یا با مقامات چینی کار کنند.

به نوشته شینهوا «این اقدامات تنبیهی برای حفاظت از توسعه صلح‌آمیز روابط دو طرف تنگه تایوان و منافع فوری مردم دو سوی تنگه، لازم و ضروری بود.»

خبرگزاری چینی «گلوبال‌تایمز» این افراد تحریم شده را «جدایی‌طلبان سرسخت» نامگذاری کرده است.

«هسایو بی کیم» سفیر تایوان در واشنگتن و «ولینگتون کو» دبیرکل شورای امنیت تایوان از جمله افراد تحریم‌شده هستند و همچنین «سو تسنگ چانگ» نخست‌وزیر تایوان، «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان» و «یو سی کان» رئیس پارلمان تایوان که پیش از این چین آنها را تحریم کرده بود.

دور تازه افزایش تنش چین با تایوان و آمریکا با سفر جنجالی نانسی پلوسی آغاز شد. نانسی پلوسی، علی‌رغم اعتراض‌ها و هشدارهای مقامات چین ۱۱ مرداد وارد جزیره تایوان شد که به گفته مقامات چین، سفر او ناقض سیاست «چین واحد» است. پلوسی، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند. چین تایوان را بخشی از سرزمین و حاکمیت خود می‌داند و بر اساس اصل چین واحد، کشورهای جهان نباید روابط رسمی با مقامات تایوان برقرار کنند.

دولت چین ضمن اعمال برخی تحریم‌ها علیه تایوان و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در پاسخ به سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن گفت‌وگوها با آمریکا در شماری از حوزه‌ها از جمله گفت‌وگوهای سطح بالای نظامی و گفت‌وگوها درباره تغییرات آب‌وهوایی را متوقف می‌کند. همچنین ارتش چین در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن از روز پنج‌شنبه رزمایش‌هایی را در اطراف آب‌های تایوان آغاز کرد که همچنان ادامه دارد.

نظر شما