شناسهٔ خبر: 55619382 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

باغ گیاه شناسی در مشهد به همراه عکس، آدرس و شماره تلفن

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:
  • بیماری یکتا ناصر علنی شد | گریه های یکتا ناصر دل همه را سوزاند

  • درخواست طلاق زن مهدی قائدی علنی شد | ضجه های مهدی قائدی برای همسرش همه را شوکه کرد

  • دعوای محسن تنابنده با همسرش در ملاء عام | رفتار زشت محسن تنابنده باعث خجالت همسرش شد

  • مرگ ریحانه پارسا در ترکیه صحت دارد ؟ | دلیل فرار همسر جدید ریحانه پارسا چیست؟

جذابترین ها
  • خبر فوری | بازنشستگان بخوانند | افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان از چه روزی عملیاتی می شود؟

  • حادثه ی وحشتناک تصادف جان 3 شهروند ایرانی را درجا گرفت!!

  • اشک و زاری مازیار لرستانی برای چیست؟ | راز مازیار افشا شد+ فیلم

  • ببینید زورگیری هولناک با قمه از زن راننده وسط ترافیک اتوبان نیایش

برترین‌ها
  • تتو عجیب لعیا زنگنه همه را غافلگیر کرد | لعیا زنگنه ممنوع الکار شد؟ تتو عجیب لعیا زنگنه همه را غافلگیر کرد | لعیا زنگنه ممنوع الکار شد؟
  • محسن تنابنده در فرودگاه دستگیر شد | جرم بزرگ محسن تنابنده برای حمل مواد مخدر محسن تنابنده در فرودگاه دستگیر شد | جرم بزرگ محسن تنابنده برای حمل مواد مخدر
  • افزایش حقوق بازنشستگان منتفی شد | تصمیم نهایی دولت برای بازنشستگان افزایش حقوق بازنشستگان منتفی شد | تصمیم نهایی دولت برای بازنشستگان
  • پرداخت یارانه نقدی چند برابری برای این افراد | یارانه نقدی این خانوارها حذف می شود؟ پرداخت یارانه نقدی چند برابری برای این افراد | یارانه نقدی این خانوارها حذف می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

مشهد یکی از شهرهای گردشگری در ایران می باشد، که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این شهر از مجموعه های تفریحی گرفته تا مراکز خرید و مجموعه از باغ گیاه شناسی مشهد را در بر می گیرد. 

باغ گیاه شناسی مشهد یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در ایران می باشد، این باغ از آن دسته تفریحاتی است که گردشگران بسیاری را مجذوب خود می کند. این باغ دارای بخش های مختلفی از گیاهان دارویی، سیستماتیک و آربراتوم، باغ رز و باغ سنگی، میوه ‌های بومی ایران، نمایشگاه گل ‌های داوودی، کلکسیون گیاهان زراعی، نهالستان و گلخانه تقسیم می ‌شود.

بسیاری از مردم از نمایشگاه فصلی گل های داوودی رنگارنگ لذت می برند، تنوع در این بخش بسیار زیاد است شما می توانید در این بخش از باغ گیاه شناسی مشهد انواع گل های داوودی در مناطق مختلف ایران را مشاهده کنید. هدف از احداث این باغ تولید و کاشت انبوهی از گیاهان متنوع، آموزش و تحقیق در حوزه های مختلف علمی و جنبه های کاربردی دیگر برای زیباسازی شهر می باشد.

 

باغ گیاه شناسی در مشهد

درباره ی  باغ گیاه شناسی در مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد دارای قسمت های مختلفی در فصل های مختلف سال است. باغ گیاه شناسی مشهد در سال ۱۳۹۲ خرداد ماه به روی بازدیدکنندگان باز شد. مساحت این باغ ۴۴/۷۷۶ متر مربع است. این باغ زیبا با تلاش 42 پیمانکار و ۴۵۰ نیروی کارگر تاسیس شد. باغ گیاه شناسی مشهد دارای وسعت بسیار زیادی است و یک روز تمام را برای بازدید پر می کند.

احداث باغ گیاه شناسی مشهد به مدت 5 سال طول کشید و برای ساخت این باغ هزینه ای معادل 15 میلیارد دلار خرج شده است.

نزدیک به ۴۵ هزار متر مربع از فضای باغ گیاه شناسی با چمن های تازه پوشیده شده است و ۱۵ هزار درخت و درختچه در آن قرار دارد، ۱۲ هزار متر مربع از این باغ از پرچین پر شده است. همچنین ۲۰ هزار متر مربع آن گل های دائمی کاشته شده است، و نه هزار متر مربع باغ گیاه شناسی مشهد گل های فصلی هستند که در فصل های مختلف کاشته می شود و ۶۸ هزار متر مربع آن مسیر پیاده روی برای بازدیدکنندگان است.

این باغ علاوه بر امکانات تفریحی متنوعی که دارد، برای برپایی مراسم های مختلف همایش ها گزینه بسیار مناسبی است این باغ دارای سالن های چند منظوره برای برگزاری همایش های ۴۵۰ نفره می باشد.

بخش ‌های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد از چندین بخش مختلف تشکیل شده است، این مجموعه از باغ صخره ای، گیاهان دارویی و معطر، نهالستان و گلخانه های تولیدی، جشنواره های دائمی گل های داوودی، باغ گل رز، باغ میوه های بومی ایران، سیستماتیک و آربراتوم، بانک بذر و ژنوم گیاهی، بخش آموزشی و نمایشی، بخش ایران و توران، بخش آسیای میانه و بخش سوزنی برگان از بخش های این باغ می باشند.

گیاهان دارویی و معطر

در این بخش از باغ گیاه شناسی مشهد که وسعتی به مقدار تقریبی یک و نیم هکتار می باشد، گیاهان دارویی جمع آوری شده است. این بخش حدود ۴۰۰ نمونه ژنتیکی و حدود ۱۸۰ گونه گیاهی دارویی و معطر از ۶۰ گیاه مختلف  تشکیل شده است.

هدف از بخش گیاهان دارویی و معطر بیشتر جنبه های آموزشی و تحقیقاتی برای رشته های مانند علوم پزشکی، کشاورزی، ارتقای فرهنگ گیاه درمانی، بوده است.

همچنین جمع‌آوری ژرم پلاسم گونه‌ های داروئی و بررسی زمینه ‌های کشت و تولید انبوه آن‌ ها جزو اهداف تین بخش از باغ گیاه شناسی مشهد می باشد.

باغ گل های رز

یکی از بخش های جذاب مجموعه باغ گیاه شناسی بخش باغ گل های روز به مساحت یک هکتار می باشد، که در آن حدود 30 گونه ی مختلف در 120 رقم گل رز از انواع و رنگ های متنوع می باشد.

باغ میوه‌ های بومی ایران

در این بخش از باغ گیاه شناسی مشهد بازدید کنندگان می توانند از یک محیط شبیه سازی شده از کوچه ‌باغ‌ های قدیمی در ایران دیدن کنند. در این بخش از 140 نوع درخت میوه و 30 گونه ی مختلف از غیر مثمر مانند نارون وجود دارد.

نهالستان و گلخانه ‌های تولیدی

در بخش نهالستان و گلخانه های تولیدی از 40 نوع گونه متنوع زینتی، گیاهان زارعی و بانک ژن زنده گیاهی استفاده می شود که به عنوان بستر اولیه ی کاشت و ذخیره ی عناصر گیاهی در حال تکثیر می باشد. همچنین از این گیاهان برای تحقیقات علمی و روند تکامل آن ها نیز مورد مطالعه قرار می گیرد.

جشنواره دائمی گل‌ های داوودی

در بخش جشنواره دائمی گل های داوودی باغ گیاه شناسی مشهد که مساحت آن یک هکتار می باشد، از هفتصد نمونه ژنتیکی گل های داوودی در سراسر ایران جمع آوری شده است که این کار نشان دهنده پتانسیل ژنتیکی بالای این گیاه می باشد .

بهتر است این را بدانید که گل های داوودی نه تنها به دلیل رنگ و تنوع بالایی که دارد، بلکه به علت خواص دارویی و حالت خشک شده آن برای بهبود سرماخوردگی، افزایش قدرت بینایی و بالا رفتن تمرکز بسیار محبوب است.

یکی از ویژگی های دیگر این گل است، که می توان آن را دم کرد و با چای نوشید و همچنین به عنوان یک حشره کش طبیعی استفاده کرد.

گل داوودی با نام علمی Chrysanthemum spp، به خانواده گیاهان Asteraceae تعلق دارد، این گیاه از شرق آسیا آمده است. این گل به دلیل تنوع و رنگ های مختلف باعث شده است تا یک از مهم ترین گل های زینتی به حساب بیاید.

این گروه از گل های مهم در دنیا است، که دارای پیش از 400 گونه می باشد، این گل ها را به صورت شاخه ای بریده و در گلدان ها می کارند.

عمر گل های داوودی یک ساله و چند ساله هستند، که به صورت کم پر و پر پر عرضه می شوند. از این گل ها در فضای سبز استفاده می شود، بیش تر گلدهی گل های داوودی در فصل های پاییز و زمستان می باشد.

امکانات مجموعه باغ گیاه ‌شناسی مشهد

مجموعه باغ گیاه شناسی مشهد علاوه بر بخش های مختلف گل ها و گیاهان مختلف دارای امکانات تفریحی و رفاهی نیز می باشد از جمله این امکان آن می ‌توان به کافی شاپ های متنوع، رستوران باغ گیاه شناسی مشهد، سالن های همایش بوتانیک و دهکده اقوام اشاره کرد.

در این باغ به دلیل زیبا سازی فضا به بازدید کنندگان اجازه نمی دهد تا بتوانند بر روی چمن ها چادر بزنند و یا بنشینند، بنابراین برای خوردن و نوشیدن بایستی به یکی از رستوران های متنوع این مجموعه که شامل رستوران های ایرانی، عربی، رستوران مجلل رز، کافه های متنوع این مجموعه رفت.

این مجموعه همچنین دارای یک بخش جذاب به نام دمنوش سرای باغ گیاه شناسی است، که در آن می توان انواع دمنوش های گیاهی را امتحان کرد.

این باغ به دلیل وسعتی که داراد برای رفاه بازدیدکنندگان از مینی ماشین هایی برای جابجایی گردشگران به بخش های مختلف باغ استفاده می کند.

ساعات بازدید و هزینه ی ورودی به باغ گیاه شناسی مشهد

مجموعه ی باغ گیاه شناسی مشهد در تمام طول هفته به روی بازدیدکنندگان باز می باشد، ساعت بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد از 8ساعت  صبح تا 9:30 شب می باشد.

این مجموعه در مناسبت ها مختلف امکان دارد تعطیل باشد و یا ساعت بازدید از آن تغییر پیدا کند، بنابراین بهتر است قبل از رفتن به آنجا از طریق وب سایت باغ گیاه شناسی مشهد مطلع شوید. برای بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد بازدیدکنندگان باید دو تا سه ساعت را برای تماشای این باغ اختصاص دهند.

قیمت بلیط باغ گیاه شناسی مشهد برای هر نفر ۱۰ هزار تومان است، با پرداخت این مبلغ بازدیدکنندگان می ‌توانید از بخش‌ های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد دیدن کنند. هزینه ی ورودی برای کودکان زیر 6 سال رایگان می باشد.

شماره تلفن باغ گیاه شناسی مشهد : 05133448828- 05133448885

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

مجموعه ی تفریحی گردشگری گیاه شناسی مشهد در هر فصلی از سال زیبایی های خود را دارد، زیرا در هر فصل از سال متناسب با آن فصل گل های متنوعی کاشته می شود.

این مجموعه همچنین دارای فستیوال های بهاری با شکوفه های بهاری بسیار جذاب است. در فصل بهار در این مجموعه درختان میوه را خواهید دید.

در فصل پاییز و زمستان باغ گیاه شناسی مشهد به دلیل گل های داوودی متنوع می تواند زمان خوبی برای بازدید از این مجموعه تفریجی و گردشگری باشد.

3

عکس هوایی از باغ گیاه شناسی در مشهد

چگونه به باغ گیاه شناسی مشهد برویم ؟

باغ گیاه شناسی یکی از جاهای دیدنی در مشهد است. این باغ از مرکز شهر فاصله دارد، برای رفتن به آدرس پارک گیاه شناسی مشهد راه های مختلفی وجود دارد، لیکن به علت شلوغی و ترافیک اکثر مردم ترجیح می دهند که با وسایل حمل و نقل عمومی به آنجا بروند.

برای رفتن به این باغ می ‌توانید از مترو یا خودروی شخصی استفاده کنید. اگر قصد دارید با ماشین شخصی به آنجا بروید می توانید از سمت شمالی مشهد به سمت اتوبان همت بروید و سپس وارد بزرگراه بسیج شوید.

قبل از پایان بزرگراه وارد بلوار جمهوری شوید، اگر از غرب مشهد به باغ گیاه شناسی می روید، می توانید از طریق اتوبان آزادی به بزرگراه کلانتری بروید و بعد از وارد شدن به بزرگراه به سمت خروجی کوشش حرکت کنید و با رسیدن به بلوار جمهوری به سمت چپ حرکت کرده و به باغ گیاه شناسی برسید.

با مترو

یکی از راه های آسان برای رفتن به باغ گیاه شناسی با مترو است، از میدان آزادی مشهد به سمت ایستگاه آزادی پیاده بروید، و در ایستگاه مترو سوار خط یک شوید.

بعد از گذشتن 10 ایستگاه در ایستگاهی به نام غدیر پیاده شوید، از این ایستگاه تا باغ گیاه شناسی تنها 900 متر فاصله است که می توانید با پاده روی به آنجا بروید.

همچنین می توانید این مسیر باقیمانده را با اتوبوس بروید، به این صورت که پس از خارج شدن از ایستگاه غدیر در مترو به پایانه اتوبوسرانی رفته و سوار خط 8 شوید. پس از گذشت یک ایستگاه در خیابان پروین اعتصامی پیاده شده و به سمت باغ گیاه شناسی مشهد بروید.

با اتوبوس

برای رفتن به باغ گیاه شناسی مشهد از فرودگاه ابتدا سوار مترو شده و در ایستگاه ریحانه پیاده می شوید، پس از خروج از ایستگاه مترو به سمت پایانه ی اتوبوس رانی حرکت کرده و سوار خط 78 (پایانه انقلاب اسلامی- شهرک عسگریه) بشوید. بعد از سوار شدن و گذشت 2 ایستگاه به خیابان جمهوری اسلامی 34 می ‌رسید، و سپس از آنجا تا باغ گیاه شناسی مشهد تنها 300 متر پیاده روی کنید.

سخن آخر

باغ گیاه شناسی مشهد، یکی از جاهای دیدنی و جذاب در مشهد است. این باغ در سال 1392 افتتاح شد، مستحت این باغ 25 هکتار می باشد.

باغ گیاه شناسی مشهد از بخش های مختلفی همچون گیاهان دارویی و معطر، باغ گل های رز، باغ میوه‌ های بومی ایران، نهالستان و گلخانه ‌های تولیدی، جشنواره دائمی گل‌ های داوودی تشکیل شده است.

هدف از ایجاد این باغ مطالعه و تخقیق در مورد کاشت و توسعه ی علم پزشکی و دارویی است، این باغ گیاه علاوه بر بخش های مختلف گیاهان دارای امکانات دیگری همچون رستوران های متنوع، کافی شاپ، سالن های همایش بوتانیک و دهکده اقوام می باشد.

برای رفتن به این باغ هم از طریق وسایل حمل و نقل عمومی و هم از طریق خودروی شخصی قابل دسترس است، ساعت ورودی باغ گیاه شناسی نیز همه روز از ساعت 8 صبح تا 9:30 شب می باشد.

برای اطلاع از بلیط هواپیما گرگان مشهد، بلیط هواپیما آبادان مشهد، بلیط هواپیما زاهدان مشهد به سایت تریپ مراجعه کنید و انواع بلیط های مسافرتی را به صورت آنلاین و بدون واسطه تهیه کنید. سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از علاوه بر نرخ بلیط داخلی از قیمت پروازهای خارجی مختلف مانند بلیط استانبول و پرواز ترکیه به تهران و همچنین تورهای لحظه آخری مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین تور ترکیه را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو بلیط هواپیما خارجی چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir

 

برچسب‌ها:

نظر شما