شناسهٔ خبر: 5563577 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

تلاش اندونزی برای بازگشت به اوپک

'سودیرمان سعید' وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی تلاش دارد در حاشیه یکصد و شصت و هفتمین نشست وزیران کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و همایش های دیگر نفتی در وین اعضا را برای پیوستن این کشور جنوب آسیا به اوپک ترغیب کند.

صاحب‌خبر -
'سودیرمان سعید' وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی تلاش دارد در حاشیه یکصد و شصت و هفتمین نشست وزیران کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و همایش های دیگر نفتی در وین اعضا را برای پیوستن این کشور جنوب آسیا به اوپک ترغیب کند.
 

به گزارش ایرنا، این وزیر اندونزیایی روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد در نشست امروز (جمعه) اوپک در وین به طور ویژه در خصوص بازگشت دو باره جاکارتا به این گروه نفتی بحث می شود.

اندونزی حدود شش سال پیش حضور خود در این سازمان نفتی جهان را تعلیق کرد.

وزیر انرژی اندونزی دردیدار با 'عبدالله سالم البدری' دبیر کل اوپک تمایل دوباره این کشور را برای پیوستن به این سازمان اعلام کرده است.

اندونزی از سال 2009 میلادی عضو اوپک نیست، اما سودیرمان سعید با برخی اعضای اصلی اوپک دیدار و مذاکره کرده است تا از تمایل این کشور برای بازگشت دو باره به اوپک پشتیبانی کنند.

سودیرمان سعید، وزیر انرژی اندونزی اوایل خرداد ماه در تهران با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران دیدار و مذاکره کرد.

وزیر انرژی اندونزی در ادامه بیانیه خود تصریح کرد که این کشور در گذشته عضو فعال اوپک بوده و نشست های دو جانبه با کشورهای مختلف برای برقراری فرصت های همکاری و حمایت از کشورهای عضو اوپک به منظور تقویت حاکمیت انرژی انجام داده است.

وی تاکید کرد فرصت حمایت اندونزی برای تقویت انرژی به دلیل فعالیت نکردن و تعلیق عضویت در اوپک برای چند سال به تعویق افتاد.

سودیرمان امیدوار است اندونزی در نشست آینده اوپک که حدود شش ماه دیگر برگزار می شود، دو باره به این سازمان بپیوندد.

به نوشته تارنمای روزنامه کومپاس اندونزی، وی تاکید دارد اندونزی عضویت خود را از اوپک پس نگرفته، بلکه آن را تعلیق کرده است.

وی پس از رایزنی های مختلف با وزیران نفت چند کشور عضو اوپک و دبیر کل آن، گفت که 12 عضو این سازمان به زودی در خصوص بازگشت دو باره اندونزی به اوپک مذاکره می کنند.

وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی پیش از سفر به ایران در نشستی خبری در جاکارتا، گفته بود که این کشور پیوستن به اوپک را به عنوان عضو ناظر پس از تعلیق شش ساله از این سازمان بررسی می کند.

اندونزی در گذشته یکی از صادرکنندگان نفت عضو اوپک بود، اما در حال حاضر به یک واردکننده نفت تبدیل شده و در تلاش است تولید نفت خود را از حدود 830 هزار بشکه در روز فعلی افزایش دهد. اندونزی با تولید کنونی تنها می تواند 50 درصد از نیاز خود به یک میلیون و 600 هزار بشکه را تامین کند.

با توجه به افزایش هزینه استخراج و تولید نفت در اندونزی، کارشناسان پیش بینی می کنند این کشور تا سال 2030 میلادی حدود 90 درصد نفت خود را از واردات تامین کند.

افزایش مصرف داخلی، مهمترین عامل تبدیل بزرگترین تولیدکننده نفت منطقه جنوب شرق آسیا به یک واردکننده است.

برچسب‌ها:

نظر شما