شناسهٔ خبر: 55581158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

کرونا در قله هفتم/ غلبه رنگ نارنجی و قرمز بر نقشه کرونایی کشور

ستاره صبح- الهام ابراهیمی: بنابر اعلام وزارت بهداشت، روز گذشته ۷ هزار و ۳۹۶ بیمار کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه ۸۴ بیمار براثر کرونا جان باختند. به گفته متخصصان تعداد مبتلایان دو تا سه برابر آمارهای رسمی است. در حال حاضر ۱۴۶۹ نفر از بیماران در بخش‌های مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور تاکنون به ۱۵۳ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۶۴۴ دُز رسیده است، اما به گفته مسئولان وزارت بهداشت هنوز بیش از 20 درصد از افراد جامعه واکسینه نشده‌اند. نکته قابل‌تأمل اینکه اکنون ۱۳۰ شهر در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۵۴ شهر در وضعیت زرد و تنها ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. دراین‌ارتباط سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا معتقدند که احتمالاً اکنون در قله پیک هفتم کرونا قرار داریم. متخصصان توصیه می‌کنند افراد در فضاهای بسته حتماً ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنند.

صاحب‌خبر -

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به آخرین شرایط موج هفتم این بیماری در کشور، درباره سویه جدید شناسایی‌شده، گفت: علی‌رغم اینکه سرایت‌پذیری سویه هندی BA ۲.۷۵ حدود ۱.۵ یا ۲ برابر بیش از BA ۴ و BA ۵ است، اما مرگ‌ومیر در این زیرسویه با سایر زیر سویه‌ها تفاوتی نداشته؛ بر این اساس هنوز BA ۲.۷۵ به‌عنوان سویه نگران‌کننده در نظر گرفته نمی‌شود. مجید مختاری با تأکید بر اینکه سویه غالب کرونا در ایران ‌همچنان BA ۴ و BA ۵ است، گفت: خوشبختانه هنوز سویه هندی BA ۲.۷۵ در ایران مشاهده نشده است. البته روند منحنی موارد ابتلا به سمت بالا است، ولی هنوز روندی مانند آنچه درگذشته تجربه کردیم رخ نداده و آمار ابتلا‌ها به بالای ۱۰ هزار نفر در روز نرسیده است.

احتمال افزایش 
مرگ‌ومیر‌های کرونایی
وی افزود: البته از طرف دیگر مرگ‌ومیر کرونایی نسبت به چند هفته قبل افزایش داشته است و با افزایش موارد ابتلای روزانه پس از دو هفته آمار فوتی‌ها هم ممکن است تغییر کند.
او بابیان اینکه درمجموع میزان مرگ‌ومیر در ابتلا به سویه BA ۴ و BA ۵ نسبت به دلتا بسیار پایین‌تر است، بیان کرد: خوشبختانه علی‌رغم سرایت‌پذیری بالای این سویه جدید، اما با افزایش بارز مرگ‌ومیر مواجه نبودیم و شرایط تحت کنترل بوده است. امیدواریم با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی و عدم تردد غیرضروری، کاهش موارد ابتلا را شاهد باشیم.

آمار جهانی بالای مرگ‌ومیر در سالمندان واکسن نزده
آفتاب‌‌نیوز: مختاری درباره عمده مبتلایان به دو زیرسویه BA ۴ و BA ۵، گفت: این سویه گرایش بیشتری به سمت جوانان دارد. افراد مسنی که درگیر می‌شوند درخطر بستری در بیمارستان به‌ویژه بخش‌های ویژه هستند، ولی افرادی از این گروه که واکسینه شده‌اند به‌ویژه کسانی که دز ۳ و ۴ را دریافت کردند آمار کمتری از مبتلایان را به خود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که مرگ‌ومیر هم در این گروه افراد کاهش داشته است. باید به یاد داشته باشیم که ۸۰ درصد فوتی‌های کرونا در جهان مربوط به افراد بالای ۶۵ سالی است که واکسن تزریق نکرده‌اند.

لزوم قرنطینه ۵ روزه در مبتلایان جدید
او در پاسخ به این سؤال که افراد چه مدت پس از ابتلا به کرونا دیگر ناقل بیماری نیستند و می‌توانند از قرنطینه خارج شوند؟، بیان کرد: اکثر علائم بیماری در سویه جدید در سه روز اول بروز پیدا می‌کند و شدت علائم از روز چهارم شروع به کاهش می‌کند. دور بودن از محیط کار و قرنطینه وابسته به از بین رفتن علائم آن‌هم بدون استفاده از دارو است. به‌طورکلی تا ۵ روز قرنطینه توصیه می‌شود.

علائم کرونا در مبتلایان به BA ۴ و BA ۵
وی افزود: عمده علائم ابتلا به زیر سویه‌های BA ۴ و BA ۵ شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه، سوزش گلو، سرفه خشک، گرفتگی یا درد در قفسه سینه، تنگی نفس مختصر، درگیری سیستم گوارش و اسهال و استفراغ، تب (که چندان بارز نیست)، خستگی مفرط و درد‌های ماهیچه‌ای است. در ابتلا به این زیرسویه برخلاف سایر سویه‌ها، درگیری و از بین رفتن حس بویایی و چشایی بسیار کمتر است.او با تأکید بر این‌که هنوز از پاندمی کرونا خارج نشده‌ایم، اظهار کرد: تمام تعاریف پاندمی (همه‌گیری جهانی) وجود دارد و اینکه بخواهیم دچار عادی انگاری شویم بسیار خطرناک است. هنوز خیلی از کشور‌ها آمار‌های بالایی دارند و مسافرت‌ها هم انجام می‌شود. از مردم می‌خواهم تمام رعایت‌ها را انجام دهند، استفاده از ماسک همچنان در محیط‌های بسته و فاقد تهویه بسیار ضروری است.

نقشه کرونایی به رنگ قرمز و نارنجی درآمده
عباس شیراوژن در یک گفتگوی رادیویی به وضعیت کرونایی شهرهای کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هفته‌به‌هفته هم در تعداد مراجعین سرپایی و هم بیماران بستری و اخیراً فوتی شاهد افزایش هستیم. تعداد شهرهای قرمز به حد بالایی رسیده است و نقشه کشور بیشتر به رنگ قرمز و نارنجی درآمده است. وی افزود: اگرچه بر تعداد مبتلایان به کرونا هفته‌به‌هفته افزوده می‌شود ولی امیدواریم در قله موج باشیم و با رعایت کردن و همراهی مردم به‌زودی شاهد شیب نزولی موج هفتم باشیم.
سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره چرایی ایجاد موج هفتم در کشور اظهار کرد: مجموعه‌ای از عوامل در این امر دخیل هستند؛ یکی از موارد این است که سطح ایمنی جامعه به دلیل اینکه فاصله زمانی از واکسیناسیون گذشته، پایین آمده است. همچنین سویه جدیدی که قدرت انتشار بالایی دارد، وارد کشور شده است، اصل ابتلا به خاطر سرایت‌پذیری بالایی است که این ویروس دارد. ولیکن کاهش استفاده از ماسک و شیوه‌نامه‌های بهداشتی باعث شده سرعت و میزان ابتلا افزایش یابد. شیراوژن متذکر شد: تزریق واکسن همانند واکسن آنفولانزا برای افرادی که سن بالایی دارند و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ضروری است.

نظر شما