شناسهٔ خبر: 55589343 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

آخرین خبر از مسکن ملی/ کوتاهی وزارت راه در مسکن ملی؟

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت قانون تولید و عرضه مسکن استفاده نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مدیران باقی‌مانده از دولت قبل دلیل تداوم مشکلات بخش مسکن هستند.

به نقل از تسنیم، محمدرضا رضایی‌کوچی یادآوری شد: در دولت قبل هشدار دادیم مسیر تعریف شده برای مسکن به‌زودی این بخش را دچار بحران می‌کند و با قیمت‌های سرسام‌آور مواجه خواهیم شد.

رضایی‌کوچی اظهار کرد: وزیر وقت راه و شهرسازی اعتقاد داشت در کشور کمبود مسکن نداریم و توزیع آن مناسب نیست.

وی بیان کرد: وزیر اسبق راه و شهرسازی می‌گفت در تهران یک میلیون واحد خانه خالی داریم و در شهرستان‌ها خانه خالی نداریم. این درحالی بود که هم در تهران و هم شهرستان‌ها خانه خالی داشتیم، اما این خانه‌ها، واحدهای لوکس بود و به درد اقشار هدف جامعه (متوسط به پایین) نمی‌خورد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: اما وزیر وقت تشخیص این را نداشت که واحدهای خالی در تهران جامعه هدف را پوشش نمی‌دهد.

محمدرضا رضایی‌کوچی بیان کرد: حدود ۸ ماه است که قانون جهش تولید و عرضه مسکن ابلاغ شده است، اما در اجرا دوستان ما دچار مشکل شده‌اند. ساخت ۴میلیون مسکن یک مگاپروژه است. در مسکن مهر ما ۲میلیون واحد مسکونی را ساختیم. برای مسکن مهر ۵۰هزار میلیارد تومان منابع بانک مرکزی هزینه شد. امروز می‌خواهیم ۴میلیون مسکن بسازیم.

برای ساخت مسکن ابزارهای قانونی داریم

رضایی‌کوچی تاکید کرد: باید منابع مالی متناسب با ساخت سالانه یک میلیون مسکن باشد. ضمن اینکه زمین مورد نیاز برای ساخت واحدها نیز با استفاده از ابزار قانون در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت قانونی استفاده نکرده است. چند روز قبل وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه را دیدم و از وزیر پرسیدم -برای تامین زمین- چه کردید، پاسخ داد که رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد گفته همه زمین‌های دولتی را به وزارت راه واگذار کنند.

گفتم که نیازی به دستور رئیس‌جمهوری نیست چراکه قانون را داریم. دستگاه قضایی مسئول اجرای قانون است، اگر دستگاهی قانون را اجرا نمی‌کند با رئیس قوه قضاییه مکاتبه کنید.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: به دلیل عدم واگذاری زمین‌های دولتی به وزارت راه، این وزارتخانه می‌آید زمین‌های حاشیه شهرها را به شهر الحاق می‌کند. زمین‌هایی که به آب، برق، جاده دسترسی و… ندارند.

محمدرضا رضایی‌کوچی اظهار کرد: با وجود قانون مترقی تولید مسکن اما در بدنه شاهد عدم اجرا هستیم. اراده اجرا وجود ندارد. وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییر کرده‌اند. رئیس بانک مرکزی نیز تغییر کرده است. در وزارت راه و شهرسازی نیز یک معاون داریم که در آستانه تغییر است و چندین بار به وزیر راه و شهرسازی گفته‌ام این بخش را سروسامان بدهد.

برچسب‌ها:

نظر شما