شناسهٔ خبر: 55601773 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پایان عصر ارتش‌های تک‌نفره؛

غیبت مسی و حضور کم‌فروغ رونالدو در لیست نامزدهای توپ طلا

با اعلام لیست نهایی ۳۰ نامزد کسب عنوان «توپ طلا» پس از نزدیک به دو دهه، لیونل مسی از قافله جا مانده است و کریس هم امیدی به برنده شدن ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک بار دیگر با آغاز فصل جدید رقابت‌های فوتبال اروپا، لیست نامزدهای برترین بازیکن سال نیز تحت عنوان «توپ طلا» معرفی شد که با یک شگفتی غیرمنتظره همراه بود! لیونل مسی پس از ۱۷ سال جایگاهی در میان نامزدهای کسب عنوان برترین بازیکن سال ندارد و رونالدو نیز اگرچه با ۱۸ سال حضور مداوم در لیست ۳۰ نفره رکورددار شده است، اما به خوبی می‌داند که شانسی برای برنده شدن توپ طلا نخواهد داشت.

مسی، برنده این عنوان در دوره قبلی است و با کسب هفت توپ طلا در تاریخ این مراسم رکورددار است. جالب است بدانید که مجموع توپ طلاهای کسب شده ۳۰ نفر نهایی امسال به عدد شش می‌رسد که از تعداد توپ‌های لیونل مسی کمتر است! در طرف مقابل، رونالدو برای هجدهمین بار در جمع ۳۰ نامزد نهایی توپ طلا قرار گرفته است. باشگاه‌های رئال مادرید، لیورپول و منچسترسیتی هرکدام با شش بازیکن، بیشترین نماینده را در این فهرست دارند. حضور نداشتن مهدی طارمی در این لیست نیز با وجود درخشش فوق‌العاده در فصل قبل رقابت‌های لیگ پرتغال، قابل تأمل است.

لیست ارائه شده توسط فرانس فوتبال بدین شرح است: تیبو کورتوا، رافائل لیائو، کریستوفر انکونکو، محمد صلاح، یاشوا کیمیش، روبرت لواندوفسکی، برناردو سیلوا، وینیسیوس جونیور، لوئیس دیاز، فیل فودن، هری کین، سادیو مانه، داروین نونیز، مایک مانیان، کوین دی بروینه، سباستین هالر، لوکا مودریچ، کریستیانو رونالدو، آنتونیو رودیگر، ژائو کانسلو، ارلینگ هالند، کیلیان امباپه، ویرجیل فن دایک، دوشان ولاهوویچ

جالب است که حتی نیمار نیز در این فهرست جایی ندارد و وینگر برزیلی باشگاه پاری سن ژرمن موفق نشده است نام خودش را در لیست قرار دهد. به این ترتیب می‌توان گفت که حذف پی‌اس جی در لیگ قهرمانان اروپا توسط رئال مادرید کار دست بازیکنان این تیم داده و آن‌ها را تا حد زیادی از کسب توپ طلا دور کرده است.

در حال حاضر بسیاری از هواداران فوتبال و روزنامه‌نگاران در سراسر دنیا اعتقاد دارند که عنوان توپ طلای متعلق به کریم بنزما، بازیکن فرانسوی رئال مادرید خواهد بود. بنزما پس از خروج رونالدو از رئال جان تازه‌ای گرفت و نه تنها با درخشش خود توانست تیمش را به قهرمانی لالیگا برساند، بلکه در مسیر قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا نیز نقش بسیار مهمی ایفا کرد. بنزما در فصل گذشته ۴۶ بار برای رئال مادرید بازی کرد که در این مسابقات ۴۴ بار گلزنی کرد و ۱۵ پاس گل نیز داد.

این در حالی است که مسی در فصل گذشته رقابت‌های فوتبال اروپا پس از پیوستن به پاری سن ژرمن و جدایی از بارسلونا، ۳۴ بار برای غول فرانسوی به میدان رفت و تنها ۱۱ گل زد. او ۱۵ پاس گل نیز به هم تیمی‌هایش ارسال کرد اما این آمار به هیچ عنوان برای این فوق ستاره آرژانتینی قابل قبول به حساب نمی‌آید.

اگرچه رونالدو در میان ۳۰ نفر نهایی جای گرفته، اما اوضاع او بهتر از مسی نیست. فوق‌ستاره پرتغالی منچستر یونایتد پس از جدایی از یووه در لیگ جزیره تا حدودی توانست بدرخشد اما ضعف ترکیب شیاطین سرخ باعث شد تا عملکرد خوب رونالدو نیز تحت‌الشعاع قرار بگیرد. اگرچه رونالدو برای منچستر ۳۸ بار به میدان رفت و در این مدت ۲۴ گل زد و سه پاس گل داد، با این حال نتوانست به همراه یونایتد جواز صعود به لیگ قهرمانان اروپا را به دست بیاورد و تیمش راهی لیگ اروپا شد.

به مدت چندین سال مسی و رونالدو موفق شدند با درخشش‌های بی‌نظیر در لباس تیم‌های بارسلونا و رئال مادرید، نه تنها فوتبال اسپانیا را به قله جهان برسانند بلکه در ذهن هواداران و همه بازیکنان فوتبال تبدیل به ارتش‌های تک‌نفره‌ای شوند که برای قهرمانی و جاه‌طلبی یک تیم کافی است.

غیبت مسی و حضور کم فروغ رونالدو در لیست نامزدهای توپ طلا

با این وجود، لوکا مودریچ هافبک کروات رئال مادرید که در سال ۲۰۱۸ با رئال مادرید موفق به کسب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا شده و با تیم ملی کرواسی به فینال جام جهانی هم رسید، به عنوان برنده جایزه توپ طلا در آن سال برگزیده شد تا به حکمرانی مسی و رونالدو پس از ۱۰ سال خاتمه دهد. اگرچه از آن زمان لیونل مسی دو بار دیگر موفق شده توپ طلا را از آن خود کند، اما حالا می‌توان با اطمینان گفت که از آن دوران گذر کرده‌ایم و عصر این دو فوق‌ستاره فوتبال اروپا نیز رو به اتمام است.

مسی پیش از این در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ موفق شده بود عنوان برترین بازیکن سال فوتبال جهان به انتخاب نشریه فرانس فوتبال را از آن خود کند. او پنج بار به عنوان نفر دوم برگزیده شد و یک بار نیز در سال ۲۰۰۷ جایگاه سومی را به دست آورد.

رونالدو در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توپ طلا را به دست آورد و شش بار نیز دوم شد. او در سال ۲۰۱۹ جایگاه سوم را در میان برترین بازیکنان سال فوتبال جهان از آن خود کرد.

غیبت مسی و حضور کم فروغ رونالدو در لیست نامزدهای توپ طلا

پیش از ظهور مسی و رونالدو، میشل پلاتینی به همراه یوهان کرویف و مارکو فان باستن با کسب سه توپ طلا در این زمینه رکورددار بودند و در تاریخ هیچ بازیکنی به اندازه آنان موفق به دریافت این عنوان نشده بود. پس از ظهور دو بازیکن پرتغالی و آرژانتینی، باشگاه‌های رئال مادرید و بارسلونا نیز به صدر تیم‌هایی رسیدند که بازیکنانشان بیشترین عنوان توپ طلا را کسب کرده است.

تاکنون شش بازیکن بارسلونا موفق شده‌اند ۱۲ بار توپ طلا را کسب کنند. در تاریخ رئال مادرید نیز هفت بازیکن توانسته‌اند ۱۱ بار توپ طلا را به دست بیاورند. پس از این دو باشگاه اسپانیایی، باشگاه‌های یوونتوس و آث‌میلان با هشت بار کسب عنوان توپ طلا در رده‌های بعدی قرار دارند.

حال در شرایطی باید منتظر برگزاری مراسم توپ طلا و اهدای جوایز برترین‌های سال فوتبال اروپا باشیم که دیگری خبری از مسی نیست و رونالدو هم شانس بسیار کمی دارد. اینکه چه کسی برنده توپ طلا شود قطعاً هیجان‌انگیز خواهد بود، اما هواداران فوتبال در عین حال تراژدی تلخ خداحافظی با دو ابرستاره‌ای را تجربه می‌کنند که شاید در تاریخ فوتبال دیگر شاهد بازیکنانی تا این حد باکیفیت نباشیم. عصر مسی و رونالدو نیز مانند هر عصر تاریخی دیگری به پایان خواهد رسید، اما این افول برای یک هوادار واقعی فوتبال دردناک و سخت خواهد بود.

نظر شما