شناسهٔ خبر: 55620825 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

تکه‌تکه‌هایت را جمع کن برای آتشی پرنور!

برگ‌برگ صفحه تخصصی معرفی کتاب برای عمومی‌کردن علم، دانش و کتاب است و با شعار «برگ‌برگ کتاب، تجربه زندگی ناب» در شبکه‌های اجتماعی در حال فعالیت است. برگ‌برگ رسانه‌ای است که سعی دارد با تمرکز بر کتاب‌های باکیفیت، خواننده را به‌طور آهسته و پیوسته در مسیر مطالعه و فهم عمیق موضوع قرار دهد.

صاحب‌خبر -

امیر ناظمی: برگ‌برگ صفحه تخصصی معرفی کتاب برای عمومی‌کردن علم، دانش و کتاب است و با شعار «برگ‌برگ کتاب، تجربه زندگی ناب» در شبکه‌های اجتماعی در حال فعالیت است. برگ‌برگ رسانه‌ای است که سعی دارد با تمرکز بر کتاب‌های باکیفیت، خواننده را به‌طور آهسته و پیوسته در مسیر مطالعه و فهم عمیق موضوع قرار دهد. در برگ پیش‌رو، کتاب «کتابخانه نیمه‌شب» معرفی شده است. «الان نقطه آغاز تمام آینده‌هاست» از همان جمله‌های همیشه درستی است که می‌توانیم در ساعت صفر هر شب به خودمان بگوییم و البته یکی از اصول حوزه‌ای به نام آینده‌پژوهی؛ و البته روایت اصلی یک رمان. رمان «کتابخانه نیمه‌شب» نوشته «مت هیگ» رمانی است در مورد آینده، اما نه از آن آینده‌هایی که در کتاب‌های علمی-تخیلی با آنها آشنا می‌شویم. در این رمان نه خبری از اتفاقات آخرالزمانی است و نه ربات‌های افسارگسیخته‌ای که زندگی ما را تحت کنترل گرفته باشند. رمانی است در همین دنیای واقعی و بازتابی است از دغدغه زندگی هر روزه هر یک از ما. اینکه هر روز صبح موقع بیدارشدن از خودمان می‌پرسیم کجای این جهان بزرگ ایستاده‌ایم و اینکه در مورد انتخاب‌های مختلف زندگی خود دچار حسرت‌ها و افسوس‌ها می‌شویم.

تاریخچه آینده‌پژوهی در ادبیات داستانی

در ادبیات داستانی شاید نخستین نگاه به آینده را بتوان در آرمان‌شهرنویسی (اتوپیانویسی) یافت. اگرچه «توماس مور» در کتاب «اتوپیا» تصویری از شهری آرمانی در مکانی دیگر را ارائه داد، اما «سباستین مرسیه»، روشنفکر فرانسوی، برای نخستین بار تصویری از آرمان‌شهری در آینده را ارائه کرد؛ تصویری از فرانسه ۶۰۰ سال بعد را. در این کتاب فرانسه در سال ۲۴۴۰ در قالب جامعه‌ای آرمانی به تصویر کشیده شده است. در قرن ۲۰م اما ویران‌شهرنویسی نیز با رمان «دنیای شگفت‌انگیز نو» نوشته «آلدوس هاکسلی» زمینه‌ساز نوع دیگری از نگاه شد که در آن رشد فناوری جهان را به سمت جهانی تاریک، ویران و ترسناک می‌برد. در حقیقت نگاه فلسفی به آینده در ادبیات داستانی بیشتر در آرمان‌شهرها و ویران‌شهرها خلاصه می‌شود.

اما به موازات نگاه فلسفی به آینده، ادبیات داستانی پر است از داستان‌های علمی-تخیلی. از کتاب‌های «ژول ورن» و «آرتور سی کلارک» گرفته تا کتاب‌های متأخری مانند «سقوط برف» نوشته «استیونسون». این کتاب‌ها برای نخستین بار ایده‌ها و حتی واژه‌های آینده را بنیان‌گذاری کرده‌اند. ایده «سفر به ماه» نام کتابی از ژول‌ ورن است؛ و واژه‌های پرکاربردی مانند «آواتار» یا «متاورس» نیز برای نخستین بار در رمان «سقوط برف» به کار رفت. واقعیت آن است که بخش زیادی از پیشرفت‌های علمی و فناوری جهان امروز برآمده و پیوندخورده با ادبیات داستانی و خلاقیت نویسندگان است.

نگاه متفاوت به آینده

اما «کتابخانه نیمه‌شب» از جنس هیچ‌کدام از رمان‌های آرمان‌شهری یا علمی-تخیلی نیست، بلکه در مورد «نگاه انسان امروز به آینده» است. اینکه «آینده اگر چگونه باشد، ما از خودمان راضی هستیم؟» یا «چه کنیم تا حسرت‌هایمان در آینده کم شود؟». این رمان سرنوشت همه ماست؛ همه مایی که مدام برمی‌گردیم تا به انتخاب‌هایمان در زندگی نگاه کنیم. نارضایتی از زندگی و انتخاب‌های گذشته می‌رساند ما را به خودکشی تا نویسنده به اتکای این واقعیت که «مرگ نقطه مقابل امکان است» دوباره از حسرت‌ها بازگردد به سمت مفهومی مانند ساخت آینده. «وندل بل» در کتاب «اصول آینده‌پژوهی»‌، اصول پایه‌ای نگاه به آینده در دنیای امروز را تشریح می‌کند؛ اصولی مانند اینکه «آینده ساختنی است، نه جبری» یا اینکه «برخی از آینده‌ها از دیگر آینده‌ها بهترند» یا حتی این واقعیت که «شناخت کامل آینده امکان‌ناپذیر است» و رمان «کتابخانه نیمه‌شب» کاملا پایبند به همین اصول نگاشته‌ شده است. «نافرمانی، بنیاد حقیقی آزادی‌ است، فرمان‌برها مجبور هستند که برده باشند»؛ این جمله نقل‌قول‌شده از «هنری دیوید ثورو» هم بنیاد حقیقی این رمان است. رمانی در ستایش زندگی که به ما یادآوری می‌کند نافرمانی و آزادی دوقلوهای به‌هم‌پیوسته‌ای هستند. «گاهی اوقات همین که حقیقت خودمون رو فریاد بزنیم کافیه تا دیگرانی شبیه خودمون پیدا کنیم». نافرمانی همین فریادزدن خود است، خودی که شبیه کسی نیست و آزادی هم نتیجه همین فریادهاستو یافتن دیگرانی مشابه خودمان. ما شاید تنها بتوانیم شعله‌ای فروزان‌تر و پرشکوه‌تر از خود ارائه دهیم؛ آتشی که خواهد سوخت و جز «هیچ» باقی نخواهد گذاشت، اما می‌تواند حداقل باشکوه باشد:

«تکه‌تکه‌هایش را از زمین جمع کرد/ مثل تراشه‌های چوب/ و از آنها سوخت ساخت/ آتش ساخت/ و سوخت/ آن‌قدر پرنور که تا ابد ببیند».

پ.ن: این کتاب به همه کسانی که این روزها درگیر آینده و افسوس انتخاب‌های گذشته هستند، توصیه می‌شود.

پ.ن: تمامی جملات داخل گیومه مربوط به کتاب است.

چاپ دوازدهم این کتاب، به همت نشر ثالث در 423 صفحه و با قیمت 125 هزار تومان منتشر و روانه بازار شده است.

برای خرید کتاب از طریق صفحه اینستاگرام برگ‌برگ اقدام کنید. با اسکن بارکد زیر به برگ‌برگ بپیوندید.

@barggbargg

 

نظر شما