شناسهٔ خبر: 55582218 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

چرایی پیروزی ارزشمند سپاهان؛

آنالیز دیدار سپاهان و استقلال در هفته نخست لیگ برتر

یک آنالیزور حرفه‌ای نمایش استقلال و سپاهان در هفته ابتدایی لیگ را مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیدار مهم هفته نخست لیگ برتر بین استقلال و سپاهان با نتیجه ۲ بر صفر به سود زردپوشان اصفهانی به پایان رسید. دیداری که در آن آبی‌ها علی‌رغم انتظارات بالای هواداران خود حرفی برای گفتن نداشتند، و این تیم سپاهان بود که با ارائه بازی خوب پیروزی ارزشمندی را در هفته ابتدایی لیگ رقم زد.

عملکرد استقلال و سپاهان در هفته نخست لیگ توسط هوتن نگاری، دارنده مدرک آنالیزوری و مربی فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا بررسی شده است که در ادامه می‌خوانیم:

ترکیب‌ها و چینش دو تیم

سپاهان بازی خود را با ترکیب ۴۲۳۱ معروف خود بازی کرد اما استقلال با چینش ۳۴۳ وارد زمین شد. نکته حائز اهمیت در ترکیب سپاهان این بود که برخلاف تصور از ترکیب استقلال هجومی‌تر نشان می‌داد. این به حضور مربیان پرتغالی در فوتبال کشورمان و البته تفاوت تفکر هردو باز می‌گردد. شاید در شماتیک بازی هردو تیم تصور می‌شد استقلال هجومی‌تر بازی خود را به نمایش می‌گذارد اما در زمان حمله شاگردان ساپینتو هرگز نمایش مطلوبی را نداشتند.

آنالیز دیدار سپاهان و استقلال در هفته نخست لیگ برتر

چرا نمایش دوتیم در نیمه اول چنگی به دل نزد؟

دلیل اول این بود که هردو تیم در دیدار نخست لیگ نمی‌خواستند باختی را متحمل شوند. درواقع محتاط بودن در عملکرد سپاهان و استقلال مشخص بود با این تفاوت که استقلال در ۲۰ دقیقه اول بازی را با پرس شدید شروع کرد اما سپاهان سعی کرد با ارائه یک نمایش منطقی در همان ۲۰ دقیقه نخست، گلی را دریافت نکند.

دلیل دوم جنگ میانه میدان بود که رفته رفته با خشونت بازیکنان دو تیم همراه شد، در همین خصوص داور بازی با اخطار به رامین رضائیان سعی کرد این جو خشونت را پایان دهد که به نوعی هم موفق بود. دلیل آخر نیز سنجش سپاهان و استقلال از یکدیگر بود. درواقع مربیان استقلال و سپاهان شناخت بسیار کمی از یکدیگر داشتند و سعی کردند یکدیگر را بهتر بشناسند. در ادامه نمونه‌ای از پرس شدید تیم استقلال را مشاهده می‌کنید:

دلیل پیروزی دو گله سپاهان برابر استقلال

تفاوت مورایس و ساپینتو در نیمه مربیان مشخص شد. سرمربی استقلال با همان تفکرات نیمه اول و بدون برنامه وارد میدان شد اما مورایس به ضدحمله انفجاری چشم دوخت. در خصوص ضدحمله انفجاری این را اضافه کنم که این پارامتر با ضدحمله معمولی متفاوت است. ضدحمله انفجاری یعنی با فشار زیاد حمله کردن، در ادامه توپ‌گیری و با کمترین ضرب به گل رسیدن. می‌توان به جرأت گفت یکی از مدعیان اصلی قهرمانی را باید سپاهان بدانیم. این مربی با تعویض‌های خوب خود نشان داد برای کسب عنوان قهرمانی برنامه‌های خوبی دارد و از طرف دیگر حتی در آنطرف میدان می‌توان این ادعا را مطرح کرد که ریکاردو ساپینتو ممکن است نیم فصل لیگ ۲۲ را هرگز نبیند!

ساپینتو بعد از دریافت گل مانند مربیان نوپا از تعویض‌های زیادی استفاده کرد و همه نیروهای هجومی خود را مورد استفاده قرار داد اما اتفاق خاصی در روند مسابقه نیفتاد. در واقع حضور هریک از بازیکنان بی‌برنامه نشان دادند در حالی که اگر به تعویض‌های مورایس دقت شود همگی با برنامه بوده و قصد داشت بازیکنان روی نیمکت خود را در دیدارهای رسمی نیز محک بزند.

آسیب پذیری عجیب خط دفاعی استقلال برخلاف فصل گذشته!

اصولاً وقتی تیمی نمایش سه دفاعه دارد فوتبال پر ریسکی را خواهد داشت. حداقل از این سه دفاع دو نفر آن‌ها باید مدافعان سرعتی باشند اما روزبه چشمی که زمان کمی از مصدومیت وی گذشته به عنوان دفاع مرکزی ترکیب مدافعان استقلال لقب می‌گیرد، عارف غلامی نیز به تازگی از بند مصدومیت رها شده نیز در این ترکیب حضور دارد و درنهایت داسیلوا همگی مدافعان سرعتی نبوده و سر زن و قدرتی هستند که در مقابل خط حمله سپاهان قرار می‌گیرند. در اصل مورایس از این ضعف استقلال نهایت استفاده را برد و در چند صحنه از بازی شاهد بودیم که عارف غلامی و داسیلو از ارسالی هافبک‌های سپاهان عقب می‌مانند. این سه دفاع میانی در زمان صاحب توپ بودن سپاهان در محل درستی از زمین حضور ندارند. مخصوصاً در گل اول سپاهان داسیلوا به خوبی این ضعف را به نمایش می‌گذارد. درخشش یاسین سلمانی در این دیدار هم به این دلیل بود. درنهایت تفاوت سیستم بازی فرهاد مجیدی و ساپینتو در این بود که سیستم فرهاد مجیدی ۳۵۲ را به نمایش می‌گذاشت و مربی تازه وارد استقلال ۳۴۳ را مورد استفاده قرار داد. اما با این توضیح که تیم فرهاد مجیدی در زمان دفاع به ۵ نفر در خط دفاعی تبدیل می‌شد اما در تمام لحظات بازی دیشب سپاهان و استقلال سه مدافع استقلال فعالیت می‌کردند و نفراتی به آنان اضافه نمی‌شد.

آنالیز دیدار سپاهان و استقلال در هفته نخست لیگ برتر

بررسی گل‌های سپاهان؛ گل اول با نمایش ضعیف سیلوا

روی یک ضدحمله و پاس عمقی، علی نژاد توانست از دا سیلوا فرار کند و به سمت محوطه جریمه استقلال برود. علی نژاد با یک پاس کاتبک و روی حرکت بدون توپ خوب مغانلو توانست یاسین سلمانی را در موقعیتی عالی مقابل دروازه صاحب توپ کند. سلمانی نیز با یک بغل پای تک ضرب دروازه استقلال را باز کرد. در ادامه آنالیز گل اول بازی را مشاهده می‌کنید:

همانطور که مشخص است مدافع غیرسرعتی استقلال از حمله سریع سپاهان جا مانده و فضا مناسبی را برای حرکت یاسین سلمانی ایجاد می‌کند و درنهایت گل اول تیم مورایس به ثمر می‌رسد.

گل دوم زردپوشان، حاصل جا ماندن و اشتباه مدافعان آبی پوش

روی یک حمله تند و تیز دیگر از سپاهانی‌ها، رامین رضائیان در یک حرکت انفرادی وارد محوطه جریمه شد و با بغل پا ضربه اش را به سمت دروازه استقلال فرستاد. توپ بین راه به روزبه چشمی هم برخورد کرد تا برای بار دوم در این نیمه دروازه استقلال باز شود. در ادامه آنالیز گل دوم مسابقه را مشاهده می‌کنید:

استفاده دوباره مورایس از نقطه ضعف آبی‌ها برای دومین بار در این بازی تکرار شد. سپاهان با یک ضدحمله انفجاری توانست به دروازه آبی‌ها نزدیک شده و با کمک اشتباه مدافع استقلال به گل دوم خود برسد.

نظر شما