آفتاب یزد: خرید پژو 2008 الان 1.4 میلیارد تمام میشود، اما نخستین خریدارانش در ایران بابت این محصول فقط 100 میلیون پرداخت کردند. بعد از توافق هستهای 2015 و بازگشت دوباره پژو به ایران، اولین نسخههای مونتاژی مدل 2008 توسط ایرانخودرو با قیمت تقریبی 100 میلیون تحویل مشتریان داده میشد، ولی الان شاهد رشد هزار و 300 درصدی ارزش این خودرو در بازار هستیم. بعد از توافق برجام در سال 2015 علاوه بر پژو، شاهد امضای قرارداد بین هیوندای و خودروسازان داخلی بودیم که نتیجه آن خط مونتاژ برخی محصولات مثل i20 بود. پای محصولاتی مثل مدلهای DS هم به خیابانهای ایران باز شد، اما سرنوشت همه آنها بیشباهت به پژو 2008 نیست.
> قیمت پژو ۲۰۰۸؛ یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون
قیمت پژو 2008 در بازار آزاد حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان است درحالی که این خودرو سال 96 و بعد از امضای برجام با قیمت 100 میلیون تومان فروخته میشد. ظرف پنج سال تقریبا هزار و 300 درصد به قیمت پژو 2008 در بازار آزاد اضافه شده و الان خریداران این خودرو درقیاس با سال 96 یک میلیارد و 300 میلیون تومان بیشتر پرداخت میکنند. اواخر سال 97 قیمت پژو 2008 در بازار آزاد از 100 به 275 میلیون تومان رسید. سال 98 ارزش پژو 2008 به 480 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. سال بعد آن را کمی بیش از 900 میلیون تومان در بازار خرید و فروش میکردند و سال 1400 قیمت این خودرو با عبور از مرز یک میلیارد به یک میلیارد و 120 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. درحال حاضر نیز قیمت پژو 2008 توسط برخی از فروشندهها در بازار یک میلیارد و 410 میلیون تومان اعلام میشود.
> قیمت پژو ۳۰۱؛ ۸۰۰ میلیون برای مدلهای کارکرده
پژو 301 محصول دیگر این کارخانه در ایران بعد از امضای برجام بود. مرداد 96 پیشفروش پژو 301 توسط ایرانخودرو کلید خورد و فعالان بازار آن را رقیب مستقیم رنو سیمبل میدانستند. جالب است بدانید اولین خریداران پژو 301 از نمایندگیهای ایرانخودرو بابت این محصول 94 میلیون و 900 هزار تومان پرداخت کردند و الان در نبود مدلهای صفرکیلومتر، مدلهای کمکارکرد آن را بیش از 800 میلیون تومان در بازار معامله میکنند.
> قیمت DS7؛ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون
DS7 کراسبک سال 97 توسط آرینموتور به بازار خودرو ایران معرفی شد. در بدو ورود بهخاطر پلتفرم مشابه آن را از نظر ظاهری با پژو 5008 مقایسه میکردند آن را رقیب مستقیم لکسوس NX و بیامو X4 در بازار جهانی میدانستند. DS7 گرانترین خودرو این شرکت در ایران محسوب میشد و قیمت آن بیشتر از DS6 بود. همین الان قیمت DS7 کراسبک صفرکیلومتر در بازار حدود سه میلیارد و 400 میلیون تومان ارزشگذاری میشود درحالی که سال 96 سقف قیمت آن 400 میلیون تومان بود. سال 97 قیمت DS7 به حدود 470 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. این محصول سال 98 بهجمع مدلهای میلیاردی اضافه شد. سال 99 برای خرید DS7 باید کمی بیش از 1.5 میلیارد تومان پرداخت میکردند. پارسال قیمت DS7 کراسبک به مرز سه میلیارد تومان رسید و در مرداد 1401 حدود 3.4 میلیارد تومان برای آن رد و بدل میشود.
> قیمت هیوندای I۱۰؛ ۶۵۰ میلیون برای مدلهای کارکرده
هیوندای i10 یکی از اولین خودروهایی مونتاژی بود که سروکله آن بعد از برجام در خیابانها پیدا شد. محصولی که بهعنوان کوچکترین محصول هیوندای شناخته میشود و از زمستان 95 به دست مشتریان رسیده است. البته تداوم مونتاژ این محصول بیشتر از یک سال ادامه نداشت و کرمانموتور همان نسخههای اولیه را با قیمت 72 میلیون تومان تحویل مشتریان میدادند. درحال حاضر مدلهای صفرکیلومتر این محصول در ایران وجود ندارد، اما بد نیست بدانید فروشندهای مدلهای دستدوم با کارکرد زیر 50 هزارکیلومتر ارقام بالای 650 میلیون تومان را به خریداران پیشنهاد میدهند.
> قیمت هیوندای I۲۰؛ یک میلیارد
قیمت هیوندای i20 سال 96 حدود 87 میلیون تومان بود. بعد گذشت پنج سال الان آن را حدود یک میلیارد تومان معامله میکنند. به این ترتیب ظرف این مدت شاهد رشد هزاردرصدی قیمت هیوندای i20 هستیم. زمستان 95 با امضای قرارداد بین هیوندای و کرمانموتور نسل دوم یعنی نسل مونتاژی هیوندای i20 پا به خیابانهای ایران گذاشت و مونتاژ آن تا سال 97 ادامه داشت. البته در همان سال 97 کرمانموتور با اضافه کردن چند آپشن مثل اضافه شدن دوربین به آینه وسط i20 آپشنال را معرفی کرد.
نظر شما