شناسهٔ خبر: 55588674 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چین یک مقام لیتوانی را به خاطر سفر به تایوان تحریم کرد/لیتوانی: مایه تاسف است

سپیده هاشمی

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، معاون وزیر ارتباطات و حمل و نقل لیتوانی را به خاطر سفر بدون مجوز به تایوان تحریم کرده است؛ این تازه‌ترین تحول در اختلافات دیپلماتیک پکن با لیتوانی که یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست، محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: پکن همچنین مشارکت با وزارت ارتباطات و حمل و نقل لیتوانی و همکاری با این کشور در بخش حمل و نقل را به حالت تعلیق در می‌آورد.

وزارت ارتباطات و حمل ونقل لیتوانی در واکنش در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اطلاعیه چین مایه تاسف است.

در این بیانیه آمده است: پکن ادامه دادن به روند انجام اقدامات غیرقانونی علیه لیتوانی را انتخاب کرده است. این تصمیم نه تنها برای توسعه روابط چین با جهان دموکراتیک سازنده نیست بلکه خلاف سیاست اعلام شده خود پکن دال بر اینکه مانع توسعه روابط سودمند متقابل با تایوان نمی‌شود، محسوب می‌شود.  

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند و با سفر سیاستمداران خارجی به این جزیره مخالف است. این در حالی است که تایوان مالکیت چین بر این جزیره را رد می‌کند.

اقدام اخیر لیتوانی برای تقویت روابط با تایوان خشم چین را برانگیخته و منجر به کاهش صادرات لیتوانی به چین شده به طوری که حجم صادرات لیتوانی به چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی تقریبا به صفر رسیده است.   

معاون وزیر ارتباطات و حمل و نقل لیتوانی روز جمعه در توییتی اعلام کرد که در جریان سفر پنج روزه‌اش به تایوان از سه شهر و دو بندر دیدن کرده و ۱۴ نشست در تایوان داشته است.

وی هدف از این سفر را تقویت همکاری میان تایوان و لیتوانی در بخش حمل و نقل دانست.

لیتوانی برای تجدیدنظر در تصمیم سال گذشته‌اش که به تایوان اجازه داد سفارت دوفاکتوی خود را در ویلنیوس تحت نام خودش افتتاح کند از سوی چین تحت فشار قرار گرفته است.

چین روابط دیپلماتیک با لیتوانی را کاهش داده و چند کشور را نیز برای قطع رابطه با لیتوانی تحت فشار گذاشته است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما