شناسهٔ خبر: 55620262 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

هیأت‌رئیسه شورای ششم؛با همان ترکیب قبلی

با اتمام فعالیت یک‌ساله شورای ششم، دیروز انتخابات هیأت‌رئیسه برای سال دوم برگزار شد و مهدی چمران با رأی قاطع اعضای پارلمان شهری به‌عنوان رئیس و پرویز سروری هم با 21رأی به‌عنوان نایب‌رئیس انتخاب شدند. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

 با اتمام فعالیت یک‌ساله شورای ششم، دیروز انتخابات هیأت‌رئیسه برای سال دوم برگزار شد و مهدی چمران با رأی قاطع اعضای پارلمان شهری به‌عنوان رئیس و پرویز سروری هم با 21رأی به‌عنوان نایب‌رئیس انتخاب شدند. جعفری‌بندی‌شربیانی با 21رأی منشی اول و سوده نجفی با 19رأی منشی دوم ابقا شدند. همچنین باتوجه ‌به اینکه انتخابات سخنگو و خزانه‌دار شورا، ۲ساله انجام می‌شود، حبیب کاشانی، خزانه‌دار و علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا باقی ماندند.
به گزارش همشهری، پس از برگزاری انتخاب هیأت‌رئیسه، شورای شهر تهران وارد دستور جلسه شد و اعضا به بررسی یک فوریت طرح «سند الزامات تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران» پرداختند؛ طرحی که با 19اولویت تنظیم شده و محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه در جریان بررسی آن گفت: «براساس ابلاغیه وزارت کشور برنامه‌های توسعه شهری باید ۴ساله تنظیم شود؛ ازاین‌رو باید الزامات کلی برای تدوین برنامه‌ها مشخص شود.» در ادامه مهدی چمران هم گفت: «برنامه و چشم‌انداز ضروری هستند؛ چراکه باید بدانیم می‌خواهیم چه کنیم، اما اصل برنامه این است که قابلیت اجرا داشته باشد. متأسفانه ما هنگام برنامه نوشتن ایده‌آل فکر می‌کنیم و در اجرا با کمبود اعتبار یا موارد قانونی مواجه می‌شویم؛ بنابراین مسئله و دغدغه ما برنامه‌ریزی است که برای آن نیازمند تعامل و همفکری هستیم تا برنامه قابل ‌پیاده‌سازی باشد.» در نهایت اعضا با یک فوریت این طرح موافقت کردند.

حمایت شورا برای خرید تجهیزات مترو
سپس بررسی یک فوریت لایحه «ارائه مجوز به شهرداری (شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه) برای انجام معاملات مربوط به خرید قطعات یدکی و تعمیرات اساسی (اورهال) جهت تجهیزات ثابت و متحرک متروی تهران» آغاز شد که سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل با اشاره به فرسودگی ناوگان ریلی و ضروری بودن تعمیرات گفت: «مشارکت بخش خصوصی با شهرداری برای تأمین تجهیزات اگر بیش از ۱۲۰میلیارد تومان و با بخش دولتی اگر بیش از ۱۸۰میلیارد تومان باشد، باید با مجوز شورای اسلامی شهر تهران انجام شود و سقف معاملات از سوی شهرداری تهران 4‌هزار‌میلیارد‌تومان پیش‌بینی شده است.» در ادامه مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه به فراهم شدن مقدمات برای انجام معاملات و ضرورت یک فوریت لایحه اشاره و عنوان کرد: «قرارداد ۸۰۰میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات آماده شده که امیدواریم سقف خرید با مجوز شورا آزاد شود و بتوانیم این قرارداد را منعقد کنیم. ۲۲۰میلیارد‌تومان از این قرارداد (۸۰۰میلیارد‌تومانی) از تسهیلات کرونایی بوده که سال گذشته اختصاص ‌یافته است و ۱۲۰میلیون‌دلار(فاینانس) نیز از سوی دولت پیش‌بینی‌شده که نیاز به مجوز شورای شهر دارد.» به‌گفته او، 21میلیارد‌تومان برای خرید چرخ به شرکت بهره‌برداری مترو تزریق شده است. در جریان بررسی این لایحه میثم مظفر با بیان اینکه در بودجه امسال 5هزارو۷۸۲میلیارد‌تومان برای تأمین تجهیزات و اورهال مترو، پیش‌بینی‌شده است، خواستار ارائه گزارشی از تخصیص نقدینگی برای توسعه مترو شد و در پایان اعضای پارلمان شهری با یک فوریت لایحه موافقت کردند.

تخصیص اوراق مشارکت برای توسعه مترو
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران هم در جریان بررسی لایحه مجوز خرید تجهیزات مترو، گزارش مالی در حوزه حمل‌ونقل عمومی ارائه داد و گفت: «حمل‌ونقل یکی از اولویت‌های شهرداری است؛ ازاین‌رو در 4ماه ابتدای سال ۵۸۰میلیارد تومان به مترو اختصاص‌ یافته است. سال گذشته هم ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار به بهره‌بردار تخصیص یافت و ۶۲میلیارد تومان تأمین مالی نیز برای خرید چرخ صورت گرفت.» به‌گفته ابوالفضل فلاح از محل اوراق مشارکت 1500میلیارد تومان برای توسعه مترو و ۷۰۰میلیارد تومان برای خرید اتوبوس در حساب شهرداری آماده شده است.
رأی مثبت به کلیات لایحه هزینه‌کرد اربعین
دیروز اعضای شورای شهر تهران به کلیات لایحه «درخصوص مجوز هزینه‌کرد شهرداری برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی در سال۱۴۰۱» رأی مثبت دادند. معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در توضیح این لایحه با بیان اینکه شهرداری تهران در کمیته‌های خدمات شهری، حمل‌ونقل، فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور عضویت دارد، گفت: «ما تمام مسئولیت‌های چندگانه را پیگیری خواهیم کرد؛ چراکه با یک رخداد جهانی و بین‌المللی روبه‌رو هستیم. این موارد هزینه‌کرد نیست، بلکه فرصتی برای شهرداری تهران به شمار می‌رود و کمک می‌کند که بتوانیم از ظرفیت مردمی استفاده کنیم.»
محمدامین توکلی‌زاده با اشاره به اینکه ۳۰میلیارد تومان اعتبار، رقمی نیست که برای اربعین هزینه شود، تأکید کرد: «برگزاری مراسم اربعین بدون مردم و کمک‌های مردمی امکان‌پذیر نیست و امیدواریم با کمکی که مردم انجام می‌دهند، بتوانیم اقدامات ضروری را انجام دهیم و در موارد نیاز به حمایت، پشتیبانی لازم را داشته باشیم. ما تنها این مجوز را از شورا دریافت می‌کنیم که اعتباری را خارج از شهر تهران برای حماسه اربعین هزینه کنیم.» در نهایت علیرضا نادعلی و مهدی بابایی به‌عنوان نمایندگان شورا برای نظارت بر هزینه‌کرد در اربعین انتخاب شدند.

مکث
شورا در حوزه نظارت بر شهرداری موفق بوده است


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره ارزیابی عملکرد یک‌ساله فعالیت شورا به‌ویژه در حوزه نظارت گفت: «اعضا در این حوزه با جدیت کار کردند و حضوری فعال در مناطق داشتند و حتی مسائل جزئی را از شهرداری پیگیری کردند.» مهدی چمران تأکید کرد: «شهرداری به‌دلیل گستردگی‌ای که دارد با مشکلات بسیاری مواجه است؛ بنابراین هرچه اعضا در موضوع نظارت فعالیت کنند، باز هم کم است. در این بخش می‌توانستیم از شورایاری‌ها کمک بگیریم که به‌دلیل از دست‌ دادن جایگاه قانونی‌شان این امر محقق نشد و در تلاش هستیم با ساختار جدید به‌صورت قانونی این مجموعه را ایجاد کنیم.»

نظر شما