شناسهٔ خبر: 55579070 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سلمان رشدی کیست؟

براساس اعلام منابع خبری، سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که به ساحت پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک را داشت، مورد حمله قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، سَلمان رُشدی، نویسنده تبعه انگلیس و هندی‌تبار که با نگارش کتاب «آیات شیطانی» مورد خشم و اعتراض مسلمانان قرار گرفت.

وی در این رمان، شخصیت پیامبر خدا، صحابه و همسران وی را در قالب انسان‌های دیگر و با همان نام یا نام‌های مشابه، مورد اهانت قرار داد.

دستمایه وی در این داستان‌پردازی‌ها، افسانه‌های جعلی مندرج در کتاب‌های حدیثی اهل سنت بود. حکم اعدام سلمان رشدی از سوی امام خمینی، در سال ۱۳۶۷ ش صادر شد.

کتاب آیات شیطانی

سلمان رشدی عضو انجمن سلطنتی ادبیات انگلستان در سال ۱۹۸۸ میلادی، پنجمین اثر خود به نام آیات شیطانی را به سفارش انتشارات صهیونیستی وایکینگ پنگوئن با دستمزد ۵۸۰۰۰۰ پوند، منتشر کرد. وی در این کتاب، مقدسات اسلامی و مسلمانان را با دست‌مایه افسانه غرانیق، در قالب یک داستان بلند و در ۹ فصل، به گونه‌ای اهانت آمیز و تمسخر آلود، به تصویر کشیده است که همین مسئله موجب اعتراضات گسترده مسلمانان جهان شد. در کتاب آیات شیطانی، به رسول خدا، یاران و همسران وی و نیز فرشته وحی، جبرائیل، به صراحت توهین شده است.

حکم اعدام سلمان رشدی

امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران و مرجع تقلید شیعیان، پس از آشکار شدن مسئله کتاب آیات شیطانی و گسترش اعتراض مسلمانان، در ۲۵ بهمن سال ۱۳۶۷ ش (۷ رجب سال ۱۴۰۹ ق) حکم اعدام وی را صادر کرد. در این حکم آمده است که مؤلف کتاب آیات شیطانی و همچنین ناشرین آگاه از محتوای آن، محکوم به اعدام هستند. هر مسلمانی در هر نقطه‌ای آنان را یافت، آنها را اعدام کند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین کند. طبق این حکم، هر کسی در این راه کشته شود، شهید است.

نظر شما