شناسهٔ خبر: 55616775 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تبلیغات/

درباره آبله میمونی، آنچه نیاز است بدانید

صاحب‌خبر -

آبله میمونی، یک بیماری ویروسی است که  از حیوانات به انسان منتقل می شود. با علائم بسیار شبیه به آنچه در گذشته در بیماران مبتلا به آبله دیده می­شد. در سال ۱۹۸۰ خبر ریشه کنی آبله متعاقب واکسیناسیون همگانی، باعث توقف واکسن علیه این ویروس گردید. اما اخیراً نوعی جدیدی از این ویروس به نام آبله میمونی گزارش شده است. ویروس آبله میمونی یک ویروس دارای DNA دو رشته­ای پوشش­دار است که از خانواده ارتوپاکس ویروس می­باشد. این ویروس بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی عمدتاً در مرکز و غرب آفریقا به عنوان یک بیماری بومی شایع است و در گونه های مختلف جانوری مثل سنجاب­ها، موش­های صحرایی و میمون­ها دیده می­شود. اخیراً این بیماری در افراد خارج از آفریقا به دلیل سفرهای بین ­المللی و یا صادرات حیوانات به کشورهای دیگر مثل آمریکا، سنگاپور و بریتانیا مشاهده شده است.

 

 

images_1660326627.jpg

علائم بالینی

علائم بالینی آبله میمونی بسیار خفیف تراز علائم آبله می­باشد. دوره کمون یعنی فاصله زمانی بین ابتلا تا بروز علائم معمولاً بین ۷ تا ۱۴ روز طول می­کشد و علائم اولیه به صورت علائم زکام یا سرماخوردگی شامل بدن درد، سردرد، خستگی و تب شروع می­شود. سایر علائم آبله میمونی شامل؛ تورم غده­های لنفاوی، لرز، کمر درد، خستگی و ضعف مفرط می­باشد. در عرض یک تا سه روز بعد از بروز تب و علائم اولیه، بیمار دچار راش یا بثورات پوستی می­شود که غالباً از صورت شروع شده و به سایر مناطق بدن و کف دست و پا گسترش می­یابد. مهم­ترین وجه افتراق آبله و آبله میمونی این است که در آبله میمونی، تورم غده لنفاوی یا لنفادنوپاتی دیده می‌شود که در آبله مرغان یا آبله این مسئله دیده نشده است. مشخصه بثورات این آبله با آبله مرغان و سایر ویروس­های رایج این است که ضایعات این بیماری به صورت یک شکل و یکسان می­باشد. در حالی که در آبله مرغان ضایعات از همه نوع در یک زمان دیده می شود.

images_1660326639.jpg

روش انتقال بیماری

این ویروس از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده و تماس با لباس­ها و ملحفه آلوده به ترشحات ویروس و ترشحات بدن پخش می‌شود. همچنین ویروس می­تواند از طریق نیش یا خراش حیوان آلوده نیز به انسان منتقل گردد. در آبله میمونی بیشترین انتقال از طریق تماس مستقیم با ضایعات پوستی یا مایعات بدن می­باشد. تماس انتقال از طریق ترشحات تنفسی، در تماس­های نزدیک چهره به چهره ممکن است، اتفاق بیفتد. علاوه بر این انتقال از طریق تماس جنسی نیز در رابطه با این ویروس مورد تردید است.

 

// ببینید: بیماری وبا چیست و چگونه منتقل می شود؟ \\

 

عوارض بیماری

در بیشتر موارد علائم آبله میمونی به صورت خود به خود در عرض چند روز تا چند هفته از بین می­روند. اما در کودکان، نوزادان، افراد مبتلا به نقص ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است در معرض خطر علائم جدی و مرگ ناشی از آبله میمونی باشند. عفونت­های ثانویه پوستی پنومونی و عفونت­های چشمی که می­تواند منجر به از دست دادن بینایی شود، از عوارض این بیماری می­باشند. در حدود ۳ تا ۶ درصد مرگ و میر نیز در مبتلایان به این بیماری نیز دیده شده که اغلب کودکان و افراد دارای نقص ایمنی بوده­اند.

پیشگیری

آبله میمونی به واکسن small pox آبله مرغان جواب می­دهد. به خاطر اینکه، این ویروس­ها شبیه یکدیگر هستند. اما مشکلی که وجود دارد، این است که افرادی که تا قبل از ۱۹۸۰ به دنیا آمدند، در برابر این ویروس واکسینه هستند. اما متولدین بعد از آن، به خاطر ریشه کنی آبله دیگر واکسیناسیون به شکل عمومی برای آن انجام نشده است و افراد جوان­تر در مقابل این بیماری ایمنی ندارند.

images_1660326664.png

درمان آبله میمونی

درمان اختصاصی برای آبله میمونی وجود ندارد و درمان­ها بیشتر به صورت درمان­های نگهدارنده کنترل آب و الکترولیت­های بدن، کنترل تب، پیشگیری از عفونت ثانویه، درمان بیماری زمینه‌ای و نقص ایمنی می­باشد. مطالعات قبلی نشان داده است که واکسن آبله می­تواند تا ۸۵ درصد از ابتلا به آبله میمون پیشگیری کند. اگر تا ۴ روز بعد از در معرض قرار گرفتن، شخص واکسن آبله دریافت کنند، از ابتلا به آبله میمونی پیشگیری می­شود. اگر بین ۴ تا ۱۴ روز بعد از در معرض قرار گرفتن، واکسن دریافت شود، ابتلا رخ داده اما شدت علائم کم می­شود. واکسن آبله امروز در اغلب کشورها رایج نیست و نیاز است که کشورها برای موارد ضروری به تعداد لازم واکسن را تهیه کنند.

راهکارها برای کنترل آبله میمونی

1) شناسایی و ایزوله فوری مبتلایان؛

2)شناسایی و ایزوله افراد در تماس با فرد مبتلا؛

3) واکسیناسیون آبله طی چهار روز از اول بعد از تماس.

سخن پایانی

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که گسترش شروع آبله در بیش از ۷۰ کشور یک وضعیت فوق العاده اضطراری است، همه کشورها باید تمهیدات لازم برای مقابله با آن را در اختیار داشته باشند. اگرچه آبله میمونی­ها سال است که بخشی از مرکز و غرب آفریقا را درگیر کرده است، اما از ماه مه امسال ده­ها مورد در اروپا آمریکای شمالی و کشورهای دیگر شناسایی شد و اعلام وضعیت اضطراری جهانی به این معنی است که شروع آبله میمونی یک رویداد فوق العاده است و می‌تواند به کشورهای بیشتری سرایت کند و نیاز به واکنش هماهنگی جهانی دارد. در ایران نیز با توجه به اینکه هنوز کرونا به پایان نرسیده است، شناسایی قرنطینه و درمان موارد احتمالی برای جلوگیری از شیوع یک بیماری مسری دیگر ضروری به نظر می­رسد. همچنین اکنون مراکز درمان در منزل با توجه به برخوردار شدن از تیم­های بزرگ پزشکی و انواع متخصصین و توانایی بالا در مواردی مانند تزریقات در منزل می­توانند در بالابردن سطح بهداشت و سلامت جامعه مفید و موثر باشند.

 

نظر شما