شناسهٔ خبر: 55588909 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تعامل ترکیه پس از تسلط طالبان بر افغانستان، با این کشور افزایش یافته است

دولت ترکیه در حالی که به طور رسمی طالبان را به رسمیت نشناخته است اما پس از سقوط حکومت پیشین کابل تعامل خود را با افغانستان افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، بسیاری از کشورها پس از تسلط طالبان بر افغانستان، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند، اما ترکیه تنها عضو پیمان ناتو است که حضور و تعامل گسترده‌ای با افغانستان دارد.
«جهاد ارگینای» سفیر ترکیه در افغانستان اخیرا در افتتاح فاز دوم سد برق آبی «کجکی» در ولایت هلمند گفت «اگرچه سد کجکی سرمایه‌گذاری مهمی در روابط اقتصادی بین کشور ما و افغانستان است، اما روابط ما متنوع‌تر و عمیق‌تر است».

وی افزود حجم تجارت بین دو کشور در شش ماهه نخست سال جاری 23 درصد افزایش یافته است.

به گزارش صدای آمریکا، «الپر کسکن» یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی اظهارداشت باوجودی که ترکیه از سال 2001 تا زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال 2021 در چارچوب نیروهای تحت رهبری ناتو در افغانستان حضور داشت، اما در تمام این مدت تلاش کرد تا نیروهای ترکی به هیچ وجه در جنگ فعال علیه مردم افغانستان قرار نگیرند.

ترکیه تاکنون میزبان امیرخان متقی وزیر خارجه دولت موقت طالبان برای گفتگوهای در سطح بالا در ماه اکتبر سال گذشته و در نشست «دیپلماسی آنتالیا» که توسط وزارت خارجه ترکیه در ماه مارس سازماندهی شد، بوده است.

توماس وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز پیش از این در توئیتی از ترکیه به خاطر میزبانی این رویداد تشکر کرده بود.

با این حال، ترکیه به طالبان توصیه کرده است که یک دولت فراگیر تشکیل دهد و تحصیل دختران را تحت حاکمیت خود تضمین کند همچنین از ورود بیشتر پناهجویان افغان به این کشور جلوگیری کنند.

دولت ترکیه از زمان تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، 5570 تن کمک‌ بشردوستانه به افغانستان ارسال کرده است.

برخی از تحلیلگران می‌گویند که ترکیه برای افزایش محبوبیت داخلی خود دیپلماسی عمومی فعال در افغانستان دارد.

«هارون ستاین» مدیر تحقیقات انستیتیو پالیسی خارجی می‌گوید آنکارا دوست دارد خود را به عنوان یک بازیگر جهانی ببیند بنابراین مشارکت بنیادها و دستگاه‌های آموزشی آن در افغانستان یک علامت سیاسی داخلی خوب است تا نشان دهد که سیاست خارجی فعالی دارد.

انتهای پیام/.

نظر شما