شناسهٔ خبر: 55589213 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

شبستان از مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) گزارش می‌دهد

اشتغال ۴۰۰ نفر توسط یک مسجد

مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) را می‌توان مسجدی دانست که به معنای واقعی کلمه همه امکانات زیست شهری را در دل خود دارد از حوزه علمیه و درمانگاه گرفته تا نانوایی و خدمات پلیس+۱۰؛ این مسجد برای ۴۰۰ نفر به طرق مختلف شغل ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری شبستان، مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) (واقع در تهران، بلوار مرزداران، خیابان ایثار) به همت حجت الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و فرزند آیت الله عطاء الله اشرفی اصفهانی، شهید محراب در دهه 70 در غرب تهران ساخته شد و امروزه جزو نوادر مساجد تهران است.

توصیه شهید محراب که زمینه ساز تاسیس مسجد امیرالمونین (ع) شد

مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) را می توان تنها مسجدی در تهران دانست که به معنای واقعی کلمه همه امکانات زیست شهری را در دل خود دارد از حوزه علمیه و درمانگاه تا نانوایی و میوه فروشی. اشرفی اصفهانی در این خصوص به شبستان گفت: مرحوم پدر ما شهید محراب تاکید داشت که یک روحانی باید تا آخر کار طلبگی انجام دهد و هر کاری هم که دارد و به هر شغلی هم که مشغول است باید امور مربوط به طلبگی را کنار نگذارد. 

امام جماعت مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) افزود: بر همین اساس وقتی دوره نمایندگی بنده در مجلس شورای اسلامی در دور دوم آغاز شد تصمیم گرفتم که کم کم بیشتر از گذشته به این توصیه شهید محراب عمل کنم تا اینکه در دهه 70 مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) را بنا کردم. ساخت مسجد با بودجه ای بسیار کم آغاز شد ولی با تلاش برخی از متدینین و مساعدت مسئولان وقت در سازمان اوقاف و شهرداری و سایر دستگاه ها خیلی زود ساخت آن به سرانجام رسید.

 مسجد باید محل ارتقای سطح زندگی مردم باشد

وی اضافه کرد: مسجد نباید صرفا سجده گاه یا محل نماز خواندن و قرائت قرآن باشد بلکه باید محل همه کارها و رفع همه مشکلات و ارتقای سطح زندگی مردم باشد. بر همین اساس وقتی با اعضای خانواده خودم و سایر بستگان از خانواده شهید آیت الله اشرفی اصفهانی و خیران و مسجدسازان صحبت کردم، تاکید بر این شد که مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) باید مجموعه بزرگی باشد که مردم بتوانند همه نیازهای روزمره خود را در آن برطرف کنند از خرید نان و میوه و سبزی تا تربیت و رشد دینی و علمی و ورزشی فرزندان شان. 

مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) آنقدر مساحت دارد که برای حضور در تمام بخش ها و واحدهای آن چند ساعت وقت لازم باشد. مرکز تجاری الغدیر در خردادماه 1375 مصادف با محرم 1417 هجری قمری بنا شد و در حالی که در بدو تاسیس ۱۱ واحد تجاری داشت اکنون، بیش از ۳۰ واحد تجاری دارد.

کارآفرینی برای صدها نفر در مرکز تجاری الغدیر

حمیدرضا اشرفی اصفهانی، عضو هیئت امنای مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) در این خصوص گفت: باور داریم که یک مسجد باید به گونه ای باشد که فرد بتواند نیازهای مختلف خود را با حضور در مسجد برطرف کند. بر همین اساس این مسجد، علاوه بر مراکزی همچون پایگاه بسیج، کانون فرهنگی هنری، کتابخانه، مهدکودک، مرکز قرآنی و درمانگاه که دیگر مساجد، همه یا برخی از آنها را دارند، دارای نانوایی، آژانس مسافربری، آرایشگاه، میوه و سبزی فروشی، غذاخوری، پیش دبستانی و دبستان، کلینیک روانشناسی، برنج فروشی، قصابی، عطاری، بقالی و چندین واحد دیگر دارد. برای نمونه، این کلینیک در حوزه خانواده و کودک خدمات کاربردی ارائه و گاهی کارگاه هایی نیز برگزار می کند. در مجموع این خانه خدا برای بیشتر از 400 نفر شغل مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد کرده است.

اشرفی اصفهانی اضافه کرد: به دلیل گستردگی فعالیت ها در مسجد حضرت امیرالمومنین(ع)، برخی از دستگاه ها و ادارات، شعبی در این مسجد تاسیس کردند که از جمله آنها دفتر پیشخوان خدمات دولت الکترونیک و آموزشگاه رانندگی و مرکز خدمات پلیس +10 است.

مسجدی که مرکز برگزاری مراسم ترحیم چهره ها است

مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) مرزداران دارای مرکز برگزاری مراسم ترحیم و یادبود بسیار مفصل و مجهزی است از همین رو مراسم ترحیم بسیاری از چهره ها مرتضی پاشایی -خواننده- و هادی نوروزی -فوتبالیست- در این مسجد برگزار شد. 

مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) دارای دو مرکز خیریه بزرگ است یکی مربوط به عموم نیازمندان به نام «الغدیر» و دیگری ویژه ایتام به نام «حامیان فرزندان مهر» است. به گفته اشرفی اصفهانی این خیریه ها هر ماه خدماتی همچون توزیع بسته ارزاق و پوشاک و جهیزیه و پرداخت اجاره منزل و هزینه درمانی افراد بی‌بضاعت را ارائه می کنند و بیش از 600 نفر را تحت پوشش دارند.

 مدرسه علمیه شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی (دارالحکمه) تهران، با تولیت حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان ۱۱ سال پیش در مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) آغاز به کرد و با توجه پناهیان و اشرفی اصفهانی در حوزه فرهنگی، تقویت اجتهاد علمی و تفکر منطقی و مسئولیت پذیری اجتماعی برای تمهید تمدن نوین اسلامی را در میان طلاب به صورت جدی دنبال می کند. این مدرسه طبق گزارش مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران، جزو مدارس موفق در تربیت طلاب است. این مدرسه اکنون ۷۰ طلبه در پایه ها و سطوح مختلف دارد و پذیرش آن علاوه بر موفقیت در آزمون پذیرش سراسری حوزه های علمیه، مشروط به موفقیت در دوره اختبار و تثبیت و مصاحبه حضوری و تحقیقات میدانی است. 

بنابر آنچه مرور شد می توان در مجموعه بزرگ مذهبی، فرهنگی، هنری، خدماتی و اقتصادی مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) برای مدت ها حتی بدون نیاز به خروج از آن، زندگی کرد. یکی از نمازگزاران ثابت این مسجد که 73 سال دارد و حدود سی دقیقه قبل از اذان ظهر در شبستان این خانه خدا حضور داشت به خبرنگار ما گفت: هم خودش و هم بسیاری از نمازگزاران این مسجد، خریدهای خود را مرکز تجاری الغدیر و کارهای خدماتی خود را در این خانه خدا انجام می دهند و نوه ها و فرزندان شان در پیش دبستانی و دبستان مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) تربیت می شوند و خلاصه صبح تا شب از خدمات این مسجد بهره می برند.


گزارش از مرتضی خواجوند سریوی

 

پایان پیام/

نظر شما