شناسهٔ خبر: 55604632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

«بدر عبدالله المنیخ» استوارنامه خود را تقدیم امیرعبداللهیان کرد

اولین سفیر کویت در تهران بعد از ۷ سال

بدر عبدالله المنیخ ،سفیر جدید دولت کویت در آغاز ماموریت خود در جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه رونوشت استوارنامه خود را به وی تقدیم کرد

صاحب‌خبر -

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توجه به همسایگان و ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت؛ رئیسی برای گسترش مناسبات با همسایگان در سفرهایی مهم و رایزنی های مستمر تلفنی تلاش کرد تا رویکرد مثبت دولت سیزدهم را به آنها یادآوری کند و حالا با گذشت یک سال از دولت شاهد به ثمر نشستن این تلاش ها هستیم.
پس از چند دور گفتگو با عربستان سعودی برای از سرگیری روابط بین دو کشور شاید تعامل با دیگر کشورهای منطقه موضوعی سهل الوصول باشد که دستگاه سیاست خارجی به خوبی به آن توجه دارد. در این راستا بدر عبدالله المنیخ ،سفیر جدید دولت کویت در آغاز ماموریت خود در جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه رونوشت استوارنامه خود را به وی تقدیم کرد.
محمد ایرانی، سفیر ایران در کویت سوم مرداد در گفت وگو با روزنامه الرای با استقبال از بازگشت نماینده کویت در سطح سفیر به تهران، انتخاب بدر عبدالله المنیخ به عنوان سفیر کویت در ایران را امری طبیعی برای تقویت روابط دوجانبه دو کشور به ویژه در زمینه مسائل سیاسی دانست.
ایرانی همچنین درباره سفر امیرعبداللهیان به کویت گفته بود: وزیر امور خارجه ایران در این سفر درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه با مقام‌های کویتی رایزنی می‌کند.  بدر عبدالله المنیخ نخستین سفیر کویت در تهران پس از هفت سال است.

بهار روابط با اعراب
در سابقه دیپلماتیک این دیپلمات کویتی می‌توان به فعالیت او به عنوان دبیر اول سفارت کویت در لندن اشاره کرد، او همچنین سابقه فعالیت در سفارت کویت در آفریقای جنوبی  را نیز در کارنامه کاری خود دارد. طبق آنچه که رسانه‌های کویتی منتشر کرده‌اند المنیخ که در سال ۲۰۱۹ به  یکی از سطوح  بالای دیپلماتیک کویت(وزیر مفوض) دست یافت از جمله مسوولیت های مهمش در عرصه دیپلماتیک می توان به  فعالیت وی به عنوان معاون نماینده دائم کشور کویت در سازمان ملل اشاره کرد.
او در زمانی که کویت به عنوان عضو غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل عضو بود به عنوان یکی از دیپلمات‌های کویتی در نیویورک فعالیت می‌کرد و براساس آنچه که مطرح شده او به همراه رییس نمایندگی کویت در سازمان ملل  در همان مقطع درخواست اختصاص و واگذاری کرسی دائم به اعراب در شورای امنیت سازمان ملل را مطرح کرده است.
اخیرا ایران به کانون همگرایی و رایزنی منطقه‌ای تبدیل شده است و سفرهای متعدد رؤسای جمهور قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان و همچنین دیدار اخیر پوتین و اردوغان در تهران و نیز دیدار مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از تهران نشان می‌دهد که ایران به یک کشور کاملا تاثیرگذار تبدیل شده است.
تغییر مناسبات منطقه‌ای که در یک‌سال گذشته روند متفاوتی را به خود گرفته، حالا با تحرکات اخیر وارد فاز جدی‌تری شده است. نگاه متفاوت دولت سیزدهم به همسایگان و کشورهای منطقه باعث شد تا شرایط برای بهبود روابط بین ایران و همسایگان و همچنین کشورهای منطقه مهیا شود. اگرچه قطر، عمان، سوریه، عراق و لبنان در این سال‌ها روابط خوبی با ایران داشتند اما حالا اردن، امارات، کویت، مصر و عربستان‌سعودی نیز نگاه متفاوتی به تهران دارند و همه‌چیز برای بهبود رابطه مهیاست.  نگاه متفاوت برخی کشورهای منطقه به تهران علی‌رغم سابقه نه چندان مثبت گذشته، موضوعی است که امروز رسانه ها و تحلیلگران بر آن تاکید دارند.

نظر شما