شناسهٔ خبر: 55589015 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

اعلام نامزدهای ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۴

: علیرضا گلدوزیان، تصویرگر و طراح گرافیک به عنوان نامزد ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن۲۰۲۴ از سوی شورای کتاب کودک انتخاب شد.

صاحب‌خبر -

شورای کتاب کودک،علیرضا گلدوزیان را در بخش تصویرگری و جمشید خانیان را برای دومین بار در بخش نویسندگی به عنوان نامزدهای ایرانی جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۴ به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان(IBBY) معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، شورای کتاب کودک در اطلاعیه‌ای با اعلام این خبر نوشت: علیرضا گلدوزیان، تصویرگر و طراح گرافیک به عنوان نامزد ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن۲۰۲۴ از سوی شورای کتاب کودک انتخاب شد.

او بیش از دو دهه به صورت مستمر به تصویرگری کتاب پرداخته است و تاثیر ماندگار و مهمی در رشد ادبیات و تصویرگری کتاب کودک و نوجوان داشته است.

آثار او به فهرست‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی بسیاری راه یافته و موفق به کسب جوایز متعددی مانند لوح برگزیده شورای کتاب کودک، دیپلم افتخار IBBY، جایزه‌ی بزرگ براتیسلاوا، جایزه‌ی قلم طلای بلگراد، بینال براتیسلاوا، نمایشگاه بلونیا، و ... شده‌اند.

گلدوزیان تاکنون در نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های بسیاری در حوزه‌ تصویرگری کتاب در ایران و خارج از ایران فعالیت داشته وهمچنین نقش برجسته‌ای در ارتقای سطح تصویرگری ادبیات کودک و نوجوان ایران داشته است.  

علیرضا گلدوزیان  همچنین یکی از نامزدهای ایرانی جایزه یادبود آسترید لیندگرن(آلما) درسال ۲۰۱۴ است. داشتن نگاه شخصی و متفاوت در هر یک از آثار، توانایی بازنمایی و طراحی طیف وسیعی از فرم‌ها، فضاها و شخصیت‌ها با الهام از هنرهای تصویری ایران و جهان، مهارت در خلق تصاویری قدرتمند، زیبا و تاثیرگذار و گسترده بودن موضوعات تصویر شده، حضور پررنگ و تأثیرگذار در تربیت تصویرگران نسل جوان؛ برخی از دلایل انتخاب علیرضا گلدوزیان از سوی شورای کتاب کودک به عنوان نامزد ایرانی مهم‌ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان جهان است.
 

جمشید خانیان، برای بار دوم از سوی شورای کتاب کودک به عنوان نامزد ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن۲۰۲۴ انتخاب شد. خانیان نویسنده پرکار دهه‌های گذشته است که آثار او موفق به کسب جوایز و افتخارات ملی و بین المللی بسیاری شده‌اند، مانند دیپلم افتخار IBBY، فهرست «کلاغ سفید» (کتابخانه بین‌المللی کودک و نوجوان مونیخ) و جوایز متعدد ملی مانند لوح برگزیده شورای کتاب کودک. او همچنین یکی از نامزدهای ایرانی جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) در سال‌های۲۰۲۰،۲۰۲۱  و۲۰۲۲ است.

او تاکنون کارگاه‌ها و نشست‌های بسیاری در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان، داستان‌نویسی و نقد ادبی در شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران داشته است. تاکنون بیش از صد مقاله، رساله و پایان‌نامه‌ پژوهشی بر اساس آثار وی نوشته شده است. جمشید خانیان سهم منحصر به فردی در پیشبرد و ارتقای سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان ایران داشته است.

آثار خانیان به دلیل نقش پررنگ و تأثیرگذار در روند شکل‌گیری ادبیات داستانی نوجوان امروز، تأکید بر مفاهیم انسانی چون صلح، مدارا، عشق و...، پرداختن به مسائل و بحران‌های انسانی چون انواع تبعیض، جنگ و..، توجه به فرم و تکنیک در کنار محتوای غنی، بیان نمایشی و تشخص زبانی و هویت داشتن سبک نوشتاری، تأکید بر جنبه‌های زیبایی شناسانه و هنری و همچنین برانگیختن کنجکاوی، پرسشگری و رشد تفکر انتقادی در مخاطبان از سوی شورای کتاب کودک برای دومین بار به عنوان نامزد ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن معرفی شده است.

جایزه هانس کریستین اندرسن که به نوبل کوچک معروف است هر دو سال یک‌بار به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر، برای یک‌عمر فعالیت حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک، از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان(IBBY) اهدا می‌شود. تداوم در تولید ادبیات کودک، خلق آثار بدیع، اصیل و هنرمندانه و داشتن سهمی پایدار در پیشبرد ادبیات کودک جهان از معیارهای انتخاب نویسنده ها و تصویرگران است.


در دوره‌های گذشته هوشنگ مرادی کرمانی، محمدرضا یوسفی، محمدهادی محمدی، احمدرضا احمدی، فرهاد حسن زاده و جمشید خانیان، نویسندگانی بودند که به عنوان نامزدهای بخش متن جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن معرفی شدند. در این میان هوشنگ مرادی کرمانی مورد تشویق داوران قرارگرفت . احمدرضا احمدی و فرهاد حسن زاده به فهرست پنج نویسنده برتر جهان راه پیدا کردند.

همچنین در بخش تصویرگری، فرشید مثقالی، نسرین خسروی، محمدعلی بنی اسدی ،پژمان رحیمی زاده و فرشید شفیعی تصویرگرانی بودند که به عنوان نامزدهای بخش تصویر جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن معرفی شدند. در این میان فرشید مثقالی (معرفی‌شده از سوی شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) تنها برنده ایرانی این جایزه است و محمدعلی بنی اسدی و پژمان رحیمی زاده به فهرست پنج تصویرگر برتر جهان راه پیدا کردند.
شورای کتاب کودک برای این دو نامزد، آرزوی موفقیت دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما