شناسهٔ خبر: 55582252 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

علیزاده‌برمی، نماینده مردم دامغان درمورد اولویت‌های دور جدید سفرهای استانی مطرح کرد

مصوبات جدید نباید تکرار مصوبات عمل نشده قبلی در ظاهری دیگر باشد

صاحب‌خبر -
مصوبات جدید نباید تکرار مصوبات عمل نشده قبلی در ظاهری دیگر باشد

در گفت‌وگویی که با علی‌اکبر علیزاده برمی‌ داشته‌ایم تحقق مصوبات نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان سمنان موردبررسی قرار گرفت، مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

به‌طورکلی ارزیابی‌تان از سفر نخست هیات‌دولت به استان سمنان چیست؟
دوره اول سفرهای استانی با سفر رئیسی به کرمان در مدت یک‌سال پایان یافت. قبل از اینکه هیات‌دولت وارد استان شود گروه‌های کارشناسی آمدند و نقاط‌قوت و ضعف و نیازمندی‌های اصلی مردم مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد هم حضور خود رئیس‌جمهور و وزرا در بین مردم در کل استان تاثیرات بسیار خوبی داشت، همچنین مرتضوی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور به استان آمد و مصوبات قبلی را بررسی و نقاط‌ضعف را تعیین کردند و قرار شد این نقاط‌ضعف نیز بررسی و برطرف شوند. نکته‌ این است که تابه‌حال یک قسط از مطالبات مصوب به‌صورت پول نقد پرداخت‌ شده و بعضی از دستگاه‌های اجرایی خیلی قوی عمل و بودجه را در جهتی که باید جذب کرده‌اند. بعضی از دستگاه‌ها نیز مقداری کند بودند و این اشکال در دستگاه‌های اجرایی وجود داشت و استاندار مجددا یک جلسه‌ای را برگزار کرد تا یک تحرک به ادارات کل استان بدهد. این کلیتی است که بعد از سفر رئیسی در استان سمنان انجام شده و امیدواریم همان‌طور که ایشان وعده داده‌ مصوبات سفر اجرایی شود و در سفرهای دوم با توجه به موارد انجام‌شده کار دنبال شود. مصوبات جدید نباید چیزی باشند که تکرار مصوبات قبلی عمل نشده در ظاهری دیگر باشند. این هم باعث بدبینی مردم شده و هم باعث بی‌اعتمادی مسئولان می‌شود و سفرها را صرفا تشریفاتی و تزئینی بازنمایی می‌کند. 

به‌طور مصداقی اشاره بفرمایید کدام دستگاه‌ها بیشتر توانسته‌اند در برنامه‌ریزی برای جذب اعتبارات موفق‌تر عمل کنند و کدام دستگاه‌ها دچار ضعف بوده‌اند؟
در بحث راه‌وشهرسازی عملا تمام اعتبارات مصوب جذب شد، البته میزان نیازمندی‌های این حوزه هم به همان نسبت جذبی که انجام‌شده زیاد است و الان انتظار پرداخت قسط دوم در این دستگاه‌ها وجود دارد. بحث‌های دارای مشکل در استان سمنان هم مربوط می‌شود به بخش بهداشت و درمان که خوب عمل نکرده‌اند. بخش مربوط به خانواده کشاورزی و نه صرفا جهاد کشاورزی بنابر گفته آقای استاندار مجموعا آن‌گونه که باید خوب عمل نکرده‌اند. البته آنها نیز بعد از جلسه با استاندار تحرک خود را زیاد کرده‌اند و مشکل رفع شده است. من خبر جدیدی در این رابطه ندارم و مطمئنم این‌گونه نیست که کارشکن باشند، بلکه به‌دلیل گستردگی کار دچار این ضعف شده‌اند. به‌طور مثال اداره راه‌وشهرسازی احداث یک جاده مثلا چندده کیلومتری را در دست ‌دارد ولی جهاد کشاورزی در حوزه‌های مختلفی مثل دامپروری و زراعت سروکار دارد و لذا شاید نشود چنین ایرادی گرفت که چرا عملکرد چشمگیری مشاهده نمی‌شود. استاندار سمنان تاکنون چندین جلسه برای پیگیری مصوبات سفر برگزار کرده که یک دوره را هم معاون اجرایی رئیس‌جمهور در آن حضور داشته ‌است. 

در سفرهای استانی رئیس‌جمهور ایجاد یک سری صندوق‌های استانی پیش‌بینی‌شده بود و قرار بود منابع حاصل از فروش اموال دولت در هر استان به این صندوق‌ها تزریق شوند تا برای مصارف استان مورداستفاده قرار گیرند. این هدف چقدر محقق شده است؟
قرار بود یک پول پایه‌ای در این صندوق‌ها قرار گیرد و همچنین اموال و املاک مازاد در استان‌ها شناسایی شوند و به فروش برسند و از این طریق بودجه موردنیاز صندوق‌های استانی تامین شود. این صندوق هنوز محقق نشده است. 
یعنی این یک ایده شکست‌خورده در استان سمنان محسوب می‌شود؟
بالاخره رئیسی در وضع خاصی دولت را تحویل گرفت و پیامدهای اقدامات دولت پیشین همچنان گریبانگیر این دولت است. دولت درحال‌حاضر ماهی ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت قبل را پرداخت می‌کند و همزمان برای جلوگیری از فشار تورمی منابع حاصل از فروش نفت را در راستای جبران کسری بودجه استفاده می‌کند. دولت اگر نمی‌خواست اینچنین عمل کند مجبور بود مجددا به بانک مرکزی بگوید پول چاپ کند و دقیقا همان مسیر دولت قبل طی می‌شد. آن‌وقت دیگر آمار کاهش رشد نقدینگی را هم شاهد نبودیم.  باید این موارد را در نظر گرفت. دولت قبل یک‌دفعه ۲۵ درصد حقوق‌ها را افزایش داد آن‌هم صرفا از طریق چاپ پول، نتیجه این شد که میزان نقدینگی که از اول انقلاب تا سال ۹۲، ۴۶۳ هزار میلیارد تومان بود از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ رسید به ۴۴۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی معادل 10 برابر که یک جنایت در حق مردم ایران محسوب می‌شود و حالا باید جبران شود. از یک‌سو تولید کاملا خوابیده و نقدینگی به‌طور وحشتناکی افزایش‌یافته بود و از سوی دیگر هم حوادث طبیعی مختلف برای دولت هزینه‌تراشی می‌کند، لذا باید با دید وسیع‌تری نگاه کرد که آیا نخواستند این صندوق راه بیفتد یا نتوانسته‌اند. تصورم این است که نتوانستند؛ مستحضرید که بودجه عمرانی امسال به‌جز برای طرح‌های بسیار ضروری هنوز پرداخت نشده است. این به‌معنی بی‌توجهی به عمران نیست اما بالاخره باید مشکلات دارای اولویت هم حل شود. سر هرماه باید حقوق پرداخت شود و این قابل‌توقف نیست. هزینه‌های کرونا و سیل هم درکنار عملکرد نامطلوب دولت آقای روحانی بر این مشکلات افزوده است. 

فارغ از بحث تامین بودجه صندوق از منابع دولتی، آیا بحث فروش اموال مازاد دولتی محقق شده است؟
من خبر ندارم که هنوز دستورالعملی در این رابطه ابلاغ شده باشد. 

آیا آماری از میزان پرداخت مصوبات سفر استانی دولت به سمنان دارید؟
مجموع مصوبات حدود سه‌هزار میلیارد تومان بود که از این میزان تاکنون در قسط اول حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تاکنون به استان سمنان پرداخت‌شده است. یک قسمت هم مربوط به ارائه تسهیلات بود و در بخش تسهیلات بخشی به اشخاص اختصاص داشت که قرار بود در قالب وام‌های ۱۵ میلیون تومانی قرض‌الحسنه پرداخت شود. تاکنون حدود ۸۰ درصد از این میزان پرداخت‌شده و در بخش تسهیلات صنعت مبالغی درحال پرداختند ولی هنوز کامل نشده‌اند.

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

خاک گرم(لینک)

پیگیری مصوبات استان‌ها برعهده معاونان اجرایی و معاون اول رئیس‌جمهور است(لینک)

دولت باید تیم‌هایی را مأمور به پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی کند(لینک)

درکنار سفر استانی، دولت سفرهای نظارتی هم داشته باشد(لینک)

یک هدف خوب دولت در این سفرها تلاش برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هر استان بود(لینک)

پروژه‌های اساسی استان گلستان باید زودتر از زمان مقرر به نتیجه برسد(لینک)

نتیجه سفرهای استانی دور اول در سفر بعدی ملموس می‌شود(لینک)

نظر شما