شناسهٔ خبر: 55596337 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خشکسالی بی سابقه در بزرگ ترین دریاچه و رودخانه ایتالیا

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین، سخت ترین خشکسالی در ایتالیا سطح آب رودخانه "لیک گاردا" را که بزرگ ترین دریاچه این کشور اروپایی به شمار می رود به نزدیک پائین ترین حد ثبت شده رسانده و بخش های زیادی از صخره هایی که تاکنون زیر سطح آب قرار داشته اند، پدیدار شده و دمای آب آن تا نزدیک میانگین دریای کارائیب بالا رفته است.

بسیاری از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، آلمان، پرتغال، فرانسه، هلند و انگلیس در تابستان کنونی از خشکسالی رنج می برند، به کشاورزان و صاحبان مشاغل وابسته به آب رودخانه و دریا، آسیب رسیده و مقام ها وادار به محدود کردن مصرف آب شهروندان شده اند.

بخش های شمالی ایتالیا از ماه ها پیش شاهد بارش باران چشمگیری نبوده و میزان بارش برف در سال جاری نیز ۷۰ درصد کاهش یافته که موجب خشک شدن رودخانه های اصلی مانند "پو" طولانی ترین رود این کشور شده که از میان زمین های کشاورزی و صنعتی می گذرد. شرایط این رودخانه تاکنون میلیاردها یورو به کشاورزانی که به صورت عادی به آن برای آبیاری کشتزارها و شالیزارهای برنج خود وابسته بوده اند، زیان رسانده است.

مقام های ایتالیا برای جبران این زیان ها، اجازه برداشت مقدار آب بیشتری از دریاچه گاردا و جاری شدن آن در رودخانه های محلی داده بودند که بالغ بر ۷۰ متر مکعب در ثانیه بود، اما در اواخر ژوئیه (میانه مرداد ماه) وادار شده اند به منظور حفظ سطح آب رودخانه و درآمد صنعت گردشگری که به آن وابستگی دارد، مقدار برداشت آب را کاهش دهند.گردشگرانی که برای گذران تعطیلات طولانی تابستانی به این دریاچه سفرکرده اند، امسال با منظره کاملا متفاوتی با سال های پیش روبر به رو شده اند.

دیوید بدینلی شهردار گاردا تائید کرده است که روزانه ۲ سانتی متر از سطح آب این دریاچه کاسته می شود.

به گفته یک سازمان جهانی نظارت بر دمای آب رودخانه ها و دریاها؛ دمای آب لیک گاردا در اوت بالاتر از میانگین این دوره از سال است. دمای آب این دریاچه در روز جمعه نزدیک به ۲۶ درجه سانتی گراد بوده که چند درجه از میانگین دمای اوت که ۲۲ درجه سانتگیراد است، گرم تر بوده و به میانگین دمای آب دریای کارائیب که حدود ۲۷ درجه سانتی گراد، نزدیک می شود. 

روزنامه گاردین گزارش داد که انتظار می رود بحران آب در انگلیس و درخواست از کشاورزان درباره ممنوعیت استفاده از آب لوله کشی برای آبیاری مزارع، محصولات کشاورزی این کشور را به خطر بیندازد. این روزنامه چاپ لندن با استناد به یک سند محرمانه فاش کرد کارشناسان درباره آسیب گسترده به محصولات کشاورزی در سراسر انگلیس هشدار داده اند.

این در حالیست که شرکت های آب با وجود اعلام خشکسالی دربیشتر بخش های این کشور هنوز ممنوعیت استفاده از آب شلنگ را اعمال نکرده اند. «تیمز واتر» بزرگترین شرکت آب انگلیس اعلام کرده برنامه ای برای ممنوعیت استفاده از آب لوله کشی برای کشاورزی ندارد.

اسناد فاش شده از جلسه گروه ملی خشکسالی در انگلیس که به رویت گاردین رسیده نشان دهنده ارقام نگران کننده ای در مورد وضعیت کشاورزی در این کشور است. این اسناد نشان می دهد، انتظار می رود نیمی از محصول سیب زمینی دچار آسیب شود، زیرا نمی توان آن را آبیاری کرد، و حتی محصولاتی که معمولاً به خشکی مقاوم هستند، مانند ذرت، به دلیل کم آبی آسیب خواهند دید.

به این گروه گفته شده که «گزینه‌های آبیاری با تخلیه سریع مخازن آبی کاهش می‌یابد» و انتظار می‌رود ۱۰ تا ۵۰ درصد از برخی محصولات از جمله هویج، پیاز، چغندرقند، سیب و رازک دچار کاهش شوند. تولید شیر نیز در سطح ملی به دلیل کمبود علوفه برای گاوها کاهش یافته است و آتش سوزی های جنگلی، مناطق وسیعی از زمین های کشاورزی را در معرض خطر قرار داده است.

کمبود آب و خشکسالی کشاورزان در انگلیس را درباره کاشت محصولات در سال آینده دچار دودلی کرده است و این نگرانی وجود دارد که بسیاری از آنها تصمیم بگیرند از این کار اجتناب کنند؛ موضوعی که پیامدهای مخربی برای فصل برداشت در سال ۲۰۲۳ خواهد داشت.

انتظار می رود گاوها و سایر دام ها زودتر از موعد و با وزن های پایین تر ذبح شوند، زیرا به احتمال زیاد کشاورزان در زمستان ذخایر خوراک آنها را تمام می کنند.

یکی از خشک ترین مناطق در انگلیس منطقه موسوم به «ایست آنگلیا» در شرق این کشور است که همچنین بیشتر زمین های کشاورزی در آن قرار دارد و محل کشت دو سوم نیشکر و یک سوم سیب زمینی در این کشور است. با این حال ظاهرا این منطقه از ممنوعیت استفاده از آب لوله کشی برای آب دادن مزارع در تابستان امسال معاف شده، زیرا سطح خوبی از ذخایر آبی را دارد.

 بحران آب و خشکسالی فقط مختص انگلیس نیست. کشورهای اروپایی دیگری نیز با این بحران مواجه هستند.

یورو نیوز به تازگی در گزارشی نوشت: موج گرمای بی سابقه، آتش سوزی جنگل ها، پایین رفتن سطح آب رودها در اروپا این قاره را با بحران مواجه کرده است. اسپانیا، ایتالیا و فرانسه نیز هریک با بحران های مشابهی مواجه اند و مقامات این کشورها را مجبور کرده تا تدابیری را برای عبور از این وضعیت بحرانی بیندیشند.

دانشمندان هشدار داده اند که این وضعیت غیرعادی گرمای بی سابقه در اروپا ممکن است تحت تاثیر پیامدهای تغییرات آب و هوایی به موضوعی عادی در سراسر این قاره تبدیل شود؛ موضوعی که به مرور زمان می تواند چهره سبز اروپا را از آن بگیرد.

/انتهای پیام
 

نظر شما