شناسهٔ خبر: 55601774 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

دلایل تساوی ذوب‌ ۱۰نفره برابر تیم پرمهره یحیی؛

آنالیز دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن در هفته نخست لیگ برتر

یک آنالیزور حرفه‌ای، نمایش پرسپولیس و ذوب‌آهن را در هفته ابتدایی لیگ مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، دومین دیدار مهم هفته نخست لیگ برتر بین پرسپولیس و ذوب‌آهن با تقسیم امتیازات به پایان رسید. دیداری که در آن قرمزها با وجود ایجاد حملات متعدد روی دروازه ذوب‌آهن راه به جایی نبردند و با سد بزرگ مدافعان این تیم روبه‌رو شدند.

درحالی‌که به نظر می‌رسید تیم ذوب‌آهن با برنامه دفاع می‌کرد، اما حملات نامنظم پرسپولیس درنهایت راه به جایی نبرد و به جز یکی دو صحنه خطرناک، شاگردان یحیی نتوانستند در نخستین بازی فصل پیروز شوند. عملکرد پرسپولیس و ذوب‌آهن در هفته نخست لیگ توسط هوتن نگاری، دارنده مدرک آنالیزوری و مربی فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا بررسی شده است که در ادامه می‌خوانید:

ترکیب‌تیم‌ها و چینش بازیکنان

ذوب‌آهن با سیستم ۳۵۲ روانه میدان می‌شد که این سیستم در زمان دفاع ذوبی‌ها به ۵۳۲ تغییر شکل می‌داد. مسعود ابراهیم‌زاده بک چپ و امیرحسین جدی بک راست قرار گرفته بودند که این بازیکنان در زمان حمله پرسپولیس به سه نفر دفاع اضافه شده و شمار نفرات تیم را به پنج دفاع افزایش می‌داد. در آن سوی میدان تیم پرسپولیس نیز همان سیستم ۴۲۳۱ قبلی خود را به نمایش گذاشت.

تغییر سیستم پرسپولیس از عمق دفاع حریف تا ارسال از کناره‌ها و شوت

پرسپولیس در نیمه نخست سعی داشت از عمق دفاع حریف نهایت استفاده را ببرد و در این راه روی خلاقیت ترابی حساب ویژه‌ای باز کرده بود. در یکی دو صحنه آن‌ها نیز موفق عمل کردند که عبدی یکی از بهترین موقعیت‌های قرمزها را که در نیمه اول به دست آمد از دست داد. البته محتاط بازی کردن تیم ذوب‌آهن در نیمه اول در فرصت دادن به حریف نیز مؤثر بود، اما این را باید اضافه کرد که تعویض قرمزها راه به جایی نبرد و نتوانست در تغییر نتیجه مؤثر باشد.

آنالیز دیدار پرسپولیس و ذوب آهن در هفته نخست لیگ برتر

در نیمه دوم و بعد از اخراج نادر محمدی دقیقه ۵۱ بود که قرمزها رو به ارسال از کناره‌ها و شوت از راه دور آوردند؛ به آن دلیل که قرمزها با اخراج دفاع ذوب‌آهن با از دست دادن شیرازه حریف سعی در باز کردن بازی، بردن توپ به کناره‌ها و ارسال از جناحین داشتند که در این امر نیز تا حدودی موفق بودند و یکی دو بار توپ به تیر دروازه ذوبی‌ها اصابت کرد.

دفاع کم اشتباه پرسپولیس و گردش توپ

نباید از دفاع خوب پرسپولیس در این بازی غافل ماند و البته سرعت بالای گردش توپ بین بازیکنان کاری است که همیشه در سیستم بازی یحیی وجود دارد. در کل این تیم توانست برنامه سرمربی خود را در زمین اجرا کند اما ترس از نباختن در هفته ابتدایی همانند تیم‌های دیگر و مهم‌تر از همه هماهنگ نبودن بازیکنان در تساوی برابر ذوب‌آهن مؤثر بود، اما می‌توان ادعا کرد پرسپولیس در هفته‌های آتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

موقعیت‌های انگشت‌شمار ذوب‌آهن

وقتی یک مربی از نظر تاکتیکی و چیدمانی بازیکنان محدودیت دارد و در اصل دست وی خالی است، به سمت تاکتیک‌های انفرادی می‌رود؛ یکی از آن اوت دستی‌های نادر محمدی بود که این، حتی در فوتبال اروپا نیز دیده می‌شود. مورد بعدی ضدحمله سریع و انفجاری و در نهایت دوندگی بازیکنان از دفاع به حمله است. در این بازی ذوب‌آهن نیز یکی دو صحنه را روی دروازه پرسپولیس داشت که حاصل ضدحمله و دوندگی بازیکنانش بود.

این موضوع برای ذوب‌آهن حائز اهمیت بود که بتواند ۱۰ نفره موقعیت خلق کند و حتی به گل برسد. شاید بسیاری از کارشناسان، منتقد این سبک بازی مهدی تارتار باشند اما کاملاً طبیعی است؛ وقتی مربی در ترکیب خود بازیکنان کلیدی و صاحب‌نام نداشته باشد دست به این کار خواهد برد. وقتی تیم‌هایی مثل ذوب‌آهن و پیکان با هزینه کمتر بسته می‌شوند و بیشتر از بازیکنان گمنام استفاده می‌کنند، استفاده از این سیستم جای تقدیر دارد. درحالی‌که بازیکنانی از همین تیم‌ها وقتی به سطح خوبی رسیدند از سوی تیم‌های سرخابی جذب می‌شوند.

مثال واضح و در دسترس آن، سینا اسدبیگی بود که بعد از نمایش خوب در جمع ذوبی‌ها از سوی پرسپولیس جذب شد و قطعاً در ادامه لیگ کمک خوبی به این تیم در میانه میدان خواهد کرد. در ادامه نمونه‌ای از موقعیت‌های ذوب‌آهن را در این دیدار مشاهده می‌کنید:

در این صحنه ابتدا ضدحمله تیم پرسپولیس را شاهد هستیم اما در حمله عملکرد خوب دفاع ذوب‌آهن و بازی‌سازی آرمان قاسمی را خواهیم دید. مهم‌تر از هر چیز میانه میدان با وجود برتری عددی بازیکنان پرسپولیس توپ از این صحنه به نفع ذوبی‌ها خارج شده و با فرار در عمق باقرپسند، اضافه شدن وینگر راست موقعیت مهمی از سوی شاگردان تارتار خلق می‌شود.

تیم تارتار؛ برنده اصلی مسابقه!

خط دفاع مستحکم ذوب‌آهن عامل اصلی تساوی در این دیدار بود. درواقع باید گفت برنده اصلی این مسابقه تیم ذوب‌آهن بود که توانست با این نمایش خوب در میدان و دوندگی بالا و هوشیاری در خط دفاع از حریف پرستاره خود امتیاز بگیرد. خواسته ذوب‌آهن دقیقاً در میدان به اجرا درآمد و تیم تارتار با دوندگی زیاد کمبود بازیکن با تجربه و گران‌قیمت را جبران کرد. به نظر می‌رسد ذوب‌آهن بتواند از همین راه خود را در اواسط جدول رده‌بندی لیگ برتر نگه‌دارد. در ادامه نمونه‌ای دفاع منطقی ذوبی‌ها را مشاهده می‌کنید:

در این صحنه با اینکه اکثر بازیکنان پرسپولیس در زمین ذوب‌آهن ۱۰ نفره هستند. توپ به هر منطقه‌ای یک بازیکن ذوب‌آهن اجازه بازی‌سازی به حریف را نمی‌دهد. با تغییر منطقه بازی بازیکنان به محل اصلی خود بازگردند. در نهایت نظم دفاعی بازیکنان ذوب آهن در زمان حضور توپ در منطقه خطر قابل تحسین است.

از طرف دیگر پرسپولیس هنوز برای نتیجه گرفتن راه زیادی دارد. بازیکنانی مانند سروش رفیعی و بیرانوند با رفت و برگشت خود به پرسپولیس هنوز با ترکیب تیم هماهنگ نیستند. اما ناگفته نماند که کمبود مهاجم در خط حمله قرمزها احساس می‌شد که با حضور فوروارد جدید پرسپولیس شاید شرایط در خط حمله برای قرمزها متفاوت شود.

نظر شما