شناسهٔ خبر: 55621011 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد رایزنی‌های ترکیه و آمریکا با محوریت جنگنده‌های اف-۱۶/ دلایل حفظ تضاد منافع با کشورها توسط آنکارا

کارشناس مسائل ترکیه گفت: آمریکا در حال تسلیح و تجهیز ارتش یونان است و ترکیه این اقدام را یک تهدید امنیت ملی برای خود می‌داند و حالا آنها بحث نوسازی اسکادران اف۱۶ خود را پیگیری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

«علی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل ترکیه در تشریح ابعاد سفر مقام‌های ترکیه به آمریکا و رایزنی درباره جنگنده‌های اف – ۱۶ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در بحث جنگده‌های اف- ۱۶ آمریکا به ترکیه باید توجه کرد که آنکارا درخواست نوسازی این جنگنده‌های خود را به ایالات متحده داده است و از سوی دیگر ترکیه به دنبال آن است که تا بتواند چندین فروند از نسل جدید اف- ۱۶های ایالات متحده را خریداری کند. به موازات این موضوع آنکارا به این نتیجه رسیده که باید بخش اعظمی از اسکادران‌های اف- ۱۶ خود را نوسازی کند. دلیل این وضعیت و اینکه یک هیأت از آنکارا برای مذاکره در خصوص این جنگنده‌ها به واشنگتن رفته‌اند، به مسأله خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ روسیه بر می‌گردد. چندی پیش و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ترکیه سامانه مذکور را از مسکو خریداری کرد و همین امر باعث شد که ایالات متحده قرارداد فروش اف- ۳۵ به ترکیه را ملغی کند.

وی ادامه داد: در همان‌موقع ۴۰ خلبان ترکیه و مهندسان فنی این کشور که در خاک آمریکا تحت دوره‌های نظامی و هوایی قرار داشتند، از خاک ایالات متحده اخراج شدند و پس از آن ترکیه از جمع کشورهای سازنده جنگنده‌های اف- ۳۵ توسط ایالات متحده کنار گذاشته شد. این روند حالا به جایی رسیده که اردوغان و بایدن به توافق رسیدند که جنگنده‌های اف- ۱۶ ترکیه را نوسازی کنند و چندین فروند از نسل جدید همین جنگنده‌ها را به آنکارا تحویل دهند. این در حالی است که سنای آمریکا باید تمام این قراردادها را تصویب کند و در همین راستا برخی از جمهوری‌خواهان ایالات متحده هم با همین اقدام مخالف هستند و باید دید که خروجی سفر هیأت ترکیه به آمریکا چه خواهد شد. در سوی دیگر این معادله، بحث تنش ترکیه و یونان مطرح است و همین موضوع باعث شده تا اوضاع میان دو کشور را بحرانی کند.

این تحلیلگر  مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید آمریکا در حال تسلیح و تجهیز ارتش یونان است و ترکیه این اقدام را یک تهدید امنیت ملی برای خود می‌داند. دلیل اینکه میان آنکارا و آتن فاصله ایجاد شد دقیقاً همین موضوع است؛ چراکه پایگاه‌های آمریکا در یونان در حال تسلیح ارتش این کشور هستند که این برای ترکیه خوشایند نیست. نکته دیگر این است که تمام جنگنده‌های ارتش ترکیه به نوعی برای ادامه حیات و کارایی خود به ایالات متحده وابسته هستند و همین مسأله چسبندگی نظامی ترکیه و غرب را نشان می‌دهد. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد فروش نسل جدید پهپادهای بیرق‌دار ترکیه و اوکراین است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سال‌ها پیش این قرارداد میان دو کشور امضاء شده بود و ما حالا می‌بینیم که قرار است این پهپادها مجدداً وارد خاک اوکراین شوند. نکته‌ای که در اینجا باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که ترکیه از یک سو به اوکراین پهپاد می‌فروشد، از سوی دیگر با روسیه بر سر غلات اوکراین و نقل و انتقال آن به توافق می‌رسند و کمی آن طرف‌تر با آمریکا بر سر نوسازی و خرید نسل جدید جنگنده‌های اف ۱۶ رایزنی می‌کند. این دیپلماسی چند جانبه نشان می‌دهد که ترکیه به نوعی سعی دارد تضاد منافع با کشورها را حفظ کند و در کنار آن همکاری‌های مورد نظرش را با هدف تامین منافع ملی و منافع مشترک چند جهته پیش ببرد.

نظر شما