شناسهٔ خبر: 55580043 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

استقلالی‌ها چه گفتند؟!

فتاحی: صداوسیما با فوتبال ایران لج‌بازی می‌کند!/ سمیعی: هیچ کجای قانون نگفته که پخش و محتوا رایگان باشد

مدیران تیم فوتبال استقلال پس از دیدار با سپاهان به اظهارنظر پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ مدیران باشگاه استقلال پس از شکست مقابل سپاهان در هفته نخست فصل جدید لیگ برتر فوتبال به اظهارنظر پرداختند.

فتاحی: صداوسیما با فوتبال ایران لج‌بازی می‌کند!
 
سعید فتاحی در خصوص عدم نمایش تبلیغات در پخش تلویزیونی گفت: حاشیه‌ها فوتبالی نبود و غیر فوتبالی بود. استقلال و پرسپولیس بیانیه مشترک دادند و امیدوارم سایر باشگاه‌ها نیز پشت این دو باشگاه بیایند و کمک کنند تا بتوانیم حق خود را از صدا و سیما بگیریم. در همه جای دنیا ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌ها از حق پخش است و باشگاه استقلال به احترام هواداران و مردم خوب ایران و برابر قوانین کشور اعلام کرده که مشکلی با پخش مسابقات ندارد، اما برنامه‌های تولیدی نمی‌توانند این کار را کنند و هیچ پولی ندهند.
 
وی اضافه کرد: نه تنها این اتفاق نیفتاد و احترام در ورزشگاه گذاشته نشد، تبلیغات ما را نیز پخش نکردند. با هاشمی تهیه کننده برنامه فوتبال برتر صحبت و از ایشان خواهش کردم با باشگاه ما لج نکنند. تا زمانی که قوانین درست شود و در مبادی ذی‌ربط در این خصوص تصمیم گیری صورت بگیرد با پخش زنده مشکلی نداریم، اما حداقل برنامه‌های تولیدی که پول در می‌آورند سهم باشگاه استقلال و پرسپولیس را بدهند. شرعاً و عرفاً باید این اتفاق بیفتد. همه به ما می‌گویند که این کار را انجام ندهیم ولی اگر این کار را نکنیم چه کاری باید انجام دهیم. باید حق هواداران خود را بگیریم و در حال حاضر سهامداران ما حق دارند.
 
معاون ورزشی باشگاه استقلال با اشاره به ناراحتی اسپانسرها عنوان کرد: در بین دو نیمه با تماس گرفتند که اصلاً دیده نشدند. از مسئولان کشور خواهش می‌کنم که رسیدگی کنند و این که نمی‌شود بگوییم رسانه ملی است. باشگاه استقلال به رسانه ملی احترام گذاشته و اجازه پخش مسابقات را داده، اما فوتبال برتر، شب‌های فوتبالی و سایر برنامه‌ها که از فوتبال  درآمدزایی می‌کنند حق باشگاه‌ها را بدهند. وقتی سریالی پخش می‌شود آیا پول عوامل و بازیگران را نمی‌دهند؟ این جا نیز باید همین‌گونه باشد. باشگاه‌ استقلال و بازیکنان این تیم نیز مانند بازیگران هستند و باید حق پخش بدهند. اگر حق پخش نگیریم از کجا باید تیم خود را قوی و در آسیا از اعتبار فوتبال کشور دفاع کنیم.
 
فتاحی در پاسخ به این پرسش که سال گذشته نیز تبلیغات پخش نمی‌شد، گفت: سال گذشته پخش می‌شد، اما از زمانی که نامه زدیم و ممانعت کردیم، لجبازی کردند. پیش آقای هاشمی رفتیم و خواهش کردیم، اما گفتند اینگونه نیست و استاندارد دارد و شما می‌توانید این بازی را بازی‌های قبل مقایسه کنید. زمانی که در سازمان لیگ بودیم و دوربین‌ها را راه ندادیم نیز چنین اتفاقی افتاد واین موضوع اتفاق جدیدی نیست. نمی‌خواهیم زور بگوییم و تنها حق خود را در راستای قانون می‌خواهیم و امیدوارم بالاخره یکی صدای ما را بشنود و باشگاه‌های دیگر نیز پشت این دو باشگاه بیایند.
 
وی در خصوص تاثیر این اتفاقات روی فوتبال گفت: در آسیا باید با کره، ژاپن، چین و عربستان رقابت کنیم. در حال حاضر استفاده از بازیکنان خارجی در آسیا ۶ بازیکن شده و آنها بهترین بازیکنان را جذب خواهند کرد. معلوم است نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم و دیگر باید خواب فینال آسیا را ببنیم. حق فوتبال را چه کسی باید به فوتبال بدهد؟
 
معاون ورزشی باشگاه استقلال در خصوص تاثیر این موضوع روی صدور مجوز حرفه‌ای سازی گفت: کنفدراسیون فوتبال آسیا روی حق پخش خیلی تاکید دارد و حالا ما بگویم حق پخش دارد پرداخت می‌شود. کجا حق پخش پرداخت می‌شود؟
 
فتاحی راجع به اینکه تا به حال پولی از سوی صدا و سیما پرداخت شده، گفت: تا جایی که به یاد دارم، ۸،۹ سال و در زمان ریاست کفاشیان در فدراسیون فوتبال، صدا و سیما با سازمان لیگ قراداد ۲۲ میلیارد و پانصد میلیون تومان داشت و این قرارداد از طرف فدراسیون فوتبال امضا شد، اما صدا و سیما امضا نکرد. از آن زمان نیز هیچ پولی پرداخت نشده است. دوستان محاسبه کردند که پول پرداخت شده و بگویند کجا داده شده است.
 
وی در خصوص مبلغ مدنظر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای برنامه‌های تولیدی گفت: باید بیایند و مانند همه جای دنیا مذاکره کنند. مگر در جام‌جهانی و آسیا حق پخش نمی‌دهیم. می‌دانم که به آسیا بدهکار هستیم و از ما شکایت کردند. به صدا و سیما نامه زدیم و خواهش کردیم تشریف بیاورند. به احترام مردم ایران با پخش زنده مشکلی نداریم، اما برنامه تولیدی درخواست بدهد و مذاکره کند. مگر می‌شود بازی ما را پخش کنید و زیرنویس و تبلیغات را شما بگیرید تا فوتبال ورشکسته شود.
 
معاون ورزشی باشگاه استقلال در مورد برطرف شدن موانع حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها گفت: سازمان لیگ اعلام کرد که به خاطر گیت‌ها بوده، اما گیت‌ها مشکلی ندارند و سامانه بلیت فروشی درست است. امیدوارم این مشکلات برطرف شود. شما افتتاحیه لیگ را نگاه کنید که سوت و کور است. باید بازی استقلال و سپاهان ورزشگاه پر شود.
 
فتاحی در خصوص عدم اعتراض باشگاه استقلال به حضور ۳۰درصد تماشاگران در ورزشگاه‌ها گفت: نباید همه جنگ‌ها را در رسانه‌ها انجام دهیم. صد در صد اعتراض کردیم و گفتند چون مصوبه قبلی روی ۳۰ درصد بوده باید دوباره جلسه بگذارند و اجازه حضور صددرصد هواداران را بدهند که متاسفانه این ۳۰ درصد نیز انجام نشد.
 
وی درباره مشکلات دوربین باشگاه استقلال برای حضور در ورزشگاه گفت: متاسفانه دوربین‌های باشگاه استقلال را به ورزشگاه راه ندادند و واقعاً نمی‌دانم چه بگوید و این خنده‌دار است. بازی استقلال است و اجاره ورزشگاه را ما می‌دهیم، اما دوربین‌های باشگاه استقلال را راه نمی‌دهند. دلیل آن نیز صدا و سیما بود و چون ما صدا و سیما راه ندادیم این کار را کردند.
 
معاون ورزشی باشگاه استقلال در خصوص آماده‌سازی کمپ باشگاه استقلال گفت: تا ۲۰ روز تا یک ماه دیگر کمپ آماده می‌شود.
 
فتاحی در خصوص پیوستن قایدی به استقلال گفت: قایدی به تیم اضافه شده و هواداران از این بابت نگرانی نداشته باشند.
 
وی در خصوص عدم صدور مجوز بازی کاوه رضایی و محمد محبی و احتمال عدم حضور آنها در هفته دوم گفت: تا ITC صادر و پول انتقال جا به جا شود، زمان می‌برد؛ اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا برسند.
 
فتاحی در پاسخ به این سوال که قرار است پول انتقال حسین‌زاده به باشگاه محبی پرداخت شود، گفت: این چند وقت درگیر بحث بازی‌ها و کمپ  بودم و خیلی در جریان مراودات نیستم، اما فکر می‌کنم تا چند روز آینده همه اینها انجام شود.
 
وی در پایان در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: امیدوارم هر کسی صلاحیت دارد و می‌تواند فوتبال را اداره کند، انتخاب شود.
 
سمیعی: هیچ کجای قانون نگفته که پخش و محتوا رایگان باشد
 
فرشید سمیعی در خصوص عدم پخش تبلیغات محیطی در دیدار استقلال و سپاهان گفت: در اصل 175 قانون اساسی یا دیگر قوانین می‌بینیم که فقط پخش، انحصاری به صدا و سیما واگذار شده و هیچ جای قانون گفته نشده که باید این پخش و محتوا باید مجانی باشد. پخش در اختیار صدا و سیما است، اما هیچ کجا گفته نشده که آن مجانی است. این حقوق باشگاه است و هر کسی از این محتوا می‌خواهد برخوردار شود، باید هزینه آن را پرداخت کند.
 
وی افزود: باتوجه به اینکه آیتم‌های الزام‌آور و نظارتی AFC در حال گسترش است و ما تازه در آیتم‌های A هستیم که باشگاه‌هایمان حذف می‌شوند و اگر آیتم‌های B  و C اجرا شود، یکی از آیتم‌های اصلی حق پخش خواهد بود. چه بخواهیم و نخواهیم خیلی از الزامات را قبلاً رعایت نکردیم و امروز به مشکل خوردیم. در نهایت در آینده در حق پخش به مشکل خواهیم خورد. باید فرم‌ها را پر کنیم و بگوییم چه قراردادی بستیم و قراردادها را ارائه کنیم. به هر حال به آنجا خواهیم رسید و بهتر است تا قبل از اینکه به آنجا برسیم خودمان فکری کنیم.
 
معاون حقوقی باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: مشکل امروز حق پخش زنده نبود و ما طبق مصوبات گذشته ادعایی روی آن نداشتیم و بحث، محتوا بود. چه کسی می‌گوید بیایند فوتبال و از گل‌های استقلال ساعت‌ها برنامه ساخته شود و میلیاردها درآمد تبلیغاتی ایجاد شود، اما استقلال از تولید خودش و چیزی که متعلق به خودش است ریالی برخوردار نشود. بهترین پیشنهادات را دادیم، اما متاسفانه استقبال نشد. اگر می‌خواهیم فوتبال‌مان پیشرفت کند باید این کار را بکنیم.
 
سمیعی در خصوص ادعای صدا و سیما مبنی بر پرداخت حق پخش گفت: این کاری را که می‌گویند در صدا و سیما مصوب شد، ربطی به محتوا و پخش ندارد و قسمتی از حق تبلیغات است که برای کل ورزش ایران و فدراسیون‌های آماتوری است. فوتبال یک ورزش حرفه‌ای و فدراسیون حرفه‌ای است و از عموم شرکت‌های عمومی غیر دولتی خارج شده و دیگر جز آن دسته فدراسیون‌ها نیست. به همین دلیل است که همه فدراسیون‌ها زیر نظر وزارت ورزش و جوانان اداره می‌شوند، اما فوتبال مستقل است و حتی وزیر ورزش و جوانان حق دخالت در فوتبال را ندارد. یا باید مشکل را حل کنیم یا در نهایت مانند خیلی الزامات دیگر گرفتار خواهیم شد.
 
وی در خصوص برگزاری بازی بدون حضور تماشاگران گفت: یکی از دلایلی که باعث شد بازی بدون تماشاگر برگزار شود، پیگیری دیر هنگام بود. از فصل گذشته الزامات AFC  و فیفا را می‌دانستیم، اما کسی پیگیری نکرد و رها کردند تا استقلال بدون تماشاگران بازی کند. چرا زودتر پیگیری نشد و جلسه را برای شنبه و یکشنبه گذاشتند؟ نمی‌شد جلسه زودتر برگزار شود؟ وقتی مسئولان آماده همکاری هستند و وقتی به این راحتی جلسه می‌گذارند و به دنبال راهکار هستند و نشان دادند معضلات بزرگتر از این را به راحتی حل می‌کنند، چرا مسئولان فوتبال پیگیری نمی‌کنند. این الزامات مشخص بود و باید به نحوی رضایت AFC  و فیفا را برآورده کنیم، اما چرا زودتر پیگیری نکردیم تا استقلال چنین ضربه‌ای بخورد.

برچسب‌ها:

نظر شما