شناسهٔ خبر: 55589736 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

به‌رغم مخالفت‌ها، تلاش ترکیه برای خرید اف-16 ادامه دارد

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که آنکارا ضمن مخالفت با تاخیر در روند خرید جنگنده‌های «اف -۱۶»، به رغم مخالفت یونان، مذاکرات درباره این موضوع را با واشنگتن ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های ترکیه امروز (شنبه) به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که «ترکیه با تعویق روند خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از آمریکا مخالفت کرد» و از پنتاگون خواست موضوع را به کنگره آمریکا ارجاع دهد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» و به نقل از روزنامه «صباح» ترکیه، آنکارا قصد دارد ۴۰ جنگنده F-۱۶ از ایالات متحده بخرد و ۸۰ فروند دیگر را که قبلاً مستقر شده بودند، ارتقا دهد.

این روزنامه ترکیه‌ای اشاره کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امیدوار بود که موافقت کنگره را برای تحویل جنگنده‌ها به ترکیه به دست آورد؛ با این حال هنوز هم برخی از اعضای کنگره با این توافق مخالف هستند.

روزنامه صباح در ادامه گزارش خود نوشت: یونان فعالانه در حال تلاش برای جلوگیری از تحویل این جنگنده‌ها به آنکارا است؛ همین امر به یکی از دلایل امتناع «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از تماس با نخست وزیر یونان و همچنین متهم کردن وی به نقض توافق‌های حاصل‌شده، تبدیل شده است.

منبع آگاه ترکیه‌ای به این روزنامه خبر داده که «مذاکرات برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ مدتی است که ادامه دارد». او افزود: «این موضوع در دیدار احتمالی بایدن و اردوغان در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در ماه آینده برگزار می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت».

این در حالی است که بایدن ماه قبل در نشستی مطبوعاتی و در پایان اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید بر لزوم فروش هواپیماهای F-۱۶ به ترکیه و نوسازی ناوگان این جنگنده‌ها تاکید کرده بود.

رئیس‌جمهور ترکیه ماه مارس اعلام کرده بود که «خلوصی آکار» وزیر دفاع این کشور با طرف آمریکایی درباره خرید و نوسازی جنگنده‌های F-۱۶ مذاکره کرده است و روند گفت‌وگوها در این زمینه مثبت پیش می‌رود.

انتهای پیام/

نظر شما