شناسهٔ خبر: 55601609 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ضارب سلمان رشدی اعلام بی‌گناهی کرد/ واکنش بایدن

مهران ثنایی نورانی

ضارب سلمان رشدی در دادگاه اعلام بی‌گناهی کرد. این در حالی است که پلیس همچنان در پی یافتن انگیزه‌های پشت این حمله است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، ناتانیل بارونه، وکیل تسخیری "هادی مطر"، ضارب سلمان رشدی در دادگاه منطقه‌ای نیویورک اعلام کرد که موکلش دادخواست بی‌گناهی را در دادگاه پر کرده است.

جیسون اشمیت، دادستان بخش شاتاکوآ، روز شنبه گفت: «ضارب حمله دیروز، هادی مطر، اکنون به اقدام به قتل درجه و تعرض درجه دو متهم است.»

اشمیت گفت: «این اتهام‌ها دیشب به او تفهیم شدند و بدون امکان وثیقه، زندانی شد.»

اما اگر دادگاه مطر را مجرم تشخیص دهد، او چند سال زندانی خواهد شد؟ مطابق قوانین ایالت نیویورک، «اقدام به قتل درجه دو» معمولا بین ۵ تا ۱۵ سال زندان در پی دارد. برخی منابع امکان افزایش این حکم به ۲۵ سال را نیز مطرح کرده‌اند. این در حالی است که اگر او با اتهام «اقدام به قتل درجه یک» مواجه بود، این محکومیت احتمالا به حبس ابد افزایش می‌یافت. اتهام مجزای «تعرض درجه دو» نیز در ایالت نیویورک با حداقل ۲ و حداکثر ۷ سال زندان همراه است.

در همین حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این حمله با ادعای اینکه "سلمان رشدی و کارش نماد حقیقت، شجاعت و پایداری است"، حمله به رشدی را محکوم کرد.

بایدن گفت: توانایی اشتراک عقاید بدون ترس و هراس، پایه‌های ایجاد جامعه‌ای آزاد و باز هستند.

هم‌زمان پلیس اعلام کرد همچنان نمی‌تواند انگیزه‌ای را برای این حمله تایید کند.

مطر جوان ۲۴ ساله لبنانی-آمریکایی است که پدر و مادرش هر دو اهل روستایی در جنوب لبنان‌اند. او چند سال پیش از ایالت کالیفرنیا به ایالت نیوجرسی نقل مکان کرد و تا پیش از حمله روز جمعه، در شهر فیرویوی نیوجرسی زندگی می‌کرد.

مطر با خرید بلیت، به محل سخنرانی سلمان رشدی آمده بود و سپس، خود را به جایگاه رساند و با چاقو به شکم و گردن رشدی ضربه زد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما