شناسهٔ خبر: 55620975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

قنادباشی مطرح کرد:

عراق در شرایط بن‌بست و نامطلوب

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در حال حاضر عراق در شرایط خوبی قرار ندارد به ویژه اینکه هواداران مقتدی صدر اختلافات را به صحنه خیابان کشاندند. در گذشته اختلافات در سطوح سیاسی و رسمی بود و اکنون در قالب تظاهرات و تحصن‌های نامحدود در بغداد و شهرهای مختلف ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت کنونی عراق اظهار کرد: روند انتخاب نخست‌وزیر و اختلافاتی که قبل از آن در پارلمان عراق وجود داشت وضعیت عراق را به سمت شرایط نامطلوب پیش برده است که برخی از آن به عنوان بن‌بست یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: جریان مقتدی صدر حرکتی را آغاز کرد که عراق را به سمت شرایط نامطلوب سوق داده است؛ چرا که بحث اصلی جریان صدر بر سر انحلال پارلمان است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه مهرماه سال گذشته انتخابات پارلمان عراق برگزار شد، تصریح کرد: در این انتخابات، پارلمان جدید در عراق تشکیل شد، اما حدود دو ماه پیش طرفداران صدر از پارلمان خارج شدند، این در حالی است که جریان صدر اکثریت آرا را در پارلمان کسب کرده بودند.

وی اضافه کرد: بعد از خروج جریان صدر از پارلمان، اعضای علی‌البدل جایگزین شدند و پارلمان با خروج جریان صدر منحل نشد. اما این جریان حرکت دیگری را در راستای انحلال پارلمان عراق آغاز کرد.

قنادباشی با بیان اینکه پارلمان عراق طی یک سال گذشته شاهد دو اتفاق یکی خروج طرفداران صدر و ترک ۷۳ کرسی و درخواست برای انحلال پارلمان بود، افزود: جریان‌های مقابل سعی کردند ساختار سیاسی عراق که بعد از صدام ساختار تازه و نوپایی بوده و با تلاش‌های زیادی ایجاد شده است را حفظ و از پارلمان حمایت کنند، همچنین جریان صدر را در زمینه راه‌های غیرقانونی که یکی از آن‌ها انحلال پارلمان است، همراهی نکنند.

وی گفت: اکنون جریان‌های شیعی که برخی از آن تحت عنوان کمیته هماهنگی دفاع از مشروعیت قانونی یاد می‌کنند، قصد دارند فردی به نام محمد السودانی را به عنوان نخست‌وزیر به پارلمان معرفی کنند تا عراق با این انتخاب به سمت تشکیل کابینه و اداره کشور حرکت کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: این در حالی است که جریان صدر خواستار ابقای الکاظمی است در صورتی که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر موقت است. از این رو جریان‌های شیعی و مقتدی صدر علاوه بر انحلال پارلمان بر سر اینکه چه کسی نخست‌وزیر باشد نیز، اختلاف دارند.

وی یادآور شد: شرط برخی جریان‌های حامی مشروعیت و جریان‌های شیعی این است، که پارلمان در صورتی منحل شود که طبق قانون خودش رأی به انحلال بدهد و دیگری تغییر نخست‌وزیر است. اما جریان صدر می‌خواهد ابتدا پارلمان منحل شود.

قنادباشی ادامه داد: طی روزهای گذشته جریان صدر از قوه قضائیه عراق خواست که پارلمان را منحل کند و این قوه اعلام کرد که از نظر قانونی وظیفه‌ای در این راستا ندارد از این رو راهی که جریان صدر برای انحلال پارلمان پیشنهاد کرده بود، به شکست انجامید.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عراق در شرایط خوبی قرار ندارد به ویژه اینکه اختلافات را به صحنه خیابان کشاندند. در گذشته اختلافات در سطوح سیاسی و رسمی بود و اکنون در قالب تظاهرات و تحصن‌های نامحدود شروع شده است که تنها در بغداد هم نیست و در شهرهای مختلف عراق این تجمعات را شاهد هستیم.

نظر شما