شناسهٔ خبر: 55590445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

میرباقری در گفت‌وگو با ایبنا تاکید کرد؛

وزارت صمت در حوزه کاغذ براساس مستندات بازار عمل کند

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، بهتر است وزارت صمت در تصمیم‌گیری‌های خود قبل از هر اقدامی نظرات ذی‌نفعان و فعالان زنجیره حوزه کاغذ را جویا شود تا منطبق بر مستندات بازار تصمیم‌گیری شود.

صاحب‌خبر -
حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به همدلی و وفاق در میان اعضای این انجمن، گفت: در مسیر فعالیت خود یک هدف مشترک داریم؛ تامین کاغذ مورد نیاز کشور. خوشبختانه در این حوزه موفق بودیم و در سراسر کشور نیز کاغذ و مقوا موجود است.
 
وی با اشاره به موانع و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، افزود: با وجود همه مسائلی که تحریم‌های ظالمانه ایجاد کرده، نیاز کشور در بخش‌های مختلف به خوبی برآورده شده است. هدف این است که بتوانیم پس از این نیز به همین روال طبق وظیفه ذاتی انجمن کار خود را ادامه بدهیم.
 
میرباقری به ارتباط خوب و موثر این انجمن با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و ادامه داد: برای ثبت سفارش‌ها، مشکلات زیادی نداریم؛ اما مساله اصلی نبود همکاری بانک‌ها برای تامین و تخصیص ارز است در‌حالی‌که بعد از طی مراحل دشوار ثبت سفارش و دریافت مجوزها، باید در صف تخصیص ارز برویم.
 
وی با طرح این موضوع که قیمت کاغذ و مقوا به نسبت کالاهای دیگر در کشور مناسب است، تاکید کرد: بعد از همه فرآیند‌‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت، یک‌ماه طول می‌کشد، بانک ارز را تخصیص دهد. این در حالی است که با توجه به نوسانات نرخ کالاهای مختلف به‌‌ویژه در حوزه کاغذ، اغلب با مشکل روبه‌رو می‌‌شویم.
 
میرباقری با بیان اینکه فروشنده‌ها اغلب پس از تاخیر ما در ارسال پول، به پروفرماهای قبلی خود پایبند نیستند و کالاها را با قیمت جدید عرضه می‌کنند، گفت: همین موضوع موجب می‌شود که ما مجبور شویم دوباره با تعرفه و مبلغ جدید درخواست ثبت سفارش کنیم که همین مساله روند کار را کند می‌کند.
 
وی همچنین به تعدد صدور بخشنامه‌ها از سوی وزارتخانه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: تعدد این بخشنامه‌ها اغلب موجب بر هم خوردن ثبات در بازار می‌شود، در حالی‌که ضروری است، وزارت صمت یا بانک مرکزی اعلام کند که بخشنامه‌ها به‌مدت یک‌سال پایدار است نه اینکه مدام تغییر کند.
 
میرباقری یادآور شد: مساله اینجا است که به‌دلیل تعدد بخشنامه‌ها و تغییر بخش زیادی از آن‌ها در فواصل زمانی کوتاه، مصرف‌کننده، تولیدکننده و واردکننده با چالش‌های جدی روبه‌رو است و نمی‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.
 
وی در پایان بر لزوم مشورت و همفکری دولت با بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: وزارت صمت  در تصمیم‌گیری‌ها، بهتر است قبل از هر اقدامی نظر ذی‌نفعان و فعالان زنجیره حوزه کاغذ را جویا شوند تا منطبق بر مستندات بازار تصمیم‌گیری شود.

نظر شما