شناسهٔ خبر: 5561468 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزايش بهاي نفت در آسيا

صاحب‌خبر - تهران/ خبرگزاری صدا و سیما/ اقتصادی 1394/03/15
بهای نفت روز جمعه در بازار آسیا با افزایش همراه شد. اما این افزایش قبل از برگزاری نشست کلیدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت محدود بوده است. پیش بینی می شود اعضای اوپک با وجود اشباع بازار از نفت، سقف تولید کنونی خود را حفظ کنند.
بر اساس این گزارش، بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه ژوئیه با سه سنت افزایش بشکه ای 58 دلار و سه سنت معامله شد. بهای نفت برنت دریای شمال نیز برای تحویل در ماه ژوئیه با 13 سنت افزایش بشکه ای 62 دلار و 16 سنت داد و ستد شد.
نیکلاس تئو تحلیل گر بازار در موسسه سی ام سی مارکتز در سنگاپور اعلام کرد:« به نظر می رسد اوپک قصد ندارد سطح تولید خود را تغییر دهد.» او همچنین گفت:« این موضوع می تواند سبب افزایش نگرانی ها درباره عرضه بیش از اندازه نفت در بازارهای جهانی و در نتیجه کاهش بیش از پیش بهای نفت شود .
مقامات 12 کشور عضو اوپک قرار است عصر روز جمعه درباره میزان تولید به بحث و تبادل نظر بپردازند. برخی از آنها در باره بهای کنونی نفت در بازار ابراز ناامیدی کرده اند اما هیچ گونه نشانه ای درباره کاهش سقف تولید دیده نمی شود. اعضای اوپک - که حدود 30 درصد از نفت جهان را تولید می کنند - در نشست قبلی خود در ماه نوامبر سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز را حفظ کردند ، اقدامی که از آن به عنوان تلاش برای به حاشیه راندن تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا در بازار یاد می شود.
این تصمیم سبب شد بهای نفت در بازارها به پایین ترین سطح خود طی شش سال برسد اما برخی تحلیل گران می گویند این راهبرد - که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است - سبب شد تولید کنندگان نفت شیل آمریکا تحت فشار قرار گیرند به همین دلیل بهای نفت در ماه های اخیر افزایش یافته است.
تئو گفت دلالان منتظر انتشار گزارش مربوط به اشتغال در آمریکا در ماه مه هستند .
تئو همچنین گفت:« انتظار می رود میزان اشتغال در آمریکا با افزایش همراه شود . همین موضوع سبب افزایش ارزش دلار خواهد شد. افزایش ارزش دلار نیز به نوبه خود سبب می شود بهای نفت خام برای خریدارانی که از ارزهای ضعیف تر استفاده می کنند، گران تر تمام شود.»
157/15

نظر شما