شناسهٔ خبر: 55631381 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

بازگشت عملیات استشهادی به خیابان شهرهای اشغالی

روزنامه ایران

پس از حدود یک هفته از جنایت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در مناطق مسکونی نوار غزه، یک جوان فلسطینی در عملیاتی شهادت‌طلبانه، اتوبوس حامل شهرک‌نشینان را در کنار دیوار غربی قدس هدف رگبار گلوله قرار داد و دست‌کم ۹ نفر را مجروح کرد.

صاحب‌خبر -
پس از حدود یک هفته از جنایت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در مناطق مسکونی نوار غزه، یک جوان فلسطینی در عملیاتی شهادت‌طلبانه، اتوبوس حامل شهرک‌نشینان را در کنار دیوار غربی قدس هدف رگبار گلوله قرار داد و دست‌کم ۹ نفر را مجروح کرد.
 
 به گزارش رسانه‌های عبری زبان، در این حمله که شامگاه شنبه رخ داد، جوان فلسطینی با نزدیک شدن به اتوبوس پارک شده شهرک‌نشینان اقدام به تیراندازی کرد و متواری شد. بنابر اعلام شبکه خبری روسیا الیوم، بیش از ۴۰ خودروی نظامی اسرائیلی در پی این عملیات، برای دستگیری عامل این تیراندازی به سمت محله سلوان در شرق قدس اشغالی و همچنین اردوگاه جنین یورش برده و همزمان پهپادهای تهاجمی این رژیم نیز بر فراز این محله به پرواز درآمدند. این تعقیب و گریز مسلحانه و خشونت‌بار ۶ ساعته صهیونیست‌ها تا ساعات اولیه صبح یکشنبه و با یورش به منازل مسکونی ادامه داشت و سرانجام یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور صهیونیست‌ها در جلسه کابینه از دستگیری یک جوان ۲۶ ساله از اهالی قدس اشغالی به عنوان عامل این تیراندازی خبر داد.به رغم اینکه یائیر لاپید از موفقیت نظامیان در دستگیری عامل این تیراندازی پرده برداشته است اما رادیو ارتش اشغالگران، احتمال می‌‌دهد این فرد که با نام امیر الصیداوی، از ساکنان بیت‌المقدس شرقی است، عامل حمله نباشد. گفته می‌‌شود شمار زیادی از فلسطینی‌ها در جریان این یورش‌ها بازداشت شده‌اند که در میان آنها یکی از نگهبانان مسجدالاقصی و فرزندانش نیز بودند.
 
 
استقبال مقاومت از عملیات قدس
تا عصر دیروز هیچ‌یک از گروه‌های مقاومت فلسطینی، مسئولیت این تیراندازی را برعهده نگرفته بودند اما در عین حال آن را قهرمانانه و پاسخی طبیعی به جنایات نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست توصیف کردند. فوزی برهوم، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای با تبریک این عملیات اعلام کرد: «این عملیات پاسخی طبیعی به هتاکی های نظامیان و شهرک‌نشینان اشغالگر و جنایات روزانه آنها علیه ملت، سرزمین و مقدسات اسلامی و مسیحی فلسطین و هتک حرمت مسجدالاقصی است. چنین عملیاتی بی‌نظیر و حاکی از تداوم و تشدید عملیات‌های مقاومتی در قدس اشغالی است و نشان می‌‌دهد، ملت فلسطین کاملاً دریافته که مقاومت تنها راه برای حمایت از سرزمین و مقدسات و مقابله با هتاکی روزانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی است. رژیم صهیونیستی باید بداند تجاوزها و سرکوبگری‌های روزانه دشمن صهیونیستی علیه ساکنان قدس هرگز عزم و اراده آنان را تضعیف نمی‌کند بلکه انگیزه‌ای برای مبارزان مقاومت جهت تشدید عملیات‌های خود خواهد بود.» طارق عزالدین، سخنگوی جهاد اسلامی نیز گفت: «عملیات قدس ثابت کرد، اشغالگران در این سرزمین جایی ندارند و تا زمانی که مقاومت ادامه داشته باشد، آنها نیز احساس امنیت نخواهند کرد. مکان اجرای این عملیات در مرکز شهر قدس ثابت می‌‌کند، این شهر همیشه اسلامی-عربی-فلسطینی باقی خواهد ماند و تلاش‌های دشمن برای یهودی‌سازی این شهر و مصادره اراضی فلسطینیان بی نتیجه بوده و هرگز راه به جایی نخواهد برد.»جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز تأکید کرد: «عملیات شامگاه شنبه نشان می‌‌دهد مقاومت علیه اشغالگران در سراسر اراضی اشغالی ادامه دارد.» ابومجاهد، سخنگوی کمیته‌های مقاومت مردمی نیز تأکید کرد: «عملیات قهرمانانه قدس این پیام را به دشمن صهیونیستی داد که ملت و مقاومت فلسطین هرگز از مسیری که در پیش گرفته‌اند، عقب نمی‌نشینند و کسی قادر به تضعیف عزم و اراده آنان نیست.»
 
 
صهیونیست ها در معرض تهدید فلسطینی ها
جهاد اسلامی پاسخ موشکی سخت به رژیم صهیونیستی را پس از سه روز با شرط آزادی دو اسیر فلسطینی به طور موقت متوقف کرد، اما در عین حال به سران این رژیم که در موشک‌باران مناطق مسکونی غزه دست‌کم ۴۹ نفر از جمله ۱۵ کودک را به شهادت رسانده بودند، هشدار داد که در صورت به مخاطره افتادن سلامت آنها جنگ بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. دو روز پس از برقراری این آتش‌بس، مقدمات دیدار نمایندگان صلیب سرخ جهانی با این دو اسیر فراهم شد و خلیل عواوده پس از ۱۴۹ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم اشغالگر به بیمارستان منتقل شد و با خانواده‌اش دیدار کرد.در همین راستا داوود شهاب، مسئول اطلاع‌رسانی جنبش جهاد اسلامی پس از ملاقات با خانواده این اسیر فلسطینی در هشداری شدیداللحن به رژیم صهیونیستی گفت: «اگر خلیل عواوده که در زندان‌های صهیونیستی اعتصاب غذا کرده بود به شهادت برسد، بار دیگر مسیر درگیری جدیدی با این رژیم آغاز خواهد شد. ما می‌‌خواهیم خلیل، در صحت کامل پیش خانواده‌اش بازگردد پس اگر به شهادت برسد اسرائیل قاتل اوست و مسئولیت کامل این مسأله را برعهده خواهد داشت.»این در حالی است که مذاکرات برای آزادی بسام السعدی، یکی از فرماندهان جهاد اسلامی و از چهره‌های بانفوذ مقاومت فلسطین همچنان از سوی میانجیگران مصری ادامه دارد.
 
منبع: روزنامه ایران

نظر شما