شناسهٔ خبر: 55601640 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیدار هادی العامری با الحلبوسی و السامرایی سران سیاسی اهل سنت عراق

بغداد-ایرنا- هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح (یکی از ائتلاف های چارچوب هماهنگی) عصر شنبه با محمد الحلبوسی رئیس ائتلاف السیاده (رئیس پارلمان عراق) و نیز مثنی السامرایی رئیس ائتلاف العزم دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، العامری با الحلبوسی در دفتر او دیدار کرد و با السامرایی در منزل رئیس ائتلاف العزم.

دیدار با محمد الحلبوسی به اعلامی با سرخطی کوتاه و بدون جزئیات از جلسه منتهی شد. دفتر الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و همپیمان صدر و بارزانی اعلام کرد: الحلبوسی از العامری استقبال کرد و دو طرف وضع سیاسی کشور را بررسی کردند.

دیدار دیگر رئیس ائتلاف شیعی الفتح با یکی دیگر از سران اهل سنت یعنی مثنی السامرایی رئیس ائتلاف العزم (شریک چارچوب هماهنگی) با حضور نمایندگان این ائتلاف برگزار شد.

السامرایی در این دیدار، درباره «بسته شدن درهای گفت و گو و تفاهم» هشدار داد و گفت: خروج از بحران جاری، تنها در نشستن همه طرف های سیاسی پشت میز گفت و گو و باز کردن کانال های تفاهم برای پایان دادن به اختلافات و رسیدن به ساحل امنیت در چارچوب قانون و دستاوردهای انتخاباتی میسر است.  

این دیدارها در حالی مطرح می شود که منابع خبری حدود ۱۰ روز پیش اعلام کردند که چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراق، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح را مسئول گفتگو و مذاکره با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر موقت عراق کرده است.

هادی العامری در توئیتی نوشت: همانگونه که بارها تأکید کردیم و اکنون هم تأکید می‌کنیم هیچ راه حلی برای برون رفت از بحران‌ها جز با کاهش تنش، خویشتنداری و نشستن به پای میز گفت‌وگو وجود ندارد.

این دیدارها در حالی انجام می شود که اردوکشی های خیابانی، این روزها به مراحل حساسی رسیده است و دو دسته از تظاهرات کنندگان در داخل منطقه سبز (معترضان صدری) و پشت دیوارهای این منطقه (تظاهرات کنندگان با شعار حمایت از مشروعیت و قانون اساسی و فراخوان کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از مشروعیت) تحصن کرده اند و چند ساعت پیش نیز، رهبر جریان صدر از طریق شخصیت مجازی موسوم به وزیر قائد (صالح محمد العراقی) خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی یکپارچه طرفداران خود در بغداد شد.

این دعوت صدر به تظاهرات پس از آن انجام می شود که کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از مشروعیت در بغداد نیز اقدام به «تحصن باز» در کنار منطقه سبز کرد و نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز گفت که «خیابان های عراق در احتکار یک جریان سیاسی نیست.»

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

نظر شما