شناسهٔ خبر: 55591310 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

تبلیغات

کاشت مو به روش میکروگرافت

صاحب‌خبر -

بدن انسان از بدو تولد تغییرات گوناگونی را پشت سر می‌گذارد که گاهی این تغییرات خوشایند نبوده و ممکن است مشکلات مختلفی برای فرد ایجاد کند. ریزش مو از جمله تغییراتی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خواه ناخواه با آن مواجه می‌شوند. اگرچه ریزش مو در زنان هم رخ می‌دهد اما بیشترین آمار آن به مردان اختصاص دارد که غالبا هم در سنین میانسالی اتفاق می‌افتد، ولی نمی‌توان گفت افراد جوان از این اتفاق بری و در امان هستند.

کاشت مو به روش میکروگرافت

عوامل مختلفی در ریزش مو دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به ژنتیک، بیماری‌های پوستی، استرس و اضطراب، سبک زندگی نامناسب و ... اشاره کرد که از این موارد فاکتور ژنتیک امری گریزناپذیر است و بالاخره اتفاق می‌افتد. از آنجایی که انسان ذاتا زیباپسند است و میل به زیبا شدن و زیبا دیدن دارد، ممکن است فرد با از دست دادن موهای خود کنار نیاید و یا اعتماد به نفس خود را از دست داده و از حضور در مجامع عمومی اجتناب کند، اما برخی نیز این امر را کاملا طبیعی پنداشته و با ظاهر خود مشکلی ندارند و درست‌ترین رفتار هم همین گزینه است.

اگرچه نمی‌توان تلاش انسان برای زیبا شدن را سرزنش کرد و یا مورد شماتت قرار داد اما می‌توان بهترین روش را برای کسب این زیبایی انجام داد تا علاوه بر زیبا شدن، سلامت بدن نیز حفظ شود. در همین راستا سال‌هاست که با پیشرفت علم،  کاشت مو  به شیوه‌های مختلف یکی از متداول‌ترین روش‌های رشد مجدد مو و زیبا شدن است که علاوه‌بر موی سر، بر موهای ابرو و ریش نیز انجام می‌شود.

کاشت مو به روش میکروگرافت

کاشت مو چیست ؟

کاشت مو برای اولین بار در دهه 50 میلادی توسط متخصص پوستی به نام نورمن ارینریک انجام شد، به این صورت که با کاشت پیاز موی 4 میلیمتری، رشد آن مجددا امکان‌پذیر شد. به تدریج با پیشرفت علم روش‌ها و شاخه‌های متعددی در این زمینه ابداع شد که تا به امروز در سراسر جهان مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است.

برخی برای تحریک رشد موی ریخته شده به انواع و اقسام روش‌های درمانی و غیردرمانی از جمله مصرف قرص و دارو، مزوتراپی مو، درمان های خانگی و ... روی می‌آورند اما باید بپذیریم که تأثیر این روش‌ها مقطعی و کوتاه مدت است، بنابراین بهترین کار انتخاب روش‌های دائمی و به‌روزتر است. عمل کاشت مو اگرچه اساسا نوعی جراحی به شمار می‌رود اما روش‌های مختلف آن را به دو دسته اصطلاحا کاشت مو با جراحی و کاشت مو بدون جراحی تقسیم کرده‌اند.

  • کاشت مو با عمل جراحی : این شیوه که از ابتدایی‌ترین روش‌های کاشت مو به شمار می‌رود به نام کاشت مو به روش FUT نیز شناخته می‌شود؛ در این روش بخشی از بافت پوست پشت سر که بانک مو نام دارد برش داده می‌شود سپس به گرافت‌هایی تقسیم شده و در جاهای خالی سر کاشته می‌شود.  همانطور که نخستین‌ها همیشه بدون نقص نیستند این روش نیز دارای معایب مختص به خود است که از جمله اینها می‌توان به طولانی بودن دوره بهبود، ماندن جای زخم و بخیه، احتمال عفونت و خونریزی محل پیوند و بانک مو اشاره کرد.
  • کاشت مو بدون عمل جراحی : با پیشرفت علم روش‌های مدرن‌تری در زمینه کاشت مو به وجود آمد تا با کمترین آسیب بیشترین بازدهی را داشته باشد که روش کاشت موی بدون جراحی نام گرفته است. این روش در اصطلاح کاشت موی FIT و FUE نیز نامیده می‌شود. در این شیوه بافت پوست بانک مو مانند روش FUT از سر جدا نمی‌شود و فقط توسط هولدرهای دستی گرافت‌های مو برداشته می‌شوند به همین دلیل در این روش فرد به ناچار باید موی سر خود را به طور کامل بتراشد. اگرچه برداشت مو در روش FIT مشکلات روش FUT را ندارد اما کاماکان در مرحله کاشت مو بروز برخی عوارض وجود دارد که از جمله آنها آسیب به گرافت‌های مو و کم‌تراکم شدن موی کاشته شده است. اما در روش کاشت FUE، علاوه‎بر برداشت گرافت‌ها، کاشت مو نیز با سوزن‌های بسیار ریز انجام می‌شود به همین جهت زخم و جراحت روشهای پیشین را ندارد اما بازهم روشهای بهتر و پیشرفته‌تری برای ایمپلنت مو وجود دارد.

 

کاشت مو به روش میکروگرافت

کاشت مو به روش میکروگرافت در حال حاضر پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین روش کاشت مو به شمار می‌رود که این روزها به دلیل سهولت انجام آن در مقایسه با سایر روش ها و همچنین کوتاهی دوره نقاهت، مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. در توضیح معنی میکروگرافت باید گفت که موی سر دسته‌ای رشد می‌کند که هر دسته یک الی 3 فولیکول دارد که در بین پزشکان به واحدهای فولیکولی معروف است. واحدهای فولیکولی با واحدهایی مانند میکروگرافت در یک گرافت محافظت می‌شوند که به طور معمول به اندازه دانه برنج هستند.

در روش SUT نحوه برداشت فولیکول‌ها با پانچ‌های خودکار انجام می‌شود اما نحوه کاشت آن همچنان به صورت دستی است ولی با کمی رشد و توسعه روش میکروگرافت به میان آمد که عمل برداشت و کاشت هر دو به صورت خودکار و بدون دخالت دست انجام می‌شود.

کاشت مو به روش میکروگرافت به این صورت است که با استفاده از هولدرهای اتوماتیک برداشت فولیکول مو انجام می‌‌شود که مانند سایر روش‌ها زخم و برش عمیقی برجای نمی‌گذارد؛ زیرا در این روش میکروموتورهای اتوماتیک 0/6 میکرون از سایر هولدرها در روشهای دیگر ظریفتر است که باعث می‌شود حجم برداشت گرافت‌ها از بانک مو بیشتر و سالم‌تر انجام شود که نتیجه آن رشد موی متراکم و زیبا در فرد بیمار است.

هزینه کاشت مو  به روش میکروگرافت در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان می باشد.

نحوه کاشت مو به روش میگروگرافت

در ابتدا پزشک  با روش تزریق دارو به پوست سر، موضع کاشت را بی‌حس می کند. بعد از بی‌حس شدن پزشک به وسیله هولدرهای اتوماتیک که بسیار ریز و ظریف هستند گرفت‌های مو را از بانک مو برمی‌دارد. در مرحله بعدی در قیمت خالی سر و محل مورد نظر سوراخ‌های در حد کمتر از یک میلیمتر ایجاد می‌شود و سپس با دستگاهی به نام میکروایمپلنتر در سوراخ‌های ایجاد شده کاشته می‌شوند که کل این پروسه ممکن است از ۶ الی ۸ ساعت متغیر باشد و معمولا درمان در این روش در یک جلسه انجام می‌شود.

نکته مهمی که در این نوع کاشت وجود دارد این است که به دلیل دقت بالا در برداشت فولیکول‌ها و نگهداری صحیح از آنها، شاهد نتیجه مطلوب این عمل خواهیم بود.

کاشت مو به روش میکروگرافت

ویژگی‌های مثبت کاشت مو به روش میکروگرافت

ویژگی مهمی که در مرحله اول باید به آن اشاره کرد برجای نماندن جای زخم و اسکار است که این علائم آزاردهنده در سایر روش‌ها بسیار چشمگیرتر است. زیرا در این روش برداشت فولیکول مو با ایمپلنترهای بسیار ظریف و میکرو انجام می‌شود که امکان برداشت آن از بانک را در مقایسه با سایر روشها 4 برابر بیشتر می‌کند.

مورد دیگر که باید به آن اشاره کرد این است که به دلیل استفاده از سوزن‌های بسیار ریز و ظریف برای کاشت، تراکم مو نیز بالا می‌رود و شاهد رشد 80 درصدی موها خواهیم بود. از سایر مزایای این روش نوین می‌توان به کاهش سرعت انجام کار و در زمان کمتر اشاره کرد. همچنین به دلیل عدم برش بافت پوست سر، زخم و اسکاری نیز در سر مشاهده نخواهید کرد و به عبارتی دوره نقاهت نیز در این روش بسیار کوتاه است.

با توجه به ویژگی‌های گفته شده استفاده از روش میکروگرافت برای همه کسانی که قصد کاشت مو دارند توصیه می‌شود اما بهترین روش در نهایت با تشخیص پزشک انتخاب خواهد شد. از آنجایی که هر روش درمانی مزایا و معایب منحصر به خود را دارد، نمی‌توان گفت که روش کاشت میکروگرافت چون شیوه مدرن‌تر و جدیدتری است پس بهترین روش کاشت مو است زیرا روش‌های جدیدتری ممکن است ارائه شود که سرعت و کیفیت کاری مطلوب‎تری داشته باشد.

اینکه ما بهترین نتیجه را در روش درمانی دریافت کنیم صرفا به روش کاشت مو بستگی ندارد، نحوه مراقبت پس از عمل، چربی سر، میزان ریزش مو، ریشه مو و ویژگی فولیکول‌ها نیز در نتیجه دلخواه ما و بازدهی بیشتر تأثیرگذار خواهد بود. همانطور که گفته شد بهترین روش درمان برای هر فردی توسط پزشک انتخاب می‌شود که در آن تمام ویژگی‌های بیمار با در نظر گرفتن مسائل پزشکی صورت می‌گیرد.

اگر چه فاکتورهای زیبایی در هر دوره و جغرافیایی متغیر است اما تأثیر مو در زیبایی افراد امری انکارنشدنی است، به همین سبب داشتن مو برای افرادی که به ظاهر خود اهمیت می‌دهند بسیار مهم است، همانطور که ذکر شد روش‌های درمانی کاشت مو بسیار متنوع است و به طور روزانه نیز روش‌های جدیدی جایگزین می‌شود.

اما در حال حاضر در کشور ما کاشت مو به روش میکروگرافت جدیدترین روشی است که به خاطر ویژگی‌هایی که در بالا برای آن ذکر شد، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است اما مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد انجام کاشت نزد پزشکان متبحر و باتجربه است تا بهترین نتیجه را نیز کسب کنیم.

در هر اقدامی پیش از عملی شدن نیاز به آگاهی و علم وجود دارد که افراد با کسب آن می‌توانند قدم‌های محکمتر و مطمئن‌تری در طی مسیر بردارند. انجام کاشت مو نیز از جمله مواردی است که ضرورت دارد بیمار پیش از انجام از روش‌های مختلف آن، مزایا و معایب و ... روش انتخابی آگاه شود. به همین جهت مطالعه این مقاله به این افراد بسیار توصیه می‌شود.

منبع : whcl.ir

نظر شما