شناسهٔ خبر: 55620392 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس شورای شهر مشهد مطرح کرد

ارائه خدمات ارزان‌قیمت برای جذب بیشتر زائران در مشهد

سما سادات علوی مقدم

رئیس شورای شهر مشهد گفت: ارائه خدمات ارزان‌قیمت به زائران یکی از دیدگاه‌های مدیریت شهری در جذب آنان است چرا که حضور بیشتر زائران در مشهد باعث می‌شود چرخ اقتصاد این شهر بچرخد و مدیریت شهری می‌تواند از این راه به درآمدزایی برسد.

صاحب‌خبر -

حسن موحدیان با حضور در تحریریه ایسنا به مناسبت روز خبرنگار در خصوص مواضع شورای شهر مشهد برای ارائه خدمات ارزان‌قیمت به زائران اظهار کرد: یکی از سوالات مهمی که امروز درباره سفرهای زیارتی مطرح می‌شود، این است که سفر به نجف در مقایسه با سفر به استانبول چه مقدار نیازمند صرف هزینه است؟ چرا استانبول بلیت ارزان‌تری در اختیار مسافران قرار می‌دهد؟

وی ادامه داد: باید توجه داشت استانبول برای کسب درآمد بیشتر از گردشگران و تامین اقتصاد خود این کار را انجام می‌دهد و بلیت ارزان‌قیمت ارائه می‌کند؛ سپس در بخش‌های دیگری از اقتصاد خود از حضور گردشگران درآمدزایی می‌کند.

موحدیان خاطرنشان کرد: دیدگاه ما در جذب زائر حول محور همین سیاست می‌چرخد. براساس سند توسعه مشهد اگر اقتصاد مردم مشهد بچرخد، مدیریت شهری نیز می‌تواند درآمدزایی داشته باشد و این درآمدزایی تنها با حضور زائران و گردشگران در این شهر رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: در ۲ سال کرونایی گذشته مردم مشهد متحمل بیشترین ضرر اقتصادی شدند. در حال حاضر این شهر تنها با حضور زائران در تاسیسات گردشگری مانند هتل‌ها به درآمدزایی خواهد رسید. بر همین اساس می‌توان در قالب سند توسعه شهر مشهد دنبال درآمدزایی و ایجاد تسهیلاتی برای حضور بیشتر زائران در مشهد بود.

تعداد زائرسراهای ارزان‌قیمت در مشهد چندان زیاد نیست

موحدیان در پاسخ به این سوال که چرا برخی از نهادها نسبت به ساخت زائرسراهای ارزان‌قیمت اصرار دارند، گفت: تعداد زائرسراها در مشهد آنقدرها هم زیاد نیست و درصد زیادی از اقامتگاه‌های این شهر را شامل نمی‌شود. از ۳۰ میلیون زائری که سالانه در مشهد حضور پیدا می‌کنند، زائرسراها تنها اسکان ۲۰ هزار نفر را پشتیبانی می‌کند. در واقع فعالیت این مجموعه‌ها بر وضعیت درصد اشغال هتل‌ها اثر زیادی ندارد.

وی ادامه داد: زائرسراهای ارزان‌قیمت عموما برای افراد محروم و مستضعف ساخته شده‌ چرا که نظام ما نظام اسلامی و رافت است و لازم است که چنین خدماتی به مردم ارائه شود.

رئیس شورای شهر مشهد در خصوص وضعیت بودجه زیارت شهر مشهد خاطرنشان کرد: در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد موضوع بودجه زیارت مطرح شد و اقداماتی هم صورت گرفت و اعتبارات خوبی به مشهد تخصیص یافت. آن زمان در خصوص زیارت یک فرایند مطالعاتی در قالب یک پژوهش ۳۳ جلدی توسط پارک علم و فناوری استان انجام شد که مطالعات مزبور شامل تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی بود.

موحدیان اضافه کرد: با تمام این فعالیت‌ها اما بودجه زیارت در اختیار استان و مشهد قرار نگرفت. در حال حاضر هر کسی که به مشهد سفر می‌کند، در بازگشت یک توشه معنوی با خود به همراه دارد. در واقع شهر مشهد دارای یک بار معنوی است. از همین رو دولت باید بداند که مردم برای دریافت توشه معنوی خویش هزینه می‌کنند و از این جهت سفر به مشهد همچون سفر به کربلا و مکه تا مدت‌ها به لحاظ معنوی روی افراد اثر دارد.

وی اضافه کرد: زائری که به مشهد سفر می ‌کند، لودگی ندارد. البته زائر در کنار زیارت نیاز به تفریح هم دارد. در کنار تشویق دولت برای سفر به مشهد ما نیز باید زیرساخت‌ها و امکاناتی را فراهم کنیم تا زائران تمایل بیشتری برای حضور پیدا کنند.

زیرساخت‌های موثر بر افزایش ماندگاری زائر در مشهد کم است

رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های موثر بر افزایش ماندگاری زائر در مشهد بسیار کم است. برای مثال مشهد یک شهربازی ندارد که زائران بتوانند از امکانات آن برای تفریح استفاده کنند. در حال حاضر علی‌رغم تهیه برخی امکانات باز هم درصد ماندگاری زائر در مشهد بسیار پایین است چون زیرساخت‌ها به صورت کامل فراهم نیست.

موحدیان اضافه کرد: با توجه به این موضوع شهرداری مشهد دنبال ساخت یک شهربازی است. شورا نیز برای فراهم شدن زیرساخت‌های مربوط به افزایش ماندگاری زوار از شهرداری حمایت خواهد کرد. البته برخی تصور می‌کنند که ایجاد این نوع از زیرساخت‌ها در مشهد مانع زیارت است اما ما معتقدیم که این موارد مکمل زیارت است و ماندگاری زائران در شهر را افزایش می‌دهد.

ارائه خدمات ارزان‌قیمت برای جذب بیشتر زائران در مشهد

بودجه زیارت به شهرداری نیز تعلق پیدا کند

وی عنوان کرد: باید اقداماتی انجام شود تا زائر مدت‌زمان بیشتری را در مشهد سپری کند. به اعتقاد ما بودجه زیارت مشهد باید به شهرداری‌ نیز تعلق پیدا کند تا این ارگان بتواند زیرساخت‌های لازم را برای زائران آماده کند. باید توجه داشت در حال حاضر ۸۰ درصد زیرساخت‌های مشهد از جمله حمل‌ و نقل درون‌شهری مانند مترو برای زائران انجام شده است.

انتهای پیام

نظر شما